Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
De levensduur van een fietsband hangt af van verschillende factoren. Als het oppervlak van de fietsband versleten is – de groeven zijn dan niet meer zichtbaar – dan is het tijd om te vervangen. Maar ook als de zijwanden minder sterk zijn en de lekbestendigheid vermindert, plaats je beter een nieuwe fietsband.
Bij Schwalbe en Continental word gezegd dat de racefiets banden in het hogere segment wel 12.000 km mee kan als deze goed op spanning word gehouden. Maar dit kan natuurlijk ook per persoon verschillen. Wanneer je 95kg weegt zal een racefiets band sneller versleten zijn dan wanneer je 65 kg weegt.
De fietsersbond heeft een top 6 gemaakt van de beste fietsbanden voor zowel normale fietsen als E-bike. In deze top zes stonden wel 4 Schwalbe banden. Dit zijn de Schwalbe marathon, de marathon Plus, de big Apple en de Energizer Pro.
Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
Door de temperatuur verschillen en het bloot stellen aan de zon droogt de band snel uit. Hierdoor komen er vele kleine scheurtjes in het rubber, word de band zwak, broos en dus onbruikbaar. Dit geld voor zowel binnen als buitenbanden. Per merk en type band is er ook wel verschil in houdbaarheid.
De opvolger van de GP4000 heeft diens plek inmiddels meer dan overgenomen. Na ruim 500 kilometer op de GP5000 lees je hier de review.
Het is gevaarlijk om door te rijden met een lekke band en je kan bovendien zelfs je velg stukmaken. Dit is het eerste wat je doet: Ga op een veilige plaats stilstaan. Schakel naar de zwaarste versnelling, zo heb je achteraf geen problemen om het wiel er terug in te steken.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Het is niet nodig om de band volledig te laten leeglopen: het is voldoende dat de fietsband zacht wordt. Om de fietsband van de velg te kunnen afnemen, moet je eerst op de zijkanten van de fietsband duwen. De band moet eerst loskomen aan de buitenkant van de velg en aan de binnenkant van de velg kunnen bewegen.
Alle banden zijn voorzien van slijtage-indicatoren: kleine rubberen blokjes in de hoofdgroeven met de letters TWI erbij (Tread Wear Indicator). Is het profiel tot op deze slijtage-indicator versleten? Dan is de wettelijke limiet bereikt en moet de band worden vervangen.
Wat kost een achterband vervangen van een elektrische fiets? Wanneer je een binnen- of buitenband van het achterwiel laat vervangen betaal je al snel 15 euro. Indien het achterwiel over een motor beschikt, dan betaal je ongeveer 30 euro. Een slag uit het achterwiel halen is dan weer 15 euro.
Houd maar aan dat de termijn van 3 maanden realistischer is als het warm is. Bij lagere temperaturen gaat sealant langer mee. Je kan de sealant gewoon bijvullen door de kern van het ventiel te verwijderen en ongeveer de helft van de voorgeschreven sealant voor jouw bandenmaat bij te vullen.
Door het flexibele latex-materiaal ontstaat minder wrijving tussen de binnenband en buitenband, waardoor de rolweerstand lager is. Ten opzichte van een butyl binnenband bespaar je met een latex flink wat gewicht. Latex beschikt dankzij de flexibiliteit van het materiaal over een goede bescherming tegen lekrijden.
Doordat de buitenbanden word blootgesteld aan vocht en zonlicht gaat het rubber van de band uitdrogen. Bij het uitdrogen word het rubber minder soepel en zullen er dus droogtescheuren in de fietsband ontstaan. Dit kan niet zoveel kwaad en het is ook niet nodig om gelijk je banden te vervangen.
Er is nog altijd geen concreet antwoord te geven op hoeveel kilometer je met motorbanden kunt rijden. Er zijn motorrijders die na een dag rijden op het circuit al na 400 km de banden moeten vervangen. Zo zijn er ook rustige motorrijders die wel 20.000 tot 25.000 kilometer met de motorbanden rijden.
Geen reparatiesetje in huis
In sommige reparatiesetjes zitten soms ook zelfklevende plakkers, in dat geval is de tube lijm niet nodig. Controleer ook altijd even de houdbaarheidsdatum van de solutie. Deze verliest na een half jaar namelijk zijn plakkracht, niet handig wanneer u een band moet plakken.
De anti-lek bescherming op de banden van jouw fiets kan bestaan uit een speciaal profiel aan de buitenzijde, maar ook door het gebruik van een speciale binnenlaag en rubberkwaliteiten. Door deze banden zal het 'lekrijden' aanzienlijk gereduceerd worden.
De Schwalbe Marathon E-Plus is de volgende favoriet en volgens ons een van de twee beste buitenbanden voor de elektrische fiets. De Marathon E-Plus is een redelijk nieuwe band in het assortiment van Schwalbe. Speciaal gemaakt voor de e-bike en is geschikt voor snelheden tot wel 50 km/u.