Roetfilters kunnen in principe vrij lang meegaan, maar het kan alsnog voorkomen dat je hem moet reinigen. Meestal is dit nodig na 100.000 tot 150.000 kilometer. Dit kun je door professionals laten doen of zelf met een DPF cleaner.
Voeg de inhoud van een flacon toe aan een volle tank brandstof en laat de auto en klant weer rijden. De reiniger zorgt ervoor dat het roet in het roetfilter al op lage snelheid, bij een lage motorbelasting en ook tijdens korte ritjes verbrand.
Uiteindelijk moet het DPF worden verwijderd om te worden gereinigd. Gemiddeld raden we aan om dit elke 75.000 mijl (120.000 kilometer) of eenmaal per jaar te doen, afhankelijk van wat het eerst komt .
Een gemiddelde dieselauto regenereert elke 700 a 1000 kilometer. Dit is het schoonbranden van het roetfilter door extra diesel in te spuiten. Hierdoor wordt het roetfilter warmer waardoor het roet verbrand tot as. As blijft achter in het roetfilter.
De garage zal dan een geforceerde regeneratie uitvoeren met een speciaal computer gestuurd programma waarbij de motor op 3500 toeren zo'n 8 minuten zal draaien. Dit proces is geforceerd en zet de vervuiling van het roetfilter op 70%.
Houd het motortoerental op minimaal 3.000 tpm . Dit komt doordat de temperatuur van het DPF indirect gecorreleerd is met hoe warm de motor is. Als uw auto een automatische versnellingsbak heeft, schakelt u in de handmatige modus, waarbij u het aantal omwentelingen verhoogt.
Wellicht heeft u zelf als dieselrijder ervaren dat een voertuig bezig is met 'regenereren', het vertaald zich vaak in: het schokken van de motor, tijdelijke verhoging van toerental en een verandering/verzwaring van het motorgeluid.
Correctieve reiniging: DPF-reiniging is vaak het meest effectief als het preventief wordt gedaan – ruim voordat er sprake is van aanzienlijke verstopping. Het gebruiken van DPF-reiniging als corrigerende maatregel voor ernstig verstopte filters levert vaak teleurstellende en dure resultaten op.
JLM Diesel Roetfilter Reiniger dé beste roetfilter reiniger op de markt. De JLM DPF Roetfilter Reiniger bevat een hoge concentratie van het werkzame roetfilterreinigings additief.
Doordat het deeltjes in het hart van het roetfilter vasthoudt, kan het na zo'n 1.000 km verstopt raken en zijn werking verliezen. Ook de motorprestaties lijden daaronder. Daarom is het belangrijk om het met regelmatige tussenpozen, die kunnen oplopen tot pakweg 350 km, te regenereren.
Gelukkig zijn er oplossingen zoals Wynn's DPF Cleaner, die het roetfilter effectief kunnen reinigen zonder dat er kostbare demontage nodig is . In deze blog leggen we uit hoe u het roetfilter van uw auto kunt reinigen met Wynn's additief.
Een roetfilter gaat ongeveer afhankelijk van de rijstijl en het gebruik van de auto ongeveer ~ 150.000 kilometer mee. Het filter raakt verstopt en gaat uiteindelijk stuk.
Actieve regeneratie wordt elke 300 mijl of zo gestart, afhankelijk van hoe u uw auto gebruikt, en duurt 5 tot 10 minuten om te voltooien. Maar het is een probleem als uw reis te kort is en de regeneratie niet wordt voltooid. Tijdens actieve regeneratie merkt u mogelijk het volgende: Koelventilatoren draaien.
Het is dan aan te raden om ongeveer 15 minuten te rijden op een stuk rustige weg met een redelijk hoge maximumsnelheid, waarbij u probeert het toerental tussen de 2 en 2,5 rpm te houden. Dit geeft de reiniger voldoende tijd om zijn weg naar het DPF te vinden en om te helpen overtollig roet dat zich daar heeft verzameld te verbranden.
De eerste stap bij het reinigen van de DPF met Wynn's behandeling is het vullen van de brandstoftank.Voeg vervolgens het Wynn's additief toe aan de brandstoftank . Het is essentieel om de aanbevolen hoeveelheden (voor de hele fles) te respecteren om de beste resultaten te verkrijgen.
Als een roetfilter verstopt raak, kun je dit in de meeste gevallen relatief eenvoudig verhelpen door een roetfilter schoonrijden. Dit doet de auto normaal gesproken automatisch wanneer er een lange rit gemaakt wordt, alleen veel auto's hebben een beetje extra hulp nodig.
GEBRUIK: DPF-FILTERREINIGING
Voeg toe aan een brandstoftank met een inhoud van minimaal 10 liter, 250 ml behandelt tot 60 liter dieselbrandstof. Rijd normaal gedurende 20 minuten, rijden op hoge toerentallen in een lage versnelling kan nodig zijn bij ernstige roetverstoppingen. Behandel elke 2.000 tot 6.000 mijl (afhankelijk van de frequentie van roetverstopping).
De filter zal immers altijd vol geraken na verloop van tijd. Als er geen reiniging plaatsvindt, kan de filter verstopt geraken. Weet ook dat de kans op een verstopping groter is als je vaak korte ritten maakt in de stad. In dat geval komt de verbranding niet goed op gang en kan dit problemen geven bij de regeneratie.
De Lindemann Service Cleaner Diesel is één van de beste reinigingsadditieven op de markt. Dit komt door de hoge concentratie werkzame stoffen die het hele brandstofsysteem grondig reinigen.
Dit wordt om twee redenen afgeraden . Ten eerste kan de interne structuur van het filter smelten, waardoor de unit onbruikbaar wordt. En nog erger, de buitenkant van het DPF kan oplossen, waardoor gloeiendhete deeltjes eruit vallen en een voertuigbrand kan veroorzaken.
JLM Diesel Roetfilter Reiniger dé beste roetfilter reiniger op de markt. De JLM DPF Roetfilter Reiniger bevat een hoge concentratie van het werkzame roetfilterreinigings additief.
DPF CLEAN® Diesel DPF, Exhaust & Emissions System Cleaner bevat krachtige reinigingsmiddelen en krachtige reinigingsoplosmiddelen die effectief verontreinigingen, roet, koolstofafzetting en olieachtige resten verwijderen uit de brandstofinjectoren , verbrandingskamers, turbo, EGR, dieseloxidatiekatalysator, dieselroetfilter ...
Na ongeveer 1000 km rijden zal het filter vol met roet zitten en moet het roet worden afgevoerd. Dit doet men door het te verbranden, ook wel “regenereren van het roetfilter” genoemd.
De DPF's of de roetfilter raken verstopt door het roet dat ze proberen op te vangen, en als regeneratie dit niet verhelpt, bestaat de kans dat de roetfilter verstopt raakt of breekt, waardoor u met een fikse herstelkosten wordt opgezadeld.
Met het vervangen van de roetfilter is al gauw zo'n €1.000 tot €1.500 gemoeid, terwijl een roetfilter reinigen gemiddeld tussen de €200 en €400 kost. Het levert dus al snel een besparing op van zo'n €1.000. Bovendien is reiniging, zoals gezegd, een stuk sneller, waardoor het je ook minder arbeidsuren kost.