De Up heeft een distributieriem. Deze heeft een lange levensduur. Volgens het onderhoudsboekje hoeft deze pas bij 240.000 km gecontroleerd/vervangen te worden.
De up! is geleverd met de 999 cm3 driecilinder met verschillende vermogens en met of zonder turbo. Al deze motoren hebben een distributieriem. Volkswagen geeft geen vervangingsinterval op.
Over het algemeen is dit tussen de 80.000 en 120.000 kilometer. In het instructieboekje van jouw Volkswagen staat aangegeven om de hoeveel kilometer of jaar de distributieriem vervangen moet worden, afhankelijk van welke je het eerst bereikt.
Meestal dien je de distributieriem te vervangen tussen de 60.000 en 150.000 kilometer. Een heuse kilometerstand die ook meteen de waarde van je wagen doet dalen.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
Signalen die wijzen op problemen met de distributieriem
Een tikkend geluid uit de motor. Op het moment dat de riem slijtage vertoont kan er een tikkend geluid uit de motor komen. Dit kan duiden op een lage oliedruk of niet de juiste hoeveelheid smeermiddel, maar dus ook op een probleem met de distributieriem.
De verbranding in de motor kan in gevaar worden gebracht door een versleten distributieriem. De distributieriem begint weg te glijden van de tandwielen en valt op de nokkenas, een van de cilinders gaat te snel open en dicht.
Als de distributieriem breekt tijdens het rijden en zeker als de koppeling niet direct ingetrapt wordt, zullen de zuigers hun destructieve werk doen en de kleppen meestal onherstelbaar beschadigen.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Distributieketting vervangen Volkswagen Polo kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
Uw Volkswagen Polo met 1.0 TSI-motor (bouwjaar 2015, motorcode CHZB) is voorzien van een distributieriem. Volkswagen geeft geen vervangingsinterval op. De riem moet volgens het onderhoudsschema worden gecontroleerd en indien nodig wordt deze in overleg met de klant vervangen.
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. Maar, u kunt ook onder aan deze blog een lijst vinden met automerken en types; onze distributieriem of ketting checker.
Elke Skoda Citigo met een distributieriem zal na enige tijd slijtage ondergaan en aan vervanging toe zijn. De distributieriem is een belangrijk onderdeel voor het functioneren van de motor van een Skoda Citigo. De distributieriem zit aan de zijkant van de motor verstopt en is een lastig uit te voeren klus.
De Seat Mii heeft een distributieriem. De fabrikant geeft geen wisselinterval op. De riem moet elke 30.000 km gecontroleerd worden of jaarlijks. Afhankelijk van de toestand van de riem wordt besloten tot vervanging.
Een goede distributieriem kost al snel 50 euro en de montage uren zijn circa twee tot drie uur. Indien uw riem gebroken is worden deze werkuren meer. Als de riem gebroken is loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er grote schade ontstaan aan uw motor en dan staat u een dure reparatie te wachten.
De distributieriem wordt preventief vervangen bij een bepaalde kilometerstand, bijvoorbeeld bij 120.000 of 150.000 km. Wanneer het precies moet gebeuren, staat in het instructieboekje of het onderhoudsschema van de auto. Sommige garages adviseren de riem al eerder te vervangen om het risico op breken te verkleinen.
Symptomen versleten distributieketting
Wanneer de ketting slijt, gaat de spanning eraf. Daardoor ontstaan er trillingen op de ketting tijdens het draaien. Dit kunt u vaak horen als een tikken of ratelen van de motor. Dit is meestal het ergste wanneer de motor nog aan het opwarmen is.
Onze aanbeveling is om de vervangingsintervallen van de fabrikant in acht te nemen en de V-snaar regelmatig te controleren. Als de V-snaar ouder is dan 5 jaar of meer dan 60.000 - 80.000 kilometer heeft, dan moet je hem in de gaten houden.
Bij Bovag aangesloten bedrijven staat dat vast en betreft dat 6 maanden. Dat geldt voor de arbeid, onderdelen en de materialen. Buiten de garantietermijn mag u echter altijd nog een zekere levensduur verwachten van een bepaalde ingreep zoals een distributieketting.
Controle van de distributieriem is geen onderdeel van de APK.
Tijdige vervanging is belangrijk om (grote) problemen met de motor van uw auto te voorkomen. De riem kan namelijk gaan slippen of breken. Wanneer hij breekt loopt de motor niet meer en kan er in het ergste geval schade aan de motor ontstaan, met mogelijk een dure reparatie als gevolg.
Een tikkend of ratelend geluid kan hoorbaar zijn tijdens het optrekken van de auto. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zo kan de uitlaat of de hitteplaat loszitten. Ook kan het zijn dat de motor is drooggelopen of dat de distributieketting versleten is.
Om te voorkomen dat de waterpomp door gevorderde slijtage in een later stadium voor problemen gaat zorgen wordt deze preventief mee vervangen. Enerzijds omdat de boel toch open ligt maar ook omdat een defecte waterpomp ook voor vervelende gevolgschade kan zorgen.