Google crawlt doorlopend nieuwe en bestaande webpagina's, op zoek naar updates. Het is praktisch onmogelijk om iedere bestaande pagina iedere dag opnieuw te controleren op updates. De zoekmachine heeft daarom een slim algoritme ontwikkeld, dat vaststelt hoe vaak welke pagina gecontroleerd moet worden op updates.
Nadat je een nieuwe pagina hebt gepost, duurt het enige tijd voordat we deze crawlen en vervolgens nog enige tijd voordat we deze indexeren. De totale tijd kan variëren van één tot twee dagen tot een aantal weken en is afhankelijk van verschillende factoren. Ontdek hoe Google het web crawlt.
Binnen de SEO wereld zal je veel verschillende en uiteenlopende inschattingen krijgen voor hoe lang het duurt om SEO resultaat te behalen. Vaak is er pas resultaat binnen 6 tot 12 maanden. Het kan soms lastig zijn een SEO bureau te vertrouwen, terwijl het lang duurt voordat je resultaat ziet.
Bij het indexeren vergelijkt Google elke pagina met pagina's van andere sites over hetzelfde onderwerp in haar index. Op basis van diverse elementen bepaalt ze vervolgens de volgorde (ranking) waarin ze deze pagina's als zoekresultaat presenteert.
Google leest jouw meta informatie
Denk bijvoorbeeld aan de meta titels of meta description, maar ook aan heading zoals de H1, H1 of H3. Deze data helpt Google bij het bepalen waar de pagina over gaat. Help Google dus een handje door nauwkeurig de juiste informatie door te geven aan de zoekmachine.
Een hele korte zoekwoordenonderzoek die ik vaak doe bij keyword mapping kost ongeveer 10-15 minuten per zoekwoord.
SEO is de afkorting van de Engelse term 'Search Engine Optimization' wat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie betekent. Een zoekmachine optimalisatie specialist is iemand die ervoor zorgt dat websites op de juiste manier aangepast worden zodat ze beter gevonden worden in Google.
SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO staat voor het verbeteren van een website, met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger een website scoort op belangrijke zoekwoorden, des te groter is de kans dat gebruikers die website bezoeken.
De mogelijkheid bestaat dat je pagina's niet geïndexeerd worden door Google. Dit wil zeggen dat hij nog niet gevonden wordt. In de Meta (stukje html code in de bron van je site) kan aangegeven zijn dat de pagina niet geïndexeerd mag worden. Op deze manier kan Google je website dus niet vinden.
Tip: Door in Google de zoekopdracht 'site:www.jedomeinnaam.nl' (bijvoorbeeld site:www.tijdvooreensite.nl) uit te voeren, kun je controleren of jouw website en alle daarbij horende pagina's zijn geïndexeerd. Geen resultaten? Dan heeft Google je website nog niet gevonden.
Dit kan ontstaan doordat je website technisch niet helemaal goed staat, of dat er teksten gekopieerd worden naar andere (evt externe) pagina's. Te veel dubbele inhoud op een site kan zoekmachines verwarren en ervoor zorgen dat een pagina niet geïndexeerd wordt.
De Keyword Tool van Google Adwords is een webdienst waarmee je kunt bekijken hoe vaak er op bepaalde trefwoorden – en daaraan gerelateerde termen – gezocht wordt in Google en hoeveel concurrentie er op die keywords is.
Long tail zoekwoorden zijn specifiek en vaak een stuk langer dan de korte zoektermen met hoge maandelijkse zoekvolumes. Long tail is een term die in SEO vaak gebruikt wordt, maar daarnaast ook bij Google Ads, omdat bij dit advertentieplatform geadverteerd wordt op zoekwoorden.
Gebruik rond de 3% aantal keer het zoekwoord per pagina.
Je kunt dus niet zeggen, gebruik het keyword 6x in je tekst, maar kijk naar de hoeveelheid tekst en gebruik met mate (rond de 3%).
Een zoekwoorden onderzoek of keyword research is de eerste stap voor een succesvolle SEO- en SEA-strategie. Met een zoekwoorden onderzoek kan achterhaald worden welke zoekwoorden mensen gebruiken als ze in een zoekmachine zoeken naar producten en diensten uit een branche.
Het meest gebruikte tarief is het tarief per uur. Hierbij betaalt de klant een vaste prijs per uur voor de zoekmachine optimalisatie. Deze prijs varieert bij de meeste bedrijven vaak tussen de 75 en 200 euro exclusief BTW.
Om je website beter vindbaar te krijgen in Google moet je dan eerst weten waar de zoeker precies opzoek naar is. Via de zoekwoordplanner van Google kan je bekijken welke woorden zoekers gebruiken in de zoekmachine om informatie over jouw product of dienst op te vragen.
Zoekwoordenonderzoek is onmisbaar als je gericht aan de slag wilt gaan met SEO. SEO beslaat grofweg drie takken: techniek, content en autoriteit. Alle drie deze onderdelen zijn belangrijk om aan te werken. En als je het ons vraagt, loont het altijd om aan zoekmachineoptimalisatie te doen.
De crawlrapporten zijn waarschijnlijk het nuttigst voor je SEO inspanningen. De Crawl Stats functie in geeft in drie grafieken en getallen aan, wat de Googlebot te zien krijgt wanneer het je website bekijkt. Het rapport vertelt je hoe vaak Google je website crawlt. Hoe hoger de crawlsnelheid, hoe beter.