Volgens de algemene regels in de NRC mag reclame niet: in strijd zijn met de wet, de waarheid, de goede smaak en het fatsoen. in strijd zijn met het algemeen belang, de openbare orde of de goede zeden. onnodig kwetsen of een bedreiging zijn voor de volksgezondheid.
Naast dat reclame herkenbaar moet zijn, gelden er ook inhoudelijke regels. In het algemeen deel van de Nederlandse Reclame Code is onder meer bepaald dat reclame in overeenstemming dient te zijn met de wet, de waarheid, de goede smaak en het fatsoen (art. 2 NRC). Ook mag reclame niet nodeloos kwetsend zijn (art.
Misleidende reclame is elke reclame die op enigerlei wijze, met inbegrip van haar voorstelling, de personen tot wie zij zich richt kan misleiden en hun keuze kan beïnvloeden of die een concurrent schade kan toebrengen. Dergelijke reclame is verboden door de wet.
Moet iedere influencer zich verplicht registreren bij de Stichting Reclame Code? Nee, alleen als je voldoet aan deze eisen: Je hebt 500.000+ volgers/abonnees op YouTube, TikTok of Instagram. Je plaatst regelmatig video's: je hebt op dat account de afgelopen 12 maanden minstens 24 video's geplaatst.
De Nederlandse Reclame Code (NRC), ook wel Reclame Code, bestaat uit regels waaraan een reclame-uiting moet voldoen. De Nederlandse Reclame Code is opgesteld door de Stichting Reclame Code (SRC), een stichting die zich ten doel stelt als klachteninstantie snel en doeltreffend te oordelen over reclame-uitingen.
Per 1 juli zijn er nieuwe reclameregels bijgekomen voor influencers en hun marketing. Vanaf deze datum vallen influencers op YouTube, Instagram en TikTok met meer dan 500.000 volgers officieel onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media.
Wat is misleiding? Er is sprake van misleiding als de verkopende partij oneerlijk is bij een verkoop. Misleiding kan ook plaatsvinden via een website of via reclame.
Sluikreclame is een marketingtactiek waarbij er in een toneelstuk, film, televisieserie of boek een bestaand commercieel product wordt getoond of aanbevolen, terwijl er tegenover de kijker of lezer niet volledig duidelijk is gemaakt dat het hierbij om reclame gaat.
Misleidende reclame is voor de consument en concurrent onrechtmatig. Dit kan ertoe leiden dat er reden is om door de rechter een verbod te laten opleggen. Dit kan betekenen dat de betreffende reclamemaker de misleidende reclame niet langer openbaar mag maken en zelfs aansprakelijk is voor geleden schade.
Agressieve reclame is de vorm van reclame waarbij de technieken die worden gebruikt om de aandacht van de klant te trekken, om ethische of morele redenen twijfelachtig en soms verwerpelijk zijn.
Reclame voor ongezonde voedingsmiddelen is een belangrijke oorzaak van overgewicht bij kinderen. Kinderen hebben door vroeg overgewicht op latere leeftijd meer risico op chronische ziektes als diabetes, hart- en vaatziekten en kanker.
Met kindermarketing bedoelen wij reclame en promotie specifiek voor voedingsmiddelen gericht op kinderen. Kindermarketing heeft een direct effect op de kennis, voorkeuren en consumptiepatroon van kinderen. Bovendien heeft het een indirect effect op hun gezondheidstoestand.
Helaas kan het voorkomen dat iemand via Marktplaats een product aanbiedt dat gestolen is. Op het moment dat je dit product koopt of verkoopt, maak je je schuldig aan heling. Zowel het kopen als het verkopen van een gestolen van een gestolen product wordt aangemerkt als heling en is dus strafbaar.
Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen. Behalve als een product te snel kapot is.
U kunt een koopovereenkomst alleen ontbinden als er sprake is van een ondeugdelijk product en: als u de verkoper de tijd hebt gegeven om het product te repareren of u een nieuw product te geven. En als het probleem daarna niet is opgelost. als de verkoper het product niet kan of wil repareren binnen een bepaalde tijd.
Een kwetsbare consument wordt over het algemeen gedefinieerd als iemand die bijzonder kwetsbaar is als gevolg van omstandigheden zoals een handicap, chronische ziekte, laag inkomen of beperkte communicatievaardigheden, of levensgebeurtenissen zoals baanverlies, echtscheiding of rouwverwerking.
Als de verkoper het niet goed oplost, mag u de koopovereenkomst beëindigen. Dat noemen we ook wel 'ontbinden'. U hebt recht op uw geld terug en moet het product teruggeven. Om de overeenkomst te ontbinden stuurt u een brief naar de verkoper.
De aanwezigheid van oneerlijke handelspraktijken kan leiden tot een recht op schadevergoeding voor de consument. Daarnaast kunnen oneerlijke handelspraktijken ervoor zorgen dat de consument onder de overeenkomst uit kan, door een beroep op vernietiging.
Vanaf 1 juli moeten influencers zich namelijk gaan houden aan een reeks voorschriften die vooral gericht zijn op het maken van reclame. Influencers moeten zich vanaf volgende maand houden aan reclameregels die ook al gelden op televisie én moeten zich inschrijven bij het commissariaat.
Ze twijfelen aan de waarde van influencer marketing, terwijl cijfers van de KVK een andere indruk geven: het aantal influencers in Nederland neemt toe. Het aantal influencers en vloggers dat zich heeft aangemeld bij het handelsregister is gestegen van 9 in 2016 naar bijna 1.000 in 2021.
Een influencer, wat betreft internet marketing, is een persoon die andere mensen kan beïnvloeden om een product te kopen, een dienst af te nemen of merkbekendheid te stimuleren. Deze personen zijn zeer actief op social media, ze hebben veel fans en/of volgers, en kunnen invloed uitoefenen op een specifieke doelgroep.