wanneer de band van de velg wordt gehaald (bijv. tijdens het wisselen van zomer- naar winterbanden en vice versa). Het aanbrengen van nieuwe banden moet altijd gepaard gaan met balanceren, na iedere 5000 km.
Je autobanden laten balanceren. Wanneer er nieuwe banden onder je auto worden geplaatst, is het belangrijk om de banden te balanceren. Dit zorgt ervoor dat je geen last krijgt van ongelijke slijtage aan je banden. Het “uitbalanceren” wordt met een speciaal apparaat gedaan, waarbij het wiel op toeren wordt gebracht.
Bandenservicebedrijven onder elkaar hanteren vaak ongeveer hetzelfde tarief. Het balanceren is dan opgenomen in de montagekosten. Het gemiddeld tarief van alleen balanceren van de autobanden zal rond de € 10,- per band liggen. Montage inclusief balanceren kost gemiddeld € 17,50 per band.
2 wielen balanceren kost maximaal een halfuur, inclusief de-en montage aan de auto, 4 wielen dus ongeveer een uur.
Bij balanceren zorgen we ervoor dat je wielen bij alle snelheden op de juiste manier kunnen rollen zonder te trillen. Bij uitlijnen worden de banden op de juiste hoek geplaatst. We zorgen er dan voor dat ze exact parallel staan aan elkaar én dat ze loodrecht op de grond staan.
Balanceren zorgt ervoor dat de wielen over de hele omtrek even zwaar zijn, zodat de auto bij een wat hogere snelheid niet gaat bonken en de ophanging onnodig belast. Balanceren bevordert daarnaast niet alleen het rijcomfort maar ook de veiligheid van uw auto.
Wanneer auto uitlijnen
Wij raden aan om tenminste één keer per jaar de uitlijning van je auto te laten controleren. Dit betekent niet direct dat een uitlijning nodig is, maar je voorkomt mogelijk onnodig hoge kosten.
Autobanden uitlijnen en balanceren worden vaak door elkaar gehaald. Toch is er echt een verschil tussen deze twee: met uitlijnen zetten we uw autobanden in de juiste positie (zo is de wegligging optimaal), met het balanceren zorgen we ervoor dat de autobanden rollen zonder trilling.
De prijzen voor het balanceren van de banden variëren enorm per autogarage. Gemiddeld bedragen de kosten voor alleen banden balanceren ongeveer €10 per band. Gaat het om het monteren van de banden, waarbij de banden balanceren is inbegrepen? Dan zijn de kosten ongeveer €17,50 per band.
Banden spanning in banden loopt in ca. 2 weken terug van 2.5 bar naar 1.0 bar.
Het is verstandig om je banden te balanceren als je trillingen ervaart in je auto. Het balanceren van de banden zorgt ervoor dat de banden minder snel slijten en dat je weer comfortabel kan rijden zonder getril in de auto. De kosten om banden te balanceren liggen rond de 10 euro per band.
Trillingen kunnen naast onbalans in een band/velgcombinatie ook ontstaan door kromme velgen, hoogteslag (onrondheid in de band), andere afwijkingen in de banden, een scheef gemonteerde velg door vervuiling tussen velg en naaf. De banden en velgen kunnen snel gecontroleerd worden door ze op de brug te laten draaien.
Balanceren is het proces waarbij de massa rond de draaias van de wielen wordt verdeeld. Goede kalibratie kan het rijcomfort aanzienlijk verhogen, terwijl verkeerd gebalanceerde banden juist voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen.
Hoe vaak het verstandig is uw wielen te laten balanceren, hangt af van de frequentie van de volgende klachten: • Uw stuur en/of dashboard trilt bij hogere snelheden (100 tot 140 km/uur) • Uw stuur beweegt zich langzaam heen en weer bij een lage snelheden (40 tot 70 km/uur).
Eerst worden beide zijkanten van de band ingeperst op de velg. Hierna kan men met een bandijzer de band lichten en afmonteren van de velg. Het monteren van de nieuwe band gaat in omgekeerde volgorde. Belangrijk is om de band goed in te smeren met bandenpasta of montagewax.
Vaak duurt dit slechts 30 minuten. Vraag jouw bandenspecialist hoeveel een uitlijning precies kost.
Als uw auto naar links of rechts trekt terwijl u over een vlakke en rechte weg rijdt met weinig zijwind, of als uw banden abnormaal slijten, dan kan het zijn dat uw wielen opnieuw moeten worden uitgelijnd.
Het uitlijnen van de banden is niet verplicht, maar wel heel verstandig. Het rijden met een verkeerde wielstand is gevaarlijk: Je verliest makkelijk de controle over de auto, de auto is niet koersvast en het sturen gaat zwaar. Ook verbruik je meer benzine en slijten de banden sneller als de wielstand niet goed is.
Auto trekt naar links of naar rechts: oorzaken
Scheef afgesleten banden, verkeerde bandenspanning, versleten wielophangingsdelen, slechte uitlijning of een defecte stuurinrichting. Al deze zaken kunnen leiden tot hetzelfde: de auto trekt naar links of naar rechts.
Ja, dat is mogelijk. Wanneer de banden aan één kan het van loopvlak sneller slijten dan aan de andere kant, dan is de kans groot dat de uitlijning van de wielen niet langer in orde is. Meestal merk je tijdens het rijden zelf al dat er iets aan de hand is.
Een niet goed uitgelijnde auto verbruikt meer brandstof. Uw auto heeft meer brandstof nodig om de gewenste snelheid te behalen omdat de niet goed uitgelijnde wielen van uw auto de auto afremmen. Om alsnog de gewenste snelheid te behalen wordt er meer gevraagd van de motor en verbruikt deze dus meer brandstof.
Uitlijnen auto kosten ongeveer € 70,- (afhankelijk van de garage waar je het laat doen) en die prijs is nog altijd minder dan het vervangen van alle vier de banden die overmatig versleten zijn door een niet goed uitgelijnde auto.
Statisch en dynamisch balanceren
Bij statisch balanceren wordt alleen de hoogteslag van een wiel gemeten en gecorrigeerd (afbeelding links). Bij dynamisch balanceren wordt tevens de zijdelingse onbelans verholpen (afbeelding rechts).
Trillingen kunnen behalve door de wielen ook veroorzaakt worden door de remschijven, aandrijfassen, wiellagers en zelfs door speling in de versnellingsbak (differentieel). Er zal onderzocht moeten worden of alleen het stuur of de gehele auto trilt en wat de trillingen veroorzaakt.