Door regelmatig leuke (én goede) filmpjes van je activiteiten te posten kunnen jongeren laten zien hoe trots ze zijn op de club door ze te delen. Zet WhatsApp in om jonge leden te bereiken: communicatie moet mobiel, kort en snel. Maak bijvoorbeeld een groepsapp aan. Zoek de jongeren op.
Van de jongeren vindt 63 procent dat sociale contacten heel erg belangrijk zijn in hun leven, tegenover 47 procent van de 25‑plussers. Met name contact met vrienden vinden jongeren van belang; 30 procent van hen vindt dat belangrijk en 66 procent heel belangrijk.
Focus in social media posts voor deze doelgroep dus op zekerheid en vertrouwen. Scholieren zijn het beste te bereiken via Instagram, Snapchat en YouTube. Een goede manier om je eigen ruiten in te gooien is door een gepolijste reclameboodschap op een van deze platformen te plaatsen.
Andere populaire applicaties onder jongeren zijn bijvoorbeeld YouTube kijken en Spotify luisteren. Daarnaast gebruiken jongeren hun smartphone of tablet ook voor basisactiviteiten, zoals webmail, het zoeken naar informatie via Google en het downloaden van nieuwe apps, films en games.
Jongeren besteden veel tijd aan social media. Meer dan de helft van de jongeren (n=34) zijn dagelijks minstens vier uur actief op deze social media, met name op WhatsApp, Instagram, Snapchat en TikTok, en in mindere mate aan Facebook, Discord en Telegram.
Voor sommige jongeren verloopt die ontwikkeling naar zelfstandigheid niet vanzelfsprekend. Jongeren kunnen op allerlei gebieden moeilijkheden ervaren die vragen om extra hulp of ondersteuning, denk bijvoorbeeld aan: opleiding, sociale contacten, geld, huisvesting, werk, gezondheid, omgaan met alcohol of drugs.
Jongeren tussen de 16 en 27 jaar hebben soms extra steun nodig om zelfstandig te worden. Het gaat om steun waardoor ze een stevige basis hebben en lekker in hun vel zitten. Daarbij wordt gekeken naar de verbinding tussen leren, werken, relaties opbouwen, omgaan met instanties, gezond leven en zelfstandig wonen.
Studenten bereiken via Social Media
Online is deze groep goed te bereiken via socials zoals YouTube, Instagram, Facebook en TikTok. Je kunt werken aan een sterk eigen social media kanaal, maar het is ook mogelijk om de samenwerking aan te gaan met partijen die hier sterk zijn.
Wil je meer jongeren bereiken? Maak dan een Instagram account aan. Filmpjes, vlogs en andere video's op Instagram zijn populair onder jongeren. Jongeren kijken liever naar een korte en krachtige video, dan dat ze een lange tekst gaan lezen.
Vrije tijd
Relatief veel jongeren tot 18 jaar doen aan lichamelijke sportbeoefening, hobby's en kunstzin- nige activiteiten. Vanaf 18 jaar wordt dat minder en hebben ze meer belangstelling voor uitgaan. In vergelijking met de bevolking vanaf 25 jaar nemen jongeren minder deel aan culturele en recreatieve activiteiten.
Wie online naar een precieze definitie zoekt van de twee leeftijdsgroepen, vindt voor jongere 'tussen de 15 en 20 jaar'. Een oudere is een AOW'er, maar volgens andere websites ook iedereen van 55 jaar of ouder.
Volgens de Arbeidstijdenwet (ATW) is een persoon die jonger is dan 16 jaar een kind (16- en 17-jarigen worden jeugdigen genoemd). Deze kinderen mogen slechts op beperkte tijden werkzaamheden voor jou verrichten.
De Wereldgezondheidsorganisatie definieert adolescentie als de periode van iemands leven tussen de het 10e en 20e levensjaar. De Van Dale stelt dat een adolescent een jongere is van ca. 11 tot 20 jaar.
Volgens cijfers van het CBS gebruiken bijna alle jongeren – en dus veel pubers – social media: maar liefst 99%. Redenen om social media te gebruiken zijn voor pubers contact houden met leeftijdgenootjes, verveling en kijken wat anderen allemaal aan het doen zijn. Het verschil tussen jongens en meiden is ook opvallend.
Twee trends die in 2022 groots zijn, zijn enorme planten en zelfgekweekte groenten. Producten zoals zaadjes en scheppen zijn al product trends sinds mensen meer gaan nadenken over hoe ze het milieu kunnen helpen. En volgens Google Trends zijn de zoekopdrachten naar 'moestuin' dit jaar enorm toegenomen.
Fidget Slak
Na de Fidget Spinner en Pop It gaat dit de rage worden van het jaar 2022.
Informele vrije tijd
Plekken om te gamen, op sociale netwerken bezig te zijn of gewoon in de zetel te hangen en netflix te kijken. Andere favoriete plekken zijn waar je kan 'afspreken met vrienden': iets drinken, iets te eten kopen, samen iets doen of gewoon wat rondhangen.
Kinderen kiezen hun eigen boeken, programma's en games. Gemiddeld besteden kinderen van 9 tot en met 12 jaar circa 3 uur per dag aan televisiekijken, computeren en gamen. Kinderen gaan gemiddeld anderhalf keer per jaar naar de bioscoop. Tussen kinderen kunnen grote verschillen bestaan.