Gebruik altijd voldoende (lager)vet en montagepasta. Het vet dient voornamelijk om vuil en water te weren en om kraken te voorkomen. Vet eerst de trapashuls voldoende in en vergeet ook niet de zijkanten van de trapashuls.Daarna kun je eventueel ook nog de trapas zelf invetten.
Om de trapas te smeren zal de crank gedemonteerd moeten worden. Dit is het verbindingsstuk tussen de trapas en het pedaal. Een trapas moet om de 10.000 km grondig gereinigd en gesmeerd worden.
Overigens is 17000km voor een trapas niet abnormaal. Levensduur kan erg wisselend zijn. Volgens Santos bestaan er geen betere lagers, althans niet voor een betaalbare prijs. Mijn Santos traplager gaf na 12000km de geest.
Spray wat kettingreiniger op de brede handborstel. Houd de borstel aan de voorkant van de crank tegen de ketting, terwijl je met je hand het pedaal van je crank achterwaarts ronddraait. Doe dit een paar slagen, en de ketting wordt schoongeborsteld.
Gebruik altijd voldoende (lager)vet en montagepasta. Het vet dient voornamelijk om vuil en water te weren en om kraken te voorkomen. Vet eerst de trapashuls voldoende in en vergeet ook niet de zijkanten van de trapashuls. Daarna kun je eventueel ook nog de trapas zelf invetten.
3.000 - 3.500 km mee.
Trapas vervangen 60-80 euro
Het vervangen van je trapas is over het algemeen een erg dure fietsreparatie.
Deze trapassen worden in de brackethuls van het frame geperst en hebben geen schroefdraad. Montage van een Gazelle inslag/inpers trapas. Officieel moet de trapas met een speciale pers in het frame worden geperst.
Gouden vet is rijk aan koper en dient hoofdzakelijk voor de montage van titaniumstukken (zadelpen, trapas, ...). Roze vet wordt gebruikt voor de montage van onderdelen uit koolstofvezel (carbon).
Vet eerst de trapashuls voldoende in en vergeet ook niet de zijkanten van de trapashuls. Daarna kun je eventueel ook nog de trapas zelf invetten. Draai de trapas cups stevig vast. Indien je over een momentsleutel beschikt dien je de cups vast te zetten tussen de 35 en 50 Nm.
Montagepasta is een onderhoudsmiddel dat je gebruikt bij het monteren en aandraaien van verschillende onderdelen van je fiets. De montagepasta verlengt het aandraaimoment en voorkomt het slippen en glijden van je onderdelen. Op die manier weet je zeker dat je zadelpen of stuurpen goed vastzit.
Een klein beetje montagevet zorgt er bij mij voor dat ze altijd probleemloos weer losdraaien.
Smeer de ketting met een goede teflon zoals cyclon coursespray, smeer tevens de scharnierpunten van de derailleurs. Wij adviseren de ketting regelmatig met kleine hoeveelheden teflon te smeren. Laat teflon een uur inwerken, wrijf de ketting af met een oude doek om overtollige teflon te verwijderen.
Stuurpen invetten
Om te voorkomen dat de stuurpen vast komt te zitten en/of gaat kraken, is het belangrijk eens per jaar het stuur te verwijderen, schoon te maken en in te smeren met gewoon vet of beter met montagevet.
Dit is een zeer belangrijk element: de trapas is een metalen as met twee lagers. Aan elk van de uiteinden worden de krukassen geplaatst, die alle kracht ontvangen die we op de pedalen uitoefenen. De as laat de krukassen draaien met een lage wrijving.
Een trapas is het gedeelte waaraan op de uiteinden de cranks met de pedalen en voorste kettingblad(en) zijn gemonteerd. De as wordt gelagerd in het frame gemonteerd (in de zogeheten bracket) en bestaat uit meerdere onderdelen. Er zijn drie manieren om de cranks aan de as te bevestigen: Met spieën.
Het HOLLOWTECH II crankstel is ontwikkeld in een streven de optimale balans tussen stijfheid en rotatieprestaties te bereiken in een lichtgewicht en mooi crankstelontwerp.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage. Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Als je er een ketting omlegt, en daar kracht op uitoefent, kun je beoordelen of de bladen versleten zijn door te zien in welke mate de ketting op de tanden omhoog komt. Als je op enig punt tussen de ketting en het blad ruimte ziet: vervangen.
Je kunt ook regelmatig checken of je kettingbladen aan vervanging toe zijn. Dit zie je bijvoorbeeld als je fietsketting erg losjes op je kettingblad ligt, als de tandjes van je kettingblad versleten zijn of als het schakelen niet meer soepel gaat.
Je herkent die slijtage door de afgeronde tandjes en kleine braampjes aan de tanden van de cassette. Het kan ook zo zijn dat je ketting over begint te slaan. Dit is een teken dat de cassette aan vervanging toe is.