Ben je niet helemaal overtuigd dat de katalysator van de auto die bij jou op de brug staat optimaal werkt? Check dan de werking van de katalysator door gebruik te maken van een infrarood (ir) thermometer, die bedoeld is om contactloos de temperatuur van een oppervlakte te meten.
De twee meest voorkomende kenmerken van een kapotte katalysator zijn: minder vermogen van de motor door een verstopte katalysator. een rammelend geluid van de katalysator.
Heb je een vervuilde katalysator en wil je jouw katalysator reinigen? Dat kan je zelf doen met een katalysator reiniger. Een brandstofadditief is eenvoudig toe te voegen aan je brandstoftank.
Het is daarom noodzakelijk dat uw katalysator optimaal werkt. Een katalysator gaat gemiddeld tussen de 80.000 en 150.000 km mee.
Lange werking. Naar verwachting gaat een katalysator meer dan 100.000 kilometer mee. De edelmetalen blijven hun werk zeer lang doen, maar het effect ervan kan op termijn afzwakken. Als de katalysator niet meer functioneert, zal het motorstoringslampje in het dashboard gaan branden.
Met een kapotte katalysator mag u nooit te lang doorrijden. Om te beginnen vormt dit een gevaar voor het milieu en bovendien gaat de motor vroeg of laat in de “noodgevalmodus”. Ook het verwijderen van een kapotte katalysator en dan zonder verderrijden is geen goed idee.
Kapotte katalysator in de auto: vervangingskosten
U moet rekenen op een bedrag tussen de 200 en 500 euro*.
Binnenin een katalysator zit monoliet. Monoliet is keramisch materiaal dat is opgebouwd uit heel veel kleine vierkantjes. Het monoliet is geïmpregneerd met verschillende edelmetalen, zoals platina, rhodium en palladium (je treft in een katalysator dus geen goud aan).
De kosten voor het vervangen van de katalysator kost voor een gemiddelde auto €250,- / € 350,-. Natuurlijk is dit moeilijk te zeggen, dit varieert per type, model en bouwjaar van de auto. Wat de vervanging van de katalysator uiteindelijk in totaal gaat kosten kan eventueel oplopen.
Katalysator vervangen kosten
De kosten voor het vervangen van de katalysator zal tussen de 300,- en 400,- liggen. De katalysator is van het merk Romax. Helaas komt het regelmatig voor dat ook de lambdasonde aan vervanging toe is. Mocht dat zo zijn, dan vraagt de monteur je vooraf om toestemming.
Zonder katalysator kan uw auto prima functioneren. Wel voldoen de uitlaatgassen niet aan de wettelijke eis en zodoende bent u in principe in overtreding; de auto voldoet niet meer aan de typegoedkeuring. Er is echter geen handhaving op behalve controle van de samenstelling van de uitlaatgassen tijdens de APK.
Helaas kan een katalysator niet gerepareerd worden en zitten er edelmetalen in verwerkt. Daarom moet dus het hele onderdeel vervangen worden en dit is een dure grap.
Wat kan een indicatie zijn van problemen met je katalysator: Groter brandstofverbruik – Als de katalysator verstopt raakt, zal er minder zuurstof door de motor gaan. Dit zorgt ervoor dat de motor meer brandstof moet verbranden om dezelfde snelheden te bereiken. Let dus op of je meer brandstof verbruikt dan normaal.
Een defecte lambdasonde kan zich via een veelvoud aan symptomen aankondigen. Het motorwaarschuwingslampje in het instrumentenpaneel gaat branden, u merkt een verhoogd brandstofverbruik op of de motor loopt stroef. Ook een vieze geur, rook uit de uitlaat en een slechte acceleratie duiden op schade.
Onder vrijwel iedere auto zit tegenwoordig een katalysator, flexibel uitlaatdeel, lambdasonde e.d. Tevens zijn alle uitlaatsystemen tegenwoordig gemaakt van gelegeerde staalsoorten, dit houdt in dat deze allen maar te lassen zijn met speciale apparatuur. Het zogenaamde autogeenlassen met de vlam is niet meer mogelijk.
Door de katalysator vast te laten lassen aan het frame van je auto, of vast te zetten met extra pinnen, is het loshalen lastiger. Dieven hebben dan een slijptol nodig om de katalysator los te krijgen. Dat kost meer tijd en maakt meer geluid, waardoor de kans groot is dat ze jouw auto liever met rust laten.
Criminelen vangen gemiddeld 75 euro per katalysator. In katalysatoren zitten edelmetalen. En de stijgende prijzen maken het lucratief om ze uit de katalysatoren te halen.
Zit de katalysator vast met bevestigingsschroeven, dan wordt het zelf vervangen van de katalysator al een stuk makkelijker. Bovendien is het bij sommige auto's het geval dat er eerst onderdelen gedemonteerd moeten worden die in de weg zitten.
Een lambdasonde laten vervangen kost gemiddeld tussen de 100 en 500 euro, afhankelijk van het merk, model en waar u de reparatie laat uitvoeren. Daarnaast speelt de hoeveelheid werk die nodig is de oude sonde los te halen mee.
Platina en palladium
Deze edelmetalen zorgen ervoor dat de schadelijke uitlaatgassen van de motor niet in het milieu komen, maar zijn ook veel geld waard. De prijs van een kilo palladium is in vijf jaar tijd verviervoudigd en bedraagt nu rond de 55.000 euro. Katalysatoren bevatten ook goud en rodium.
Waarom levert een katalysator geld op? Katalysatoren bevatten veel edelmetalen, zoals platina en palladium. Dat maakt recycling van oude exemplaren extra interessant, naast het aspect van duurzaamheid natuurlijk. De waarde is afhankelijk van de soort en de hoeveelheid edelmetalen die erin verwerkt zijn.
De gemiddelde katalysator bevat zo'n twee tot drie gram platina.
Katalysatoren zijn nog geld waard, omdat er bij Menten Metaal de monoliet eruit wordt gehaald. Hierdoor kunnen er in een later stadium het flinterdunne laagje platina, palladium en rhodium worden terug gewonnen. Deze edelmetalen leveren veel geld op.
Wanneer moet een katalysator vervangen worden? Een katalysator kan in principe een autoleven lang meegaan. Toch kan zoals alle onderdelen van een auto ook de katalysator problemen gaan geven. Zo kan de katalysator het bij een slechte verbranding extra zwaar te verduren hebben en zelf verstopt raken.
kat er van onder halen en met een lange steenboor gaten in het keramische materiaal boren.Dan met een stuk metalen buis en een stevige hamer in de ´steen´ rammen totdat je allemaal gruis krijgt.