U kunt een klacht alleen schriftelijk indienen bij de kinderopvangorganisatie (kindercentrum, gastouderbureau of peuterspeelzaal). Hoe u dit kunt doen, staat in hun klachtenregeling.
Deze commissie behandelt klachten van consumenten en oudercommissies tegen ondernemers in de kinderopvang over dagopvang (kinderen van 0-4 jaar) en buitenschoolse opvang (kinderen van 4-12 jaar) in kindercentra, gastouderbureaus en peuteropvang.
Wanneer u niet tevreden bent over een product of dienst, kunt u een klacht indienen bij de ondernemer. Als de ondernemer niets van zich laat horen, of u komt er samen niet uit, dan kunt u een klacht indienen bij een van de commissies van De Geschillencommissie.
Leg uit wat je verwacht had te krijgen en niet hebt gekregen. Geef aan welke oplossing je verwacht en binnen welke termijn. De reactietermijn moet 'redelijk' zijn. Binnen 2 of 3 weken moet de verkoper op zijn minst een reactie kunnen geven.
WAT IS EEN BEROEPSCODE? Een beroepscode bevat ethische en praktische normen en beginselen die horen bij de uitoefening van het beroep. In de Beroepscode Kinderopvang staan gedragsregels die voorschrijven hoe je als professioneel werkende pedagogisch medewerker moet handelen en hoe je je tijdens je werk gedraagt.
Vierogenprincipe: altijd 2 medewerkers per groep kinderen
Kinderdagverblijven moeten bij de dagopvang werken volgens het vierogenprincipe. Dat betekent dat er altijd 1 volwassene moet meekijken of meeluisteren met een pedagogisch medewerker. De precieze invulling van deze eis kan op ieder kinderdagverblijf anders zijn.
Het vierogenprincipe betekent dat pedagogisch medewerkers niet alleen op de groep mogen staan, er moet altijd een andere volwassene kunnen meekijken of meeluisteren. Het vierogenprincipe is bedoeld om de veiligheid in de kinderopvang te vergroten en seksueel misbruik te voorkomen.
Achterwacht. De achterwacht is een persoon die op afroep beschikbaar is voor de pedagogisch professional die (tijdelijk) alleen op de groep of locatie staat. De achterwachtregeling geldt voor het kinderdagverblijf, de bso en peuterspeelzaal.
Bijvoorbeeld een klant constateert dat er te weinig van een artikel geleverd is. Voor subjectieve klachten ligt dit anders. Bij een subjectieve klacht vindt degene die klaagt dat de klacht terecht is, de persoon die de klacht in ontvangst neemt kan echter een heel andere mening zijn toegedaan.
Een klacht die gebaseerd is op een mening, niet op een feitelijk gemaakte afspraak.
Indien de koper gebreken ontdekt aan de woning dient hij deze binnen bekwame tijd te melden aan de verkoper. Dit volgt uit artikel 7:23 BW. Hiermee heeft de wetgever beoogd de verkoper te beschermen tegen te late en daardoor moeilijk betwistbare klachten. Het artikel spreekt van 'binnen bekwame tijd'.
Klagen over non-conformiteit: klachtplicht
De non-conformiteit moet binnen bekwame tijd aan de verkoper kenbaar worden gemaakt. Dit noemen we de klachtplicht. Over het algemeen wordt een termijn van 2 maanden gehanteerd. De termijn vangt aan nadat de non-conformiteit de koper bekend is of had kunnen zijn.
Een zaak is non-conform, indien het gelet op de aard en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de koopovereenkomst mocht verwachten.
Een klacht kun je zien als iedere uiting van ontevredenheid van de klant over de producten en diensten van jouw bedrijf. Een klant hoeft hiervoor dus niet een officiële brief te sturen; ook terloopse opmerkingen zijn voor jou belangrijk om op te pikken.
Klagers die meerdere malen tegen dezelfde persoon bij een of meerdere instanties een klachtenprocedure zijn gestart.
Meer uren BSO vergoed
Voor bso-uren kon voor maximaal 70% van de werkuren van de ouder die het minste werkt, kinderopvangtoeslag worden aangevraagd. Vanaf 2022 geldt dat dit percentage is gelijk getrokken aan dagopvang: 140%. Ook geldt vanaf 2022 voor bso een maximum van 230 uur per kind per maand (dat was 122 uur).
Verschillende wetten
Sinds 1 januari 2018 is de Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk en een deel van de Wet innovatie en kwaliteit kinderopvang (Wet IKK) in werking. Het gaat om wijzigingswetten. Door de Harmonisatiewet wordt het peuterspeelzaalwerk omgevormd tot kinderopvang.
Binnen de kinderopvang staan taakuren voor niet-groepsgebonden taken. Hieronder verstaan we allerlei taken die belangrijk zijn voor het reilen en zeilen op de groep, maar waarvoor de collega die de taken uitvoert niet op de groep aanwezig hoeft te zijn.
Volgens de CAO kinderopvang is een fulltime contract in de kinderopvang 36 uur per week. De medewerkers op het kinderdagverblijf werken gemiddeld genomen meer dan de werknemers op de buitenschoolse opvang.
De werkgever zorgt ervoor dat er voor niet-groepsgebonden werk minimaal 46 uur beschikbaar is per fte pedagogisch medewerker, per jaar, per vestiging. Per 1 januari 2022 wordt dit verhoogd naar 50 uur per fte pedagogisch medewerker, per jaar, per vestiging.
De kwaliteit van kinderopvang kan omschreven worden als datgene dat de opvang verantwoord maakt. Naast de veiligheids- en gezondheidsaspecten is de pedagogische kwaliteit bepalend. Hoge pedagogische kwaliteit zorgt ervoor dat kinderen zich op een optimale manier kunnen ontwikkelen.