Je kunt dit doen door zelf te blazen (in dat geval moet je goed uitkijken dat je geen benzinedampen inademt), maar je kunt het ook doen met een luchtcompressor. Als de luchtdruk hoger wordt in de benzinetank wordt de benzine in de lange slang geduwd en zal het naar de jerrycan gaan stromen.
Dit is het makkelijkste, maar hiervoor heb je natuurlijk een sifonpomp nodig. En daarnaast ook een darm om het product over te hevelen. Je zet hier dan je jerrycan of container op de grond naast de tank. Dan moet je de darm diep genoeg in de tank steken en ook in de container.
Niet alleen bij auto's wordt benzine gestolen. Dit kan ook bij bouwvoertuigen, scooters en boten voorkomen. Maar volgens Hoonhout wordt dat maar weinig gedaan. En als dat al wordt gedaan, is het bij boten vooral in de zomermaanden.
De sifon pomp bestaat uit een slang met een pompje in het midden. Door middel van zo'n overhevelingspomp kan je benzine heel gemakkelijk uit de tank zuigen. Naast dat het benzine overhevelen met een sifon pomp heel makkelijk is, loop je zo ook minder gezondheidsrisico's.
Als het buiten 30 graden of warmer is, zorgt dat voor een snelle opwarming van de brandstof van meer dan 20 graden. De benzine of diesel zet dan in je tank met ongeveer 2 procent uit, wat overeenkomt met 1 liter meer volume in een tank van 50 liter.
De melding: “minimale afname 5 liter” heeft te maken met het ijken van de pomp. Hoeveelheden van minder dan 5 liter zijn niet gegarandeerd geijkt. In de praktijk kun je ook met je scooter 1 of 2 liter benzine tanken. Je kunt dus zonder problemen de huurauto na gebruik weer aftanken.
Is een volle tank beter? Hoewel het rijden met een bijna lege tank niet verstandig is, is altijd rondrijden met een volledig volle tank ook niet zo handig. U weet dan weliswaar zeker dat u niet strandt door gebrek aan brandstof, maar al die extra brandstofkilo's moet de auto wel meesjouwen. Dat werkt afremmend.
Het standaardproces reinigen dieseltank:
De inhoud van de tank uitgepompt, gefilterd en tijdelijk opgeslagen. Indien nodig wordt vervolgens de drab van de tankbodem weggezogen. Indien nodig wordt vergomming weer week en vloeibaar gemaakt. Tank wordt weer leeggepompt (afval).
In de meeste versies kan met de hand middels een blaasbalg vloeistof in de hoogst gelegen container worden opgezogen. Zodra deze vloeistof op een lager niveau in de slang komt dan het niveau in de container, gaat het stromen. Het natuurkundige principe dat hierachter zit is de wet van de communicerende vaten.
Een sifon, ook wel waterslot genoemd, zorgt ervoor dat er geen vieze geuren uit de afvoer kunnen ontsnappen. Sifons zitten namelijk tussen het afvoergat van een wastafel, badkuip of douchebak en de riolering in. Doordat er wat water in blijft zitten, komen de luchtjes van het riool niet in je huis terecht.
Vastgesteld is dat er bij opzettelijk tanken zonder te betalen gemiddeld minimaal €131,- aan indirecte schade ontstaat. Indirecte schade bestaat uit de tijd die de medewerker kwijt is aan vaststellen van de diefstal, aangifte doen, vastleggen van het bewijsmateriaal en de administratie.
Je kunt dit doen door zelf te blazen (in dat geval moet je goed uitkijken dat je geen benzinedampen inademt), maar je kunt het ook doen met een luchtcompressor. Als de luchtdruk hoger wordt in de benzinetank wordt de benzine in de lange slang geduwd en zal het naar de jerrycan gaan stromen.
Een hevel, of sifon, is een middel om een vloeistof uit een vat te verwijderen. Hiervoor wordt een slang of buis gebruikt waarvan de ingang ondergedompeld is in de te verwijderen vloeistof en de uitgang lager is gepositioneerd dan het vloeistofniveau in het vat.
Een sifon pomp
Een handmatige sifon pomp is een lange slang met in het midden van de slang een pompje, waarmee je de benzine uit de tank pompt. Knijp een paar keer in het pompje om de benzine in beweging te krijgen. De benzine stroomt door het pompen uit de tank en naar de andere kant van de slang.
Benzine bij diesel
Wanneer je bij een dieselauto, uitgerust met elektronische regeling, benzine tankt en daarmee gaat rijden, ontstaat er schade aan het brandstofsysteem, ook al is het “maar een litertje”.
Opgelet: explosieve combinatie! Een mix van benzine en diesel is zeer licht ontvlambaar. Hier moet zeer voorzichtig mee worden omgesprongen. Speel dus niet met vuur en probeer de tank niet zelf leeg te pompen.
Je autoverzekering vergoedt helaas geen schade als gevolg van het tanken van verkeerde brandstof. Ook niet als je allrisk bent verzekerd. De kosten van het repareren van de schade zijn dus altijd voor eigen rekening.
Naast het verspillen van de brandstof is er een andere reden waarom je beter kunt stoppen met tanken na de klik. Het kan namelijk op de lange termijn ook zorgen voor schade aan je auto. De benzine kan terechtkomen op plekken waar het niet hoort, zoals bijvoorbeeld in het ontluchtingssysteem.
Dit kan zorgen voor oververhitting en beschadiging. De belangrijkste reden om je tank altijd voor minimaal een kwart gevuld te houden, is dat vuil en vettigheid uit de brandstof zich verzamelt op de bodem van de tank. ,,Je moet van leeg rijden daarom geen gewoonte maken”, zegt Tom Huyskens van de Bovag.
Tank op het juiste moment
Goed om te weten: maandag is de slechtste tankdag. Op deze dag geven tankstations meestal geen korting. Zaterdag is juist wel een goede dag om de tank te vullen, want dan stunten veel tankstation met hun prijzen.
Overtollige brandstof die niet de tank bereikt, zou ook gewoon verdampen. Als laatste reden geeft Cooley dat het de berekening van je verbruik verprutst. Brandstof die niet in de tank gaat, reken je wel mee in je verbruik en dat verpest het beeld. Door niet verder te tanken na de klik maak je je auto dus zuiniger.
De credits voor het onderzoek gaan naar het Britse Compare The Market, die 96 populaire benzine auto's letterlijk tot op de bodem onderzocht. De Britten gaven in het onderzoek aan dat ze dachten nog zo'n 40 kilometer te kunnen rijden, zodra het tanklampje gaat branden.
Volgens onderzoek van Travelcard verlaagden stations die de prijzen een of meerdere malen aanpassen in de vroege ochtend (tussen 03.00 en 06.00 uur) de prijzen om ze in de spitsuren weer hoger te stellen. Echter, 's ochtends tanken kan aantrekkelijker zijn dan in de avond.
Overhevelen is het proces waarbij een vloeistof van het ene reservoir naar het andere reservoir wordt overgebracht door middel van een hevel (een omgebogen buis of slang). Andere benamingen: hevelen, oversteken. Soortgelijke woorden: afhevelen, slangen.
Lucht zal via je reservoir of t-stuk ontsnappen. Je moet er dus gewoon voor zorgen dat je pomp altijd wateraanvoer heeft, dan stromen de bubbels (hoe groot ook) vanzelf wel mee. En je pomp niet aan laten staan, maar aanzetten, en dan weer uit etc. Anders zuigt hij de lucht weer aan door de snelheid van het water.