Wanneer ze te ver uitsteken zal de snelspanner niet tegen de patten drukken maar tegen de aseinden. De ruimte tussen borgmoer en aseinde moet ongeveer de dikte van de patten zijn.
Voordat je alles druk begint te meten is het goed om te weten dat enkele maten altijd vast staan. Zo heeft de as van het voorwiel altijd een lengte van 100mm, heeft iedere as met een snelspanner (quick release) een diameter van 5mm (9mm) en heeft de steekas van een achterwiel altijd een diameter van 12mm.
Met snelspanners zet je je wielen snel en eenvoudig vast in je frame. Je steekt de as door het wiel en klemt deze vervolgens vast in je vork. Met behulp van schroefdraad kun je de snelspanner strakker vastzetten. Let wel op het verschil in breedte tussen de verschillende snelspanners (voor- en achterwiel).
Een klein beetje montagevet zorgt er bij mij voor dat ze altijd probleemloos weer losdraaien.
De thru axle is een ijzeren staaf die door de voorvork of het frame en het wiel heen steekt om deze vervolgens in je frame vast te draaien. In tegenstelling tot de quick release as van 29 inch wielen en anderen hoef je niet meer een klem los te trekken om vervolgens je wiel uit het frame te kunnen halen.
De snelspanner bestaat uit een trekstang die door de holle as gestoken wordt. Aan de linkerkant zit de spanner waarmee de as vastgezet wordt. Aan de rechterkant is de trekstang van schroefdraad voorzien waarop een asmoer geschroefd wordt.
Als je velgremmen hebt, zet dan de hendel aan de zijkant van de rem open. Druk de derailleurkooi met je duim en wijsvinger naar voren en laat het wiel rustig uit de fiets zakken (werkt uiteraard alleen als je het wiel van de grond tilt of in een standaard hebt hangen).
Smeer de ketting met een goede teflon zoals cyclon coursespray, smeer tevens de scharnierpunten van de derailleurs. Wij adviseren de ketting regelmatig met kleine hoeveelheden teflon te smeren. Laat teflon een uur inwerken, wrijf de ketting af met een oude doek om overtollige teflon te verwijderen.
Door de hechtende werking vermindert het aandraaimoment met 30%, waardoor beschadigingen tot een minimum worden beperkt. Het minimaliseert krassen, bijvoorbeeld bij het verstellen van een zadelpen. Montagepasta voorkomt ook het verdraaien en loskomen van onderdelen en beschermt perfect tegen corrosie.
Smeren doe je zo: Als je klikpedalen een zichtbare veer hebben (zoals SPD-pedalen op je mountainbike), breng dan om de paar ritten een druppel olie op de veer aan om hem roestvrij te houden en goed te laten werken.
Het gebruik van een vork uitzetter
Zet de vorkuitzetter tussen de achtervork en draai of duw het frame uit elkaar. Er ontstaat nu ruimte tussen het frame en de as van het wiel. Deze ruimte kun je gebruiken om de oude band tussen het frame door te halen en om de nieuwe er weer tussen te duwen.
Verwijderen achterwiel
Plaats de ketting op het kleinste achtertandwiel. Draai de snelspanners los en ontkoppel de remmen zodat het wieluit de fiets kan worden genomen. Verwijder het wiel door met één hand het frame vast te houden en met de andere hand het wiel uit het frame te trekken.
Tacx heeft een andere oplossing bedacht: je gebruikt een vervangende extra lange steekas die je in jouw fiets monteert. Voor een 135x12 mm steekas heb je adapter type T1706 nodig. Voor een 135x12 mm steekas heb je adapter type T1708 nodig.
Boost is eigenlijk de naam voor de nieuwe inbouwbreedte voor naven. De voornaaf is 110mm breed in plaats van de 100mm en de achternaaf is 148 mm breed in plaats van 142mm, wat tot voorheen de standaard was. Om een boost naaf te monteren heb je een specifiek boost frame nodig met een bredere achterbrug en voorvork.
Een fiets wordt vaak standaard afgeleverd met een bepaalde maat wielen. Bij mountainbikes is dat 26, 27.5 of 29 inch. Over het algemeen kun je zeggen dat hoe groter het wielis , hoe stabieler die zal aanvoelen. Een 29 inch wiel voelt dus een stuk stabieler dan een 26 inch wiel.
Steekassen en snelspanners voor fietstrainers zijn speciaal gemaakt om je racefiets of mountainbike aan je fietstrainer te koppelen. Bij fietsen met een steekas is een aparte fietstrainer steekas vaak zelfs essentieel.
Cyclon montagepasta
Deze montagepasta op keramische basis gebruik je voor alle metaal op metaal onderdelen zoals schroefdraad van pedalen, derailleurs en alle andere bouten op je fiets en mountainbike.
Carbon pasta is speciaal gemaakt voor carbon, wat kwetsbaarder is voor te strak vast draaien. Het zorgt voor extra frictie zonder het carbon te beschadigen, zodat het onderdeel goed vast blijft zitten en niet gaat kraken.
Montagevet. Met montagevet wordt voorkomen dat metalen onderdelen (zoals stuurpen, zadelpen en pedalen) niet meer lost te krijgen zijn. Ook gaat het kraken tegen. Het voorkomt aantasting, is waterafstotend en is sterk hechtend.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Teflon is smerend en siliconen is beschermend , dus als je siliconen op je ketting spuit wordt ie na verloop van tijd schraal omdat het niet smeerd en teflon smeerd dus blijft je ketting lange tijd goed tot je hem weer schoonmaakt en opnieuw inspuit.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
Slag uit wiel halen kosten
Wielrichters kosten ongeveer tussen de 50 en 300 euro. De prijs van een spakenspanner of nippelspanner ligt op maximaal 10 euro. Wanneer je je slag uit je wiel wilt halen bij een fietsenmaker zijn de kosten afhankelijke van grootte de slag in het wiel.
Een hoogteslag kun je op dezelfde manier uit je wiel halen als een zijslag. Dit doe je door de spaken waar de hoogteslag zit iets strakker te draaien. Aan de andere kant van het wiel draai je de spaken weer wat losser. Hiermee breng je de spanning weer in evenwicht en haal je de hoogteslag eenvoudig uit je wiel.
Meestal is een slag in je wiel eigenlijk een probleem met je band. Soms veroorzaakt het harde gedeelte van het ventiel rond je ventiel tussen je velg en band klem zit. Hierdoor vormt er een bobbel. Door je band leeg te laten lopen en het ventiel goed te plaatsen is dit probleem snel opgelost.