De neusriem zit goed als: Er minimaal 1,5 cm ruimte zit tussen de neusriem en het neusbot; Er genoeg ruimte zit tussen het onderste puntje van het jukbeen en de neusriem; De neusriem onder het 'foramen infraorbitale' (de opening in de schedel halverwege de bovenkaak) ligt.
De neusriem hoort twee vingers onder het jukbeen te liggen en na het vastmaken moeten er twee vingers tussen de neusriem en de neus van het paard kunnen. Tussen de keelriem en de keel moet een rechtopstaande vuist tussen passen, anders zit de keelriem te strak.
Dit soort hoofdstellen worden vaak bij springen gebruikt. Bij een western hoofdstel rij je zonder neusriem. Dit geeft het paard veel bewegingsruimte en heeft het haast geen last van het hoofdstel. Als een paard een hoofdstel met neusriem gewend is, moet je het rijden zonder neusriem wel opbouwen.
Hoofdstel Passen
Een hoofdstel zit goed bij je paard als deze niet schuift en beweegt als je aan het rijden bent. Tevens is het goed om te kijken of de neusriem twee vingers onder de jukbeenderen zit en het kopstuk niet over de oren naar voren schuift.
De sperriem zorgt ervoor dat het bit stabieler blijft liggen. De sperriem is er niet voor bedoeld om zo strak aangesnoerd te worden dat het paard zijn mond niet meer open kan doen. Ook hier moet voldoende ruimte tussen zitten.
Neusriemen zijn eigenlijk alleen nodig als je een erg grote kans heb dat je van je paard valt en de teugels blijft vasthouden waardoor je paard zijn kaak kan breken. Hier zijn neusriemen eigenlijk voor bedoeld. Dat stamt nog uit eeuwen geleden, toen oorlogen te paard gevoerd werden.
Hoge neusriem
Deze neusriem wordt ook wel de Engelse neusriem genoemd. Door deze neusriem blijven de kaken van een paard op elkaar, maar is er geen druk op het bit en de mond. Een paard kan daardoor nog goed slikken en kauwen. Deze neusriem wordt vaak gebruikt bij een stang-en-trenshoofdstel.
Bij sommige hoofdstellen zit er ook een sperriem aan de neusriem vast. Deze gaat voor het bit langs en heeft dezelfde werking als de (lage)neusriem. Bij de sperriem geldt nogmaals de regel: twee vingers tussen de riem en de neus van het paard.
Een anatomisch gevormd hoofdstel zoals het Rambo Micklem hoofdstel, Busse Feeling hoofdstel en het Stubben Freedom hoofdstel zorgt voor minimale druk op de gevoelige zenuwen. Deze hoofdstellen zijn speciaal gevormd om de gevoelige zenuwen te ontlasten. Dit resulteert in een ontspannen paard met een rustige aanleuning.
Leg je wijs- en middelvinger op elkaar en steek deze ter hoogte van het bit in de mond van het paard. Afhankelijk van de druk kan je het volgende aanhouden: Veel druk -> weinig ruimte -> dun mondstuk (14-16mm) Geen of weinig druk -> genoeg ruimte -> dikker mondstuk (16-18mm)
De neusriem moet liggen op of vlak boven de neusinhammen. Hoewel je met de regel 'twee vingers onder het jukbeen' aardig in de goede richting komt, is het toch belangrijk de inhammen naast het neusbot met je vingers te voelen. En het midden van de neusriem op dit begin of er vlak boven te leggen.
Veelal wordt deze neusriem gebruikt om druk bovenop de neus en onder de kaken uit te oefenen waardoor bijvoorbeeld knarsetanden tegen gegaan wordt. Een paard zal zijn mond niet makkelijk openen bij deze neusriem door de druk die vrij komt op de neus en kaak bij openen van de mond.
Een hoofdstel met Mexicaanse neusriem heeft, zodra het paard zijn mond open doet, een vrij scherpe inwerking en wordt daarom veel gebruikt bij paarden die vrij snel heet worden tijdens het springen, buitenrijden of in de cross.
Doe het kopstuk over de oren. Haal de manentop over de frontriem En kijk of het hoofdstel recht zit. Maak de keelriem vast (moet een vuist tussen kunnen) en maak dan de neusriem vast. Daar moeten twee vingers tussen kunnen.
Beide neusriemen leveren in bepaalde mate druk op het neusbot en de onderkaak en hebben hierdoor een bepaalde inwerking. Door de neusriem strakker of losser te doen kun je de mate van inwerking beïnvloeden.
Ontwerp en voordelen Micklem
Dit voorkomt dat er druk komt op het kwetsbare en dunne neusbot. Door de vormgeving van de neusriem wordt het jukbeen, waar veel gevoelige zenuwen zitten ontweken. Hierdoor (in combinatie met de kin- en keelriem) is er geen druk of wrijving op de kiezen van het paard.
De lage neusriem heeft jarenlang een ouderwets imago gehad maar wordt sinds een paar jaar weer heel vaak gebruikt. Zo zijn er ook bruine lage neusriemen en lage neusriemen met lak. De neusriem wordt laag op de neus bevestigd, onder het bit langs, waarbij de bitringen wel vrij moeten liggen.
Omdat dat door de jaren heen positief heeft uitgepakt, het grootste deel van de paarden die zijn (in)gereden met geduld kan omgaan met een neusriem en de ruiter heeft er vaak meer controle mee. Dat terwijl rijden zonder neusriem soms uitpakt tot mondhoekscheurtjes of wondjes en een paard waarbij het bit schuift.
Deze dubbele neusriem van Dy'on combineert de werking van een hoge Engelse neusriem met die van een lage neusriem. Door deze constructie heb je meer controle over je paard. Doordat deze neusriem een dubbele werking heeft is hij geschikt voor sterke paarden.
Mexicaanse hoofdstellen - stel ze altijd correct af!
Het is echter enorm belangrijk dat je de neusriem nooit te strak dicht doet waardoor je de mond van je paard volledig dicht snoert. Je paard moet de kaak altijd kunnen bewegen en ontspannen.
Voor springen is het Engelse hoofdstel met een gecombineerde neusriem een van de meest gebruikte combinaties. Een typisch spring hoofdstel is bruin met een wit sierstikel over de neusriem en frontriem.
Het bit is ook de meest voorkomende reden dat een paard tanden knarst, zijn staart zwiept of uiting geeft aan nervositeit, spanning of verzet.
Welk hoofdstel gebruik je voor dressuur? Voor dressuur zijn er diverse hoofdstellen toegestaan door de KNHS. De meest gebruikte combinatie is een Engels hoofdstel met een gecombineerde neusriem. Daarnaast kun je variëren in de neusriemen zoals met een lage neusriem of een anatomisch gevormde neusriem.
Maar niet alleen de frontriem kan versiert zijn dit geld voor heel het hoofdstel. Het hoofdstel is opgebouwd uit verschillende onderdelen namelijk: De frontriem (frontdeel) wat als het ware op het voorhoofd zit. Kopstuk deze bevind zich achter het oren.