Buitenspelen is belangrijk zodat je kind zijn energie kwijt kan en zijn grove motoriek ontwikkelt. Touwtje springen, hinkelen, fietsen, steppen, rennen, springen, klimmen en klauteren en natuurlijk tikkertje spelen doen kinderen van 4 en 5 jaar graag.
Veel en gevarieerd bewegen, stimuleert de motorische ontwikkeling van kinderen. Thuis en op de opvang zijn veel mogelijkheden om te bewegen. Denk aan buitenspelen, stoeien, loopfietsen en spelen met een bal.
Een 4-jarig kind heeft een goede lichaamsbeheersing. Zijn bewegingen zijn vloeiend. Hij kan gemakkelijk van houding wisselen, dus van zitten naar staan, naar hurken en in andere volgorde. Een kind van 4 jaar kan goed zijn evenwicht bewaren en kan hinkelen.
"Kiekeboe" en speelgoed vasthouden om naar te kijken helpen de hersenen van een baby te ontwikkelen . Praat met je baby over wat je doet. Zing voor peuters liedjes met acties, zoals "Wheels on the Bus", moedig fantasiespel aan, kleur en bouw met blokken en speelgoed. Deze bevorderen de verbeelding en creativiteit.
Fijne motoriek
Op 3- tot 4-jarige leeftijd leren kinderen bijvoorbeeld zelf met een vork eten en handen wassen. Ook kunnen ze steeds beter puzzels met meer stukjes maken.
Het scheuren van het papier is goed voor de fijne motoriek. Je kind traint hierbij de kleine spieren in de hand die hij/zij nodig heeft om onder andere te kunnen schrijven. De gescheurde papiertjes kan je kind op een gekleurd papier met daarop een getekende sneeuwpop laten plakken.
Stimuleer je kind om actief te bewegen, dit is ook goed voor de motorische vaardigheden. Er hoeft geen structuur in te zitten als de omgeving maar veilig is. Spelen, stoeien, klimmen, klauteren, een koprol oefenen, een bal overgooien… elke beweging is goed als je kind er maar plezier in heeft.
Spelen en speelgoed voor de verstandelijke ontwikkeling
Je baby leert daardoor steeds beter nadenken. Speelgoed voor bouwen en sorteren: blokken, groot en klein, in verschillende kleuren en vormen, doosjes, blokkenstoof, stapelbekers, Duplo.
Je kind begrijpt en spreekt steeds meer woorden en zinnen, speelt meer samen met andere kinderen en doet steeds meer dingen zelf. Ze oefenen met zelfstandig worden. Wanneer het even niet lukt, kan dat frustrerend zijn voor je peuter. Driftbuien zijn dan ook heel normaal in deze fase.
De meeste kinderen kunnen aan de hand lopen tussen acht en vijftien maanden. Daarna gaan ze lopen zonder zich ergens aan vast te houden. De meeste kinderen doen dit rond achttien maanden. Vaak zitten er ongeveer vier maanden tussen het moment dat kinderen langs de rand lopen en het moment dat ze zonder steun lopen.
Rond deze leeftijd leren de meeste kinderen veel nieuwe dingen. Grove motoriek (grote bewegingen), zoals fietsen en zwemmen, en fijne motoriek (kleine bewegingen), zoals tekenen en eten met mes en vork. Ze kunnen zichzelf goed aankleden. Veters strikken is vaak nog moeilijk.
Het zijn voorbeelden van een fijne motoriek. De motoriek van kinderen is volop in ontwikkeling. Het spelen met klei is goed voor het verfijnen van de motoriek. Het traint bijvoorbeeld goed de spieren die nodig zijn om te schrijven en oefenen ze onbewust met hun hand-oog coördinatie.
Motorische vaardigheden zijn de verschillende manieren waarop het lichaam spieren gebruikt om specifieke taken uit te voeren . Kruipen, rechtop zitten en lopen zijn allemaal motorische vaardigheden. Dat geldt ook voor het oppakken van een speeltje of het vasthouden aan de spijlen van een ledikant. Motorische vaardigheden worden gegroepeerd in twee typen: fijne motoriek en grove motoriek.
Emotionele expressie : Kinderen kunnen destructief gedrag gebruiken als een manier om hun emoties te uiten, zoals boosheid of frustratie. Zintuiglijke input: Sommige kinderen kunnen destructief gedrag vertonen omdat ze genieten van de zintuiglijke input van het scheuren of breken van dingen.
Krullenbol is een methode voor voorbereidend schrijven. Krullenbol is meer dan wat krullen maken op een oefenblaadje. Het is plezier beleven, bewegen, ritmegevoel ontwikkelen visuele vaardigheden trainen, handvaardigheid stimuleren, ruimtelijke begrippen leren hanteren en zoveel meer.
Bewegingsarmoede, gebrek aan spontane bewegingen, vertraging van bewegingen en minder meebewegen van de armen bij het lopen. Houdingsafwijkingen en verlies van houdingsreflexen. Moeite met de fijne motoriek, kleine handbewegingen (vaak ook kleiner handschrift).
Terwijl 3-jarigen eenvoudige vormen kunnen kopiëren en bescheiden torens kunnen bouwen, gaan 4-jarigen over op complexere taken. Het vermogen om scharen te gebruiken is dus een onderscheidende vaardigheid die zich rond de leeftijd van vier jaar ontwikkelt.
Fruitsoorten met veel vitamine C, zoals sinaasappels, kiwi's, guave, aardbeien en papaja, kunnen een goede keuze zijn om de hersenen van uw kind gezond en alert te houden. Onderzoeken tonen aan dat vitamine C in fruit de potentie heeft om te beschermen tegen mentale achteruitgang en de gezondheid van de hersenen te ondersteunen.
Om een briljant kind op te voeden, speel bordspellen met ze . Spellen zoals dammen, schaken en backgammon laten kinderen nadenken en problemen oplossen terwijl ze proberen te winnen, wat cognitieve vaardigheden opbouwt. Geef je kind dingen zoals blokken, Lego en Lincoln Logs om hun creativiteit aan te spreken om nieuwe structuren te maken.
Drie voedingsstoffen zijn vooral belangrijk om de ontwikkeling van de hersenen en ogen te ondersteunen: luteïne, vitamine E en DHA . "Deze belangrijke voedingsstoffen werken samen om de gezondheid van de hersenen en ogen te ondersteunen," legt Abbott-geregistreerde diëtiste en pediatrische voedingswetenschapper, Beth Reverri, PhD, RD, uit.