Om een precieze afstelling te krijgen: Laat je scoot stationair draaien. LET OP: stel eerst af met de stationair afstelschroef! Probeer nu door de luchtstelschroef in en uit de draaien uit wanneer je scoot de meeste toeren maakt. De stand waarbij je scoot het hoogste toerental heeft is de juiste.
Een luchtschroef stel je af aan het aantal slagen uitwaarts. Fabrikanten communiceren dit op deze manier in hun afstelgegevens. Meestal zullen de standaardafstellingen zich situeren tussen een halve en twee-enhalve toeren uitslag.
meestal als de scooter niet (goed) stationair wil lopen is dat een invloed van of te veel mengsel , slijtage (bijv. cilinderspeling , membraankleppen ,keerringen etc.) of kapotte onderdelen zoals afgebrokkelde membraankleppen , slechte bougie/dop , dichtzittende uitlaat oid..
Zet de naald op de 1 na laagste stand (1 na bovenste groefje). Eerst draai je de luchtschroef helemaal in en dan 1,25 slag uit. Daarna ga je een paar rondjes rijden tot de motor op bedrijfstemperatuur is. Dan stel je de luchtschroef tot het stationair toerental zo hoog mogelijk is.
De gasnaald zit aan de bovenkant van je carburateur. Vaak kun je het dopje van je carburateur er af halen en daarmee de gasschuif met de gasnaald er uit halen. De gasnaald kun je vervolgens los maken en het ringetje kun je hoger of lager zetten.
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
Als jouw scooter stottert op topsnelheid kan het zijn dat de bougie aan vervangen toe is omdat deze niet goed meer werkt. Je merkt zeer waarschijnlijk dat scooter gaat stotteren. Vaak voel je vooral dat de scooter stottert bij optrekken.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor ...
Je vlotter drijft op de benzine in je vlotterbakje. Als hij op een bepaalde hoogte komt sluit de vlotternaald de benzinetoevoer af. Als dit niet gebeurd, overstroomt je vlotterbakje, of je hele carb.
Wanneer je met je scooter veel in de stad rondrijdt, kun je niet de hele tijd vol gas geven. Met een luchtschroef regel je de fijnafstelling van je carburateur. Daarmee zorg je ervoor dat je motor bij half gas optimale prestaties blijft leveren en niet gaat haperen.
-draai rustig je luchtstelschroef weer open/uit. -Je brommer/scooter gaat dan ineens veel harder stationair lopen. -Op het hoogste toerental laat je de luchtstelschroef staan. -Stel je stationairschroef af zodat de scooter/brommer weer normaal rustig stationair loopt.
In de carburateur bevindt zich namelijk een gasklep/gasschuif, welke is aangesloten op de gaskabel. Zodra de bestuurder gas geeft, wordt de carburateur als het ware open getrokken waardoor er meer lucht/benzine mengsel naar de cilinder kan. Zodra je de gashendel loslaat, gaat de carburateur weer bijna helemaal dicht.
Draai de stationair sproeier helemaal in en vervolgens open schroeven totdat de motor een hoger toerental bereikt. Stop bij het punt waarbij een verder open schroeven leidt tot een lager toerental (het maximum). De motor zal nu een hoger toerental draaien dan bij de start. Herhaal dit bij iedere carburateur.
Dit proces doe je voor beide kleppen, daarna draai je het vliegwiel een paar keer rechts om rond naar het dode punt en controleer je de klepspeling nogmaals. Bij een nieuwe scooter is belangrijk dat je de klepspeling tussen de 300-500 kilometer controleert en indien nodig opnieuw afstelt.
Mocht je scooter stoppen tijdens het rijden en niet meer starten. Dan is de kans groot dat je scooter een warmloper heeft gehad. Dit kan komen door een tekort aan olie. Bekijk dus eerst of je genoeg olie in je blok hebt voordat je weer opnieuw start.
Een scooter die ineens afslaat bij het gas geven kan meerdere oorzaken hebben. De belangrijkste en meest voorkomende oorzaak is vaak dat de scooter valse lucht pakt. Dit kan komen door onder meer kapotte of versleten pakkingen, of sproeier wat te groot of juist te klein is.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
Als je het zeker wilt weten moet je even kijken welke sproeier in je carburateur zit, haal daarvoor het vlotterbakje (dat met twee platte schroeven aan de onderkant vastzit) eraf, in het midden zit de sproeier, die haal je eruit. Aan de zijkant van de goudkleurige schroef staat een getal, dat is de sproeier maat.
Onder de carb hangt een vlotterbak, met 2 schroefjes. Die haal je los. Dan zie je de sproeier in het midden zitten, zit verstopt in een soort buisje die verticaal loopt.