Tenzij je de recruiter in kwestie persoonlijk kent, is 'geachte heer' of 'geachte mevrouw' dus het meest gepast in een sollicitatiebrief.
Aanhef: gebruik altijd een specifieke naam in plaats van 'heer/mevrouw'. Wees duidelijk wat je wilt. Laat dit in de inleiding van de motivatiebrief direct naar voren komen. Maak duidelijk waarom je juist deze werkgever hebt gekozen.
Zoek uit bij wie je brief uiteindelijk terechtkomt. En spreek hem of haar direct aan. Met “Beste [VOORNAAM, ACHTERNAAM]” zit je altijd goed. Tenzij je bij een bank of advocatenkantoor gaat solliciteren, dan kun je beter voor 'geachte' gaan, en het houden bij een “heer/mevrouw [ACHTERNAAM]”.
Onbekende geadresseerde
Het kan gebeuren dat je de naam online niet kan vinden en dat zelfs na een belletje het niet duidelijk is voor wie de sollicitatiebrief is. Houd het dan simpelweg bij de volgende varianten: Geachte heer, geachte mevrouw. Geachte heer, mevrouw.
In je motivatiebrief beschrijf je onder andere waarom de werkgever jou moet kiezen en waarom jij voor het bedrijf kiest. Wanneer je in deze context uitweidt over een aantal kenmerken van de functie of het bedrijf, is het aan te raden om de kenmerken te kiezen waar je (het meest) gepassioneerd over bent.
In een sollicitatiebrief geef je vooral een toelichting op je cv. Waar je gewerkt hebt, wat je hebt gestudeerd en waar je goed in bent. In een motivatiebrief laat je meer zien van jezelf, wie je bent, wat je ambities zijn en waarom jij vindt dat de baan goed bij jou past.
Toch krijg je in een motivatiebrief slechts een klein stukje tekst om jezelf te presenteren aan je toekomstige werkgever. In dit kleine stukje tekst moet je laten zien wie je bent, wat je te bieden hebt en waarom je de baan wilt. Er is dus geen ruimte voor cliché uitspraken waar de werkgever overheen leest.
In de adressering en de aanhef van een formele brief of e-mail is heer het gebruikelijke woord. In de aanhef van minder formele brieven en e-mails wordt steeds meer de combinatie van beste met mijnheer of meneer gebruikt. Die vormen zijn niet aan te raden in formele brieven of e-mails.
Leg uit waarom je juist deze job wilt. Als je spontaan solliciteert, vertel dan waarom je precies dit bedrijf gekozen hebt. Midden: beschrijf je ervaring en je persoonlijkheidskenmerken die relevant zijn voor de functie. Gebruik een zakelijke toon en laat de feiten voor zich spreken.
Redenen waarom je interesse hebt, inclusief een onderbouwing. Bewijs waarom je geschikt bent voor deze baan. Laat eens een voorbeeld zien van je huidige (vrijwilligers) werk. Ook een diploma van een cursus die je gevolgd hebt of bijvoorbeeld een citaat van een cliënt zijn goede manieren om te laten zien wat je kunt.
De standaard die wordt gebruikt voor de lengte van een motivatiebrief is meestal 250 tot 400 woorden. Dit is niet langer een korte sollicitatiebrief, maar een echte brief waarin je uitgebreid je kwaliteiten benoemt. In deze brief is het zaak om verschillende punten op te delen in alinea's.
Begin met je naam, leeftijd en geef een paar karaktereigenschappen. Vertel in een paar zinnen wat jou bezighoudt en vooral waar je passie ligt. Wanneer je vanuit je passie vertelt, zullen je ogen gaan twinkelen en komt er vanzelf een informeel gesprek op gang.
Je motivatie hoeft ook niet heel groots te zijn. Als jij aan het einde van een werkdag met een blij gevoel naar huis gaat, als je je klanten naar tevredenheid hebt geholpen, dan is dat een prima motivatie. Vertel in ieder geval met enthousiasme wat je leuk vindt om te doen en welke resultaten je een goed gevoel geven.
Zeg iets als: 'De vakken die ik heb gevolgd tijdens mijn opleiding hebben me goed voorbereid op deze functie' of 'De twee jaar die ik gewerkt heb bij bedrijf x hebben me ruime ervaring bijgebracht met alle taken en vaardigheden waar u om vraagt in uw vacaturetekst. '
Gebruik deze klassieke slotzinnen als eventuele inspiratie: Wij vertrouwen erop u hiermee van dienst te zijn geweest. Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Wij zien uw antwoord met belangstelling tegemoet.
Voor banen met een direct sollicitatieproces (bijvoorbeeld door een e-mail) is in 64% van de gevallen een motivatiebrief toch verplicht. Voor vacatures met een geautomatiseerd sollicitatieproces (bijvoorbeeld op de eigen werkenbij-site) is ook nog steeds in 61% van de gevallen een brief verplicht.
In een slotzin geef je aan wat je van de lezer verwacht, hoe iets verder gaat of welke actie jij gaat ondernemen. Net als bij openingszinnen is het soms lastig een goede slotzin te vinden. Ook een slotzin moet passen bij de inhoud van de brief of e-mail die je schrijft.
Afsluiting - Sluit je brief af met één of twee zinnen waarin je de werkgever laat zien dat je op gesprek wilt komen. Bijvoorbeeld 'Graag licht ik mijn Curriculum Vitae en motivatie toe in een persoonlijk gesprek'.