Bij het aanspreken op gedrag houd je vast aan je eigen punt.Het gaat er om dat je duidelijk wilt zijn over je verwachtingen. Als de gemaakte afspraak niet haalbaar is, wil je dat je collega jou op de hoogte stelt. Je ziet in het voorbeeld dat aanspreken niet langer vrijblijvend is.
Je creëert zo een setting waarin je openlijk met elkaar kunt praten. Na de IK-IK-JIJ boodschap geef je aan welk gedrag je wilt zien. Dit helpt je medewerker verder. Belangrijk is om niet alleen kritiek te geven, maar vooral in gesprek te gaan over een oplossing die beide partijen past.
Breng dat op een rustige manier en benoem ook iets waar je wél blij mee bent. ' Begrip tonen werkt ook goed. 'Leg uit dat je snapt waarom je collega situatie X zo heeft aangepakt, maar dat het ook op een andere manier zou kunnen.
Valt collega's niet af en zeker niet tegenover anderen of in het openbaar maar spreekt eigen gevoelens direct uit naar de collega die het betreft. Gaat op grond van gelijkwaardigheid om met anderen. Komt afspraken na. Houdt rekening met collega's.
Iemand die manipuleert gebruikt regelmatig passief-agressief gedrag. Voorbeelden van passief-agressief gedrag zijn liegen, kritiek geven, overdrijven, negeren en sarcastisch zijn. Je kunt dit soort gedrag ook scharen onder een sluwe en achterbakse manier van omgaan met anderen.
Ontlasting. U kunt de aanwezigheid van ratten meestal herkennen aan de rattenkeutels. Deze kunnen worden aangetroffen in donkere hoeken van een magazijn of een loods.
Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden
Wees daarom vriendelijk naar de vervelende collega door hem of haar te groeten of oprechte interesse te tonen. Dit kan je ook doen door actief te luisteren naar wat je collega te zeggen heeft. Misschien neemt hij of zij een voorbeeld aan jou.
Stel duidelijke grenzen: dit pik ik wel en dat pik ik niet. Schrijf deze grenzen voor jezelf op. Laat dit duidelijk in je gedrag merken. Probeer niet extra aardig of juist onaardig te zijn als hun gedrag er niet naar is, maar blijf neutraal en blijf je richten op dingen die wel goed gaan.
OOK JIJ (ALS DE "BESCHULDIGDE") MAG JE LATEN BIJSTAAN
Zoals de melder een vertrouwenspersoon heeft die naast haar/hem staat, heeft ook de aangesprokene recht op iemand die hem kundig kan helpen: een eigen vertrouwenspersoon of een collega.
Een negatieve houding komt vaak voort uit ontevredenheid. Laat de onruststoker een gesprek met HR voeren erachter te komen wat er aan scheelt. Niet alleen identificeert u zo het probleem, u laat hem zo zien dat u bereid bent te helpen hem te helpen te veranderen. Houd uw eigen frustratie voor u.
Bedenk dat de meeste jongeren het leuk vinden om aangesproken te worden. Maak oogcontact en wees vrolijk of maak een grapje. Mensen in een groepje aanspreken, is vaak moeilijker. Spreek daarom iemand aan die ook alleen is of met zijn tweeën.
Zo zouden ratten een hekel hebben aan zwarte peper, maar ook aan de geur van munt, eucalyptus, chloor, azijn, uien en kamille.
Zo doen pindakaas en vlees het best goed als je ratten wilt lokken. Noten en fruit is ook mogelijk, respectievelijk vanwege het vetgehalte (noten) of het suikergehalte (fruit). Verder kun je hun aandacht trekken met gepelde granen en slaan ze zelfs katten- of hondenbrokken niet over.
Ratten hebben een goed geheugen, zijn in staat allerlei verbanden te leggen en kunnen ook zeker logisch nadenken. De onderzoeken naar de intelligentie van ratten leveren steeds weer verbluffende resultaten op. Die intelligentie maakt ratten ook zo flexibel. Ze kunnen altijd en overal overleven.
Respectloos betekent zonder respect behandeld worden of de ander zonder respect behandelen. Dat kan op tal van manieren zoals: De ander onderuithalen of kleineren. De ander te schande maken of kwaad spreken over de ander.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom roddels ontstaan. Zo kan het een emotionele ontlading zijn. Speelt er veel op je werk en werk je veel samen met mensen die jou op een of andere manier raken, dan kan het heel fijn zijn om zo nu en dan even te ontladen en dat te bespreken met je collega's.
Probeer kalm te blijven en hier niet veel aandacht aan te besteden. Misschien staat die persoon onder zware druk en werkt hij/zij u als uitlaatklep. Probeer op een kalme manier duidelijk te maken dat u vindt dat u aan het probleem niets kan doen en probeer tot een goede oplossing te komen.