Een kwartet bestaat uit 4 bij elkaar horende kaarten. De speler die aan de beurt is vraagt aan een andere willekeurige speler een kaart naar keuze, om zo te proberen 4 bij elkaar horende kaarten te verzamelen. De speler moet wel minstens 1 van deze kaarten al in zijn hand hebben.
Als je een setje van vier kaarten hebt, roep je 'Kwartet! ' en leg je de vier bij elkaar horende kaarten voor je neer op tafel. Heeft de speler de gevraagde kaart niet, dan is je beurt voorbij en is de speler aan wie je het laatst een kaart vroeg aan de beurt. Het spel is afgelopen als alle kwartetten compleet zijn.
Elke kaart maakt deel uit van een kwartet (4 kaarten). Je kunt alles uitdelen of een pot maken. Een speler vraagt aan één van de medespelers een kaart van een kwartet waar hij zelf al een kaart van heeft. Iedereen probeert op deze manier zoveel mogelijk kwartetten bij elkaar te krijgen.
Het spelletje is erg eenvoudig, maar door goed op te letten in de beurten van andere mensen, kun je eenvoudig achterhalen welke kaart zich wáár bevindt. Kwartetten wordt hoofdzakelijk gespeeld met minimaal drie personen, maar er is ook een variant waarbij men met twee personen kan spelen.
Spelregels kwartet
Het is de bedoeling door slim te spelen en te vragen zoveel mogelijk setjes van vier kaarten te verzamelen, de kwartetten. Door goed op te letten bij andere beurten kun je achterhalen wie welke kwartetkaarten heeft. Degene met de meeste kwartetten wint. Alle kaarten worden onder de spelers verdeeld.
Uit hoeveel kaarten bestaat een kwartetspel? Een basiskwartetspel bestaat uit 32 kaarten (= 8 kwartetten). Je kunt je kwartetspel uitbreiden met extra kwartetten tot maximaal 60 kaarten (= 15 kwartetten).
Je maakt 4 groepen, en geeft van elk object dat je hebt, één object per groep. De groep legt al hun objecten in hun eigen gebied. Daarna moet iedere groep proberen zoveel mogelijk kwartetten (vier dezelfde objecten) bij elkaar te sprokkelen door spullen bij de andere groepen te roven.
Als het spel met twee spelers gespeeld wordt, is een pot nodig. Beide spelers krijgen een aantal kaarten en de rest gaat in de pot. Als een speler een kaart vraagt die de ander niet heeft, mag hij een kaart uit de pot halen (en is de ander aan de beurt).
Voor een aantal van n kwartetten in het spel, en met opnieuw 3 spelers en 3 kaarten per kwartet zal een spel gemiddeld 2,0ФШn beurten duren. Een andere interessante vraag is, in hoeverre het redeneren over kennis van andere spelers in dit kwartetspel zin heeft.
Heb je een kwartet? Pak dan snel de ezel, want mocht je te laat zijn krijg je een ezel kaart! Het voordeel van dit spelletje is dat het niet te lang duurt, zo kan je het gemakkelijk even tussendoor spelen. Een potje duurt meestal maar 10 tot 15 minuten!
Een kwartet is een groep van vier muzikanten of zangers. Ook werken voor deze bezetting worden kwartet genoemd.
Speelkaarten zijn de bekende 52 kaarten met bijvoorbeeld de boer, koning en koningin.
Klaverjassen, de algemene spelregels.
Samen moet je meer punten/ slagen halen dan de tegenpartij. Het stok bestaat uit 32 kaarten in vier kleuren: klaver, harten, schoppen en ruiten. De kaarten onder de 7 en de joker spelen niet mee. Om de beurt worden door de spelers alle kaarten opgedeeld als 3- 2- 3 per worp.
Het doel is om setjes te maken van twee identieke kaarten. Er liggen op de speeltafel een x-aantal kaarten en de spelers moeten deze omkeren. Je mag per beurt twee kaarten omdraaien. Alle deelnemers kunnen natuurlijk zien welke kaartjes dat zijn.
Aan een tafel wordt er gespeeld met 2 tot 10 mensen en een deck van 52 kaarten. Elke ronde krijgen de deelnemers van een poker spel 2 kaarten die alleen voor hen zichtbaar zijn. Tijdens de ronde worden er 5 open kaarten op tafel gelegd, de speler met de hoogste hand wint uiteindelijk de ronde.
maXimaal is niet zomaar een spel. Je kan het met iedereen spelen: (jonge) kinderen of volwassenen die de tafels beter of slechter kennen dan jij. Je moet de tafels spelenderwijs oplossen, maar maXimaal zit zo in elkaar dat je vooral wint op basis van geluk.
Voor kinderen vanaf 6 jaar, met extra grote kaarten. De blog over Weetjes Kwartetten maakte ik in 2020, inmiddels geupdate met het nieuwe weetjeskwartet over dierenpoep.
Kaarten verzamelen en afgeven
Als een speler een kwartet kaarten heeft kunnen verzamelen moet hij deze open voor zich op tafel leggen. Wanneer een speler geen kaarten meer heeft ligt hij uit het spel. De speler die op het eind de meeste kwartetten heeft is de winnaar.
Uit de kinderen worden een kat en een muis gekozen. De rest van de kinderen gaan hand in hand in rijen staan. De kat en de muis kunnen nu in de lengte tussen de rijen kinderen doorlopen. Op een fluitsignaal laten de kinderen de handen los, draaien ze een kwartslag met de klok mee en vormen zo nieuwe rijen.
Het is eigenlijk leiding vs de groep. De groep krijgt een vlag mee en mogen zich gaan verstoppen met de vlag. de vlag moet op zichtbare hoogte hangen. De bedoeling is dat de leiding de vlag komt pikken, en de vlag tot op een afgesproken punt brengt zonder getikt te worden.
De leerlingen gaan op zoek naar de verstopte stiften. Als ze een kleur gevonden hebben, kleuren ze een hokje en leggen de stift weer terug op de gevonden plek. Iedere kleur kan maar één keer in de code zitten. Zodra alle vier de hokjes op een rij gekleurd zijn, laten ze hun code controleren.
Rangen worden in oplopende volgorde aangeduid als A (aas), de cijfers 2 tot en met 9 , T (tien), J (boer, jack), Q (dame, queen) en K (heer, king).
Antwoord: De kaart wordt ook wel zot of jantje genoemd. En jantje lijkt wel heel erg op Jack.
Deze kaart wordt ook wel zot, jas, jack of Jantje genoemd, en toont vaak de beeltenis van een soldaat in middeleeuwse kleding, met een hellebaard. Bij klaverjassen is de boer de hoogste troefkaart. Bij zwartepieten verlies je als je aan het eind van het spel met schoppenboer blijft zitten.