Probeer soepel rond te draaien; rond de 80-90 omwentelingen is mooi. Tijdens het klimmen ligt je cadans wel een stukje lager dan op het vlakke. Blijf schakelen als je op steilere/minder steile stukken rijdt. Schakel, voordat je een steiler stuk ziet, al terug zodat je niet opeens compleet stil komt te staan.
Gebruik van een hartslagmeter
Voorkom verzuring door met een klein verzet en een relatief hoge cadans omhoog te fietsen. Volgens het boek 'Beter presteren met wielrennen' van Remmert Wielinga e.a., ligt de ideale cadans tijdens een beklimming tussen 60 en 90 omwentelingen per minuut (rpm).
Sterker worden in klimmen door intervallen heuvel op
Om hoogtemeters te trainen heb je helemaal geen hoge berg nodig. Je kan prima trainen op een brug, viaduct of dijk in de buurt. Door de heuvel op te rennen krijg je lichaam een extra trainingsprikkel. Dit resulteert in meer kracht.
Iedereen die de Mont Ventoux beklimt verdient respect. Dan weten jullie dat vast. Maar dit is wel de makkelijkste beklimming van de Mont Ventoux. Sault ligt al op 765 meter hoogte en over 26 kilometer neemt de route de tijd om boven te komen.
Zo doe je het: Zoek een lange rechte weg met tegenwind waar je 10 minuten rechtdoor kunt rijden (of vind een berg waar je net zo lang kunt klimmen). Begin te rijden op je FTP-drempel (7/8 RPE) en houd dit 6 minuten vast. Draai om en herstel gedurende 3 minuten. Herhaal dit voor in totaal vier intervallen.
Een frequentie tussen de 60 en 70 slagen is hierbij normaal. Fanatieke sporters kunnen echter een frequentie halen van ruim onder de 50 slagen per minuut.
Een normale cadans (90-100 rpm) is iets meer dan 15 omwentelingen per 10 seconden. Een hoge cadans zoals bij deze cadanstraining ligt op ongeveer 18 omwenteling per 10 seconden.
Hoe beter jouw conditie, hoe zwaarder je kunt trainen. Niet alleen kun je een zwaardere belasting aan, je herstelt ook sneller van de inspanning waarna je weer opnieuw aan de bak kunt. Omdat je conditie al zo goed is, kun je vervolgens in de intensievere trainingen een betere prestatie neerzetten.
De extra lange rustige duurtraining bouw je geleidelijk op: elke derde week fiets je ongeveer tweederde van de afstand van de week daarvoor. Duurtraining tempo 3 (93%) is gelijk aan het tempo wat je tijdens de 100 km wilt gaan fietsen.
#1 Doe intensieve intervaltrainingen
Het is taai, maar wel de beste tip. Een heel effectieve manier om sneller te worden, is door intervaltrainingen te doen. Je hebt intensieve en extensieve intervaltrainingen. Bij intensieve intervaltrainingen trek je explosieve sprintjes.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Deel je klim goed in
Kies dan een zeer behoudend tempo, wat je goed kunt volhouden, kilometers lang. Vind je cadans en concentreer je op je ademhaling. Versnel pas langzaam in het tweede deel of wanneer de top in zicht begint te komen. Zodoende heb je op de top nog voldoende energie om vlot de afdaling in te gaan.
Activiteiten die je hart sterker maken, zijn aerobe trainingen. Daarbij moet je denken aan fietsen, hardlopen, wandelen, zwemmen, roeien, aerobics – dat soort sporten. Experts adviseren om drie tot vijf keer per week zo'n aerobe training te doen.
Rusthartslag (HF rust) is de laagste hartslag die je hebt wanneer je wakker en in rust bent. Het is een goede indicator van jouw niveau van aerobe conditie. Wanneer je rusthartslag verlaagt ten gevolge van je training op lange termijn, kun je gerust zijn dat je aerobe conditie is verbeterd.
Een gezond hart slaat 60 tot 100 keer per minuut. Deze frequentie is nodig om zuurstofrijk bloed naar uw lichaam te pompen. Patiënten met bradycardie hebben een hartslag die langzamer is dan 60 slagen per minuut, wat vaak duizeligheid, kortademigheid en zelfs flauwvallen tot gevolg heeft.
Het zou mooi zijn als je in de laatste 2-3 maanden voorafgaand je trip naar de Mont Ventoux een aantal (toer)tochten te fietsen waarbij je flink wat hoogtemeters pakt, zodat je beenspieren meer wennen aan het klimmen. Bij het klimmen gebruik je andere spieren dan tijdens het rijden op het vlakke.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Klimmen is een goede krachttraining voor een aantal belangrijke spiergroepen, waaronder je buikspieren, triceps, schouderspieren, bovenbenen en je kuitspieren. Tijdens het klimmen gebruik je namelijk niet alleen je armen, maar je hebt je hele lichaam nodig.
Meet jezelf niet met de versnellingen die de profs gebruiken. Profs rijden al gauw tweemaal zo hard en hebben dus grote versnellingen nodig. Bovendien hebben profs een aeroob vermogen van 400 watt (mannen, vrouwen circa 12,5% lager). Beter gezegd: 5,8 resp 5,1 Watt/kg, want daar gaat het om.
De Mont Ventoux is een klassieker en wordt gezien als de vreselijkste beklimming van Frankrijk. Deze berg, met een hoogte van 1.912 meter, staat beter bekend als 'de gigant van de Provence'. De beklimming als je start vanuit Bédoin is met 21.8 kilometer lang te noemen.
De beklimming vanuit Sault in het Oosten is de minst bekende route van de drie en wordt ook wel gezien als de makkelijkste route. Sault ligt hoger dan de twee andere startplaatsen op namelijk 765 meter hoogt. De route naar de top van de Mont Ventoux heeft dan ook maar een hoogteverschil van 1144 meter.