Bij normale buitentemperaturen kan die meter al na een minuut of vijf op 90 graden staan. Voor een motor is echter vooral de olietemperatuur van belang. Wil je weten of de motor op bedrijfstemperatuur is, dan moet je vertrouwen op andere instrumenten: de olietemperatuurmeter of de oliedrukmeter.
Een normale bedrijfstemperatuur van de gemiddelde motor is dus rond de 90 graden en kan gemakkelijk verder oplopen tot rond de 110-120 graden.
Eigenlijk moet je minimaal een kwartier rustig rijden zodat de olie kan opwarmen. We horen soms van autoliefhebbers dat ze wachten tot het toerental van de motor zakt voordat ze vertrekken. Zeker als het buiten koud is, draaien de meeste brandstofmotoren aan het begin wat hoger stationair.
De meest efficiënte oplossing om in de winter in een opgewarmde auto te stappen en zonder stress weg te rijden, is de standkachel. Zo houdt u uw auto juist bij het wegrijden op een aangename temperatuur.
U vraagt of het slecht is om de snelweg op te gaan als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Na een koude start kan de motor het beste geleidelijk maar vlot op bedrijfstemperatuur komen. In de praktijk zijn dat de normale rij-omstandigheden. U kunt gerust tijdens de opwarmfase de snelweg oprijden.
Temperatuur tot 1050 ⁰C
Bij de ingang van de turbo kan de temperatuur van de uitlaatgassen van een benzinemotor zelfs oplopen tot 1050 ⁰C. Variabele geometrie van standaard materiaal smelt bij deze temperatuur.
Een noodzakelijke tijd. Inderdaad, je motor moet op bedrijfstemperatuur zijn om perfect te kunnen functioneren. Het beste is om direct na de start rustig weg te rijden. De motor draait idealiter het beste bij een temperatuur rond de 90°C.
Als de kachel van uw auto niet warm wordt dan zit het probleem waarschijnlijk in de airco. Een andere oorzaak is dat er te weinig koelvloeistof in de auto aanwezig is, waardoor uw auto niet warm wordt.
Een normale bedrijfstemperatuur is ongeveer 90 graden. Dan slaat de fan in bij 95 graden en bij 85 graden slaat die weer af. Als een motor boven de 100 graden komt dan zou ik het eens iets verder gaan onderzoeken.
Dit dashboard lampje geeft u een waarschuwing dat de temperatuur onder de 4 graden zakt. Dankzij dit lampje kan de berijder zich aanpassen op de weersomstandigheden buiten de auto. Zo weet de berijder bijvoorbeeld of het extra glad kan zijn. Deze indicator meldt de berijder dat de auto aan onderhoud toe is.
Deze meter geeft namelijk alleen de temperatuur van de koelvloeistof aan. Bij normale buitentemperaturen kan die meter al na een minuut of vijf op 90 graden staan. Voor een motor is echter vooral de olietemperatuur van belang.
Als een motor oververhit raakt, merk je dit aan een aantal symptomen. Een belangrijke indicator is de temperatuurmeter. Als deze in het rood staat, stop dan onmiddellijk met rijden, want dit is een belangrijke waarschuwing. Een ander teken kan zijn dat het lampje van de koelvloeistof gaat branden op het dashboard.
De temperatuur van koelvloeistof kan flink oplopen wanneer de motor draait. Het kan dan ook gevaarlijk zijn om het bij te vullen terwijl de motor nog warm is. Wij adviseren om minimaal 15 tot 20 minuten te wachten, mits de motor koud is, dan kun je het direct toevoegen natuurlijk.
Helaas laten sommige mensen desondanks dieren of zelfs kinderen in hun auto achter, met soms een fatale afloop. Dat zoiets foute boel is, is niet verwonderlijk. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de temperatuur in een auto die in de zon staat in een uur tijd op kan lopen naar maar liefst 47 graden!
Hoeveel kilometer kan een benzine auto rijden? Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee. Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer. Diesels werken namelijk met een hogere druk dan benzinemotoren, ze zijn hierdoor zwaarder en ook van betere kwaliteit.
Een kokende motor voorkomen is een kwestie van goed onderhoud en blijvende controle van het oliepeil en het koelvloeistofpeil. Wat vooral belangrijk is, is dat de waterpomp en distributieriem van een auto of camper op tijd vervangen moeten worden om zo goede koeling van de motor te garanderen.
Bent u benieuwd hoe vaak u de koelvloeistof moet bijvullen? Wij raden aan het koelvloeistofpeil elke maand te controleren. Op het expansievat staat een minimum en maximumstreep. Is de koelvloeistof gedaald tot onder het minimum, vul dan de vloeistof bij.
Wanneer u een overhitte motor heeft of de temperatuurmeter in het rood komt. Dan kan dit duiden op te weinig koelvloeistof. Ook een laag peil van de koelvloeistof kan dit veroorzaken. Let daarom altijd goed op de signalen van uw auto en vul tijdig bij indien dit nodig is.
Het koelvloeistofsysteem van uw auto staat onder behoorlijke druk, zeker wanneer de motor warm is. U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.
Deze 'A' met een onderbroken cirkel er omheen, al dan niet met een pijlpunt, geeft aan dat het automatisch starten en stoppen van de motor is ingeschakeld. Oranje geeft aan dat de motor uit is maar direct weer start wanneer je de koppeling of het gaspedaal intrapt.
Storing in aandrijflijn
Wanneer een lampje in de vorm van een moersleutel gaat branden, betekent het dat er problemen zijn met de aandrijflijn van de auto. Dit is vaak te merken aan een het vermogen van de auto die lager is. Wanneer dit lampje brandt moet er rustig naar de garage gereden worden.
AUTOMATISCHE AIRCONDITIONING: knop A.
Zonder het gas aan te raken of veel gas te geven, geef je de motor een goede kick om hem op te starten. Laat de choke 30 seconden na het starten aanstaan.Gedurende deze tijd mag je de gashendel NIET aanraken, laat de motor vanzelf opwarmen.