Bij normale buitentemperaturen kan die meter al na een minuut of vijf op 90 graden staan. Voor een motor is echter vooral de olietemperatuur van belang. Wil je weten of de motor op bedrijfstemperatuur is, dan moet je vertrouwen op andere instrumenten: de olietemperatuurmeter of de oliedrukmeter.
Afhankelijk van de buitentemperatuur moet je toch wel op een 15 tot 20 kilometer rekenen voordat de motor doorgewarmd is.
Hoe Snel Wordt het te Warm in de Auto? Zoals de tabel duidelijk maakt, kan de temperatuur in een auto binnen slechts 10 minuten met meer dan 10 graden Celsius stijgen, en na 30 minuten kan deze zelfs de 50 graden Celsius overschrijden.
Wanneer de temperatuur daalt in de winter, is het een goed idee om je auto ongeveer een minuut te laten draaien. Sommige bestuurders laten de motor liever 20 minuten of langer stationair draaien om alles, inclusief de cabine, echt warm te krijgen, maar de snelste manier om een motor op te warmen is door te rijden.
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is.
Wacht 30 seconden voordat je wegrijdt, houd het toerental onder de 3000 toeren per minuut voor de eerste 10 minuten van het rijden om de motor- en transmissieolie te laten opwarmen. Zodra zowel de motor als de transmissie op temperatuur zijn, kun je er harder mee rijden.
Ongebruikelijke geluiden of trillingen: Oververhitting kan ervoor zorgen dat onderdelen van de motor uitzetten, wat kan leiden tot ongebruikelijke geluiden of trillingen. Een hete of branderige geur: Oververhitting kan ervoor zorgen dat de isolatie van de motor smelt, wat een hete of branderige geur kan veroorzaken.
Henmueller stelde voor dat auto's één tot twee minuten stationair moeten draaien voordat ze gaan rijden in koud weer. Wanneer de temperatuur daalt tot het vriespunt, of wanneer het koud genoeg is dat de voorruiten bevriezen, moet de olie opwarmen voordat deze soepel door de auto kan stromen.
Hoe lang moet je de motor opwarmen? Ongeveer een minuut is voldoende tijd om de zuiger en andere onderdelen geleidelijk uit te laten zetten en een goede oliecirculatie naar de bovenste delen van de motor te garanderen.
Als je er echt fanatiek mee aan de slag wilt, John, dan wil je dat de olie helemaal is opgewarmd als je hem aftapt. In dat geval moet je 15 of 20 minuten met de auto rijden en de motor op bedrijfstemperatuur laten komen, dan aan de kant gaan en meteen de aftapplug verwijderen.
Een standkachel is de beste oplossing
De meest efficiënte oplossing om in de winter in een opgewarmde auto te stappen en zonder stress weg te rijden, is de standkachel. Zo houdt u uw auto juist bij het wegrijden op een aangename temperatuur.
Het is belangrijk om te wachten tot de motor volledig is afgekoeld voordat u koelvloeistof bijvult, wat doorgaans betekent dat u ongeveer een uur na het rijden moet wachten. Een warme motor kan zorgen voor een uitbarsting van hete vloeistof.
Uit de gegevens van deze meters blijkt dat motorolie in de regel pas na ruim een kwartier de optimale temperatuur bereikt. Bij motoren van sportwagens, zoals de Porsche 911, die soms meer dan tien liter motorolie aan boord hebben, duurt het zelfs nog langer.
Als de koelvloeistof laag is, is er minder brandstof voor de kachelkern om mee te werken . Thermostaat: Als uw koelvloeistofniveaus goed zijn, maar uw auto nog steeds een tijdje nodig heeft om op te warmen, kan uw thermostaat het probleem zijn. De thermostaat van uw auto werkt samen met de radiator en de koelvloeistof van uw auto.
Laat de motor minstens 30 tot 60 minuten afkoelen.
Er is geen vaste temperatuur waarbij alle auto's stoppen met werken . Het is nuttiger om na te denken over de nadelige effecten van koud weer op verschillende delen van uw auto.
Bij normale buitentemperaturen kan die meter al na een minuut of vijf op 90 graden staan. Voor een motor is echter vooral de olietemperatuur van belang. Wil je weten of de motor op bedrijfstemperatuur is, dan moet je vertrouwen op andere instrumenten: de olietemperatuurmeter of de oliedrukmeter.
Door licht belast aan het werk te gaan warmen de motor en de motorolie sneller op, waardoor de motor minder hard slijt. Een ander nadeel van stationair warmdraaien is het hogere brandstofverbruik en de bijkomende onnodige belasting van het milieu. Stationair warmdraaien raakt jou dus keihard in je portemonnee.
Rij minstens 30 minuten in je auto na het aanduwen
Om ervoor te zorgen dat je auto na aanduwen helemaal oplaadt, is het verstandig om er zo lang mogelijk in te rijden. Een kort ritje van 10 minuten kan 's middags weer startproblemen opleveren. Rij liever minimaal 30 minuten door.
Volgens Business Insider kan het vijf tot vijftien minuten duren voordat je motor helemaal is opgewarmd. Bovendien kan het hard intrappen van het gaspedaal ervoor zorgen dat je benzine verspilt, vertelde MIT-werktuigbouwkundig ingenieur John Heywood in 2016 aan de outlet, en een veiligheidsrisico vormen als de wegen besneeuwd of ijzig zijn.
'Het is voor een auto belangrijk dat hij zo snel mogelijk op temperatuur komt. De auto wordt het snelst warm als je ermee gaat rijden,' aldus Van Der Drift. 'Als je de motor stationair laat draaien dan hoeft de motor bijna geen inspanning te leveren. Hierdoor duurt het veel langer voor de auto warm is.
Eigenlijk moet je minimaal een kwartier rustig rijden zodat de olie kan opwarmen. We horen soms van autoliefhebbers dat ze wachten tot het toerental van de motor zakt voordat ze vertrekken. Zeker als het buiten koud is, draaien de meeste brandstofmotoren aan het begin wat hoger stationair.
Je moet sowieso stoppen als je motor te warm is, maar als er geen lek is en je koelvloeistof is op peil, dan kan je doorrijden als je de motor genoeg hebt laten afkoelen.
Na een oververhittingsincident merkt u mogelijk dat er koelvloeistof uit uw auto lekt . Dit kan gebeuren omdat de overmatige hitte ervoor kan zorgen dat slangen barsten, pakkingen kapotgaan of de radiator barst. Koelvloeistoflekken zijn een ernstig probleem, omdat ze kunnen leiden tot verdere oververhitting en extra motorschade als ze niet snel worden aangepakt.
U kunt doorrijden zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt of het waarschuwingslampje uit blijft.