Een band op een auto waarmee veel wordt opgetrokken of afgeremd (bijvoorbeeld in de stad of bij een snelle rijstijl) zal sneller slijten dan als je meestal op de snelweg lange afstanden rijdt. Ook zitten er verschillen in het rubber. Zo kan een band 35.000 km meegaan maar ook meer dan 100.000 km.
Hun levensduur hangt af van verschillende factoren, zoals de staat van besneeuwde wegen, weersomstandigheden, rijstijl, onderhoud, gebruiksfrequentie, enz. Over het algemeen moeten de banden na 5 jaar gebruik grondig worden gecontroleerd door een professional.
Auto's met een lekke band kunnen vaak nog rond de 80 kilometer ver rijden, tegen een maximumsnelheid van 80 km per uur. Dit is wel afhankelijk van de schade op uw band. Als de band ernstig lek is, kunt u uiteraard minder verder doorrijden en dan bij een klein lek.
Banden op de aangedreven as slijten het snelst vanwege de krachtoverbrenging, het vermogen en het koppel. Dit geldt zowel voor voertuigen met voorwielaandrijving als voor voertuigen met achterwielaandrijving. De voorbanden hebben het meest te lijden omdat de meeste auto's voorwielaandrijving hebben.
Het slijtagepercentage van een autoband hangt sterk af van het type band, de rijstijl en de omstandigheden waarin gereden wordt. Gemiddeld slijt een band ongeveer 0.1 mm per 1.000 kilometer.
Een zomerband slijt het minst hard van alle bandensoorten omdat het rubber in de band van een harder materiaal is gemaakt. Alleen tijdens koudere omstandigheden verminderd de grip van een zomerband. – Winterbanden: Winterbanden zijn autobanden met een speciaal profiel en een zachtere rubbersamenstelling.
Droogtescheuren in banden zijn een gevolg van veroudering van het rubber. Veroudering van het rubber ontstaat door o.a. UV-licht, vocht, hoge temperaturen en zelfs langdurig stilstaan. Het rubber van de band verhardt en wordt minder flexibel, waardoor het rubber gaat scheuren.
Voorbanden slijten sneller, tot wel 2,5 keer sneller bij sommige auto's. De linker voorband heeft het het zwaarst te verduren. Deze is het zwaarst belast en verantwoordelijk voor het overbrengen van het grootste deel van de besturing tijdens bochten naar rechts. Volgens Steve betekent dit dat er veel druk op de band staat.
Als grof gemiddelde kun je het volgende aanhouden: Na 40.000 kilometer is een autoband toe aan vervanging door slijtage.Na 8 tot 10 jaar is een autoband toe aan vervanging door veroudering.
Niet meer twee keer per jaar wisselen tussen winterbanden en zomerbanden. All season banden gaan ongeveer even lang mee als zomerbanden en winterbanden. All season banden zijn vooral geschikt als je weinig rijdt. Tot 15.000 kilometer per jaar ongeveer.
Aan de andere kant kan die lekke band een onmiddellijke en snelle lekkage veroorzaken waardoor uw bandenspanningslampje gaat knipperen voordat uw rit voorbij is. Als uw band heel weinig lucht verliest als gevolg van de spijkerlek, kunt u misschien nog wel honderd mijl of meer rijden!
Met een MICHELIN ZP-band kunt u verder rijden met een maximumsnelheid van 80 km/u over een afstand van maximaal 80 km. Zo kunt u een specialist vinden die de band kan repareren of vervangen. Als er meer dan één band lek is, dan kunt u beter niet verder te rijden.
Indien spijkerbanden worden gebruikt, moeten deze op alle assen en op elke aanhangwagen worden gemonteerd, tenzij de aanhangwagen minder dan 500 kg weegt. Op de rijkswegen en autosnelwegen is de maximumsnelheid met spijkerbanden 90 km/u en op de overige wegen 60 km/u.
Idealiter hoeft u standaardbanden alleen aan het begin van de winter te vervangen door spikes en omgekeerd aan het einde van de winter. In de praktijk zult u echter vaak meerdere keren per winter banden moeten wisselen als u in een koud klimaat woont .
Als u een spijker in het loopvlak van een band ontdekt, is het laatste wat u moet doen, de spijker eruit trekken. Laat de spijker gewoon zitten waar hij zit. Als de band nog geen spanning heeft verloren, kunt u direct naar de dichtstbijzijnde bandenboer of uw garage rijden.
Een spijkerband is een winterband met spijkers (van aluminium of staal) in het loopvlak. Deze spijkers zorgen voor extra grip op ijs.Spijkerbanden zorgen ook voor de beste tractie op sneeuw. Deze uitzonderlijke prestaties op sneeuw en ijs worden erkend door de toekenning van de officiële 3PMSF- en Ice-logo's.
Banden slijten verschillend, afhankelijk van de wegomstandigheden en hoe vaak u uw voertuig gebruikt. Fabrikanten zijn het er over het algemeen over eens dat ze elke 20.000 tot 40.000 mijl vervangen moeten worden.
Gemiddeld slijten autobanden ongeveer 1 tot 1,5 mm per jaar, afhankelijk van de bovengenoemde factoren. Het is belangrijk om te weten dat deze slijtage niet alleen afhangt van de tijd, maar vooral van het aantal gereden kilometers. De gemiddelde levensduur van een band ligt tussen de 30.000 en 50.000 kilometer.
Stabiliteit: Met een betere constructie bieden 10-laags banden meer stabiliteit bij het dragen van grote ladingen, met name in snel verkeer of op ruw terrein. Een langere levensduur Vanwege hun verhoogde duurzaamheid gaan banden met 10-laags over het algemeen langer mee dan banden met 8-laags banden , met name in zware gebruiksomstandigheden.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Individuele rijstijl kan ongelijkmatige bandenslijtage veroorzaken . Als u tijdens het rijden een stoeprand raakt, kunt u dingen uit de uitlijning slaan, wat ongelijkmatige slijtage veroorzaakt. Scherpe bochten en snelle bochten kunnen soms resulteren in ongelijkmatige slijtage. Als u over een kuil rijdt, kan dit ook uw uitlijning en dus uw bandenslijtage beïnvloeden.
Hoewel je misschien 70.000 mijl uit een set banden kunt halen, leveren de meeste nieuwe banden niet zo'n lange levensduur . Als je hebt gemerkt dat je nieuwe autobanden meestal rond de 40.000 mijl vervangen moeten worden, komt dat waarschijnlijk door de manier waarop OEM-banden nu worden gebouwd.
Door de auto vaker te gebruiken en ervoor te zorgen dat de autobanden in beweging blijven, zullen ze minder snel uitdrogen. Wordt de auto toch minder vaak gebruik? Plaats deze dan in een garage i.p.v. buiten op de stoep. Veel zonlicht en droogte/warmte zorgen voor een snel uitdrogingsproces.
Droogte kan leiden tot watertekorten, wat effect heeft op onder andere de landbouw, de natuur, de scheepvaart en ons drinkwater. Zo kunnen watertekorten ervoor zorgen dat gewassen zich slecht ontwikkelen. Watertekorten kunnen ook bodemdaling verergeren waardoor funderingen verzakken.