Soms wordt er van het oude asfalt een laag af gehaald (frezen) en daar bovenop komt de nieuwe laag. Als het een compleet nieuwe weg betreft wordt er in veel gevallen eerst een laag grind van een bepaalde grote neergelegd als ondergrond, dit gesteente wordt in de asfaltwereld vaak Split genoemd.
Asfalt is een mengsel van steenslag, zand en vulstof, bijeengehouden door bitumen. Dit is een restproduct uit de aardolie-industrie. Bitumen wordt bij hoge temperatuur vloeibaar. Vulstof houdt de bitumen in vloeibare staat bijeen.
Het is een mengsel van grind, zand en een zeer fijne vulstof dat met een kleefstof aan elkaar wordt geplakt. Die kleefstof heet bitumen en lijkt een beetje op teer. Het wordt gemaakt uit ruwe olie. Het mengsel wordt verhit en gemengd zodat er asfalt ontstaat.
Het vulstofgehalte in het asfalt- mengsel bestaat uit 'eigen stof' en toegevoegd (fabrieks)vulstof. De vulstof geeft stabiliteit aan bitumen tijdens de verwerking aan het asfalt- mengsel in de gebruiksfase. Het vergroot de samenhang van het mengsel via de vulling van de opbouw van het mineraal aggregaat.
Omslagfoto: Het wegdek van autowegen is meestal gemaakt van asfalt. Mengsel van zand, grind, vulstof en zwarte olie (asfaltbitumen). Straatstenen. Verharde weg 6 Een weg bedekt met klinkers, asfalt of beton.
De hete asfalt voor de wegverharding bevat giftige bestanddelen. De asfaltwerker kan de vrijgekomen rook, dampen en gassen inademen. In de buurt van de machines die de asfaltlaag aanbrengen, kunnen de werkers blootgesteld worden aan kankerverwekkende uitlaatgassen.
Levensduurverlenging wegen. Asfaltverharding gaat gemiddeld 20 jaar mee maar meestal zien we na 10 à 15 jaar dat de conditie van de onbehandelde asfaltverharding door weersinvloeden en gebruik afneemt. Er ontstaat rafeling, craquelé, onvlakheden en / of scheurvorming.
Asfalt is een mengsel van steenslag, zand en vulstof dat met bitumen -een product uit de aardolie-industrie en niet te verwarren met teer!-
Bitumen is een viskeus vloeibaar mengsel van verschillende koolwaterstoffen die voorkomen in ruwe aardolie. Na fractionele destillatie kan het mengsel gescheiden worden van de andere bestanddelen van aardolie zoals nafta, benzine of diesel en blijft het als zwaarste bestanddeel achter.
Afhankelijk van de temperatuur en de hoeveelheid zonlicht dat op het asfalt valt, kunnen er zelfs gevaarlijke verontreinigende stoffen vrijkomen. Het betekent dat asfalt, met name in stedelijke gebieden, en belangrijke bron is van luchtverontreinigende stoffen. En dan vooral op warme en zonnige dagen.
Door de waterdichte eigenschappen wordt asfalt ook veel gebruikt als dakbedekking en als bedekkingsmateriaal van waterbouwkundige constructies zoals sluizen, stuwen en kades.
Soms als je op een net nieuwe weg rijdt hoor je getik, alsof er allemaal kiezels uit de weg opspatten. Wat is er aan de hand? In Nederland gebruiken we veel zoab: zeer open asfaltbeton. Zoab heeft een open structuur, het heeft kleine gaatjes die het geluid van banden dempen en regenwater opnemen.
Asfalt bestaat uit twee of drie lagen. Afhankelijk van ondergrond en belasting meestal 10 tot 15 cm dik.
Asfaltbeton en beton lijken dan misschien dezelfde mengsels, toch is er wel degelijk een verschil. Het verschil zit hem in het bindmiddel. Waar dat bij asfaltbeton bitumen is, is het bindmiddel van beton kalk. Het voordeel van bitumen als bindmiddel is dat hierdoor het asfalt kan uitrekken voordat het barst of scheurt.
In het laboratorium wordt de opbouw van de asfaltkern gedetailleerd beschreven en wordt een test met PAK-marker uitgevoerd. Bij een 'positief' resultaat van de PAK-marker ligt het PAK-gehalte boven de 250 mg/kg en is het asfalt te teerhoudend.
Asfalt wordt gemaakt van een mengsel van zand, steen en bitumen. Deze basiscomponenten worden in een asfaltcentrale verhit en met elkaar gemengd. Er ontstaat dan een taaie donkere vloeistof die onder hoge temperatuur bewaard wordt. Bitumen is een aardolieproduct.
Door de hoge temperatuur van vloeibaar bitumen kan spatten of morsen tot ernstige brandwonden leiden. Hoge concentraties bitumendamp- en/of rook kunnen leiden tot bronchitis en irritatie van de luchtwegen.
Bitumen zonder menselijke tussenkomst ontstaat wanneer organisch materiaal (levend materiaal) in een afzettingslaag niet kan rotten omdat er geen zuurstof bij kan komen waarna anaerobe bacteriën, die geen zuurstof nodig hebben, het materiaal verder om kunnen zetten in verbindingen met koolwaterstoffen.
Bitumen is waterdicht, is makkelijk te verwerken en hecht goed aan de onderlaag. Vaak worden er kiezelstenen op gelegd om water te absorberen en plassen te voorkomen. De kiezelstenen zorgen ook voor isolatie, waardoor het huis in de zomer koeler en in de winter beter geïsoleerd is.
Asfaltwegen dragen behoorlijk bij aan luchtvervuiling. Dat blijkt uit onderzoek in de Verenigde Staten. Uit het wegdek lekken vluchtige organische stoffen weg en dat wordt erger als het wegdek opwarmt.
Meestal is dat binnen een of twee uur.
Asfalt verwijderen kan op twee manieren, opbreken of asfalt frezen. Het opbreken van asfalt gebeurt vaak middels een hydraulische graafmachine, het frezen van asfalt wordt gedaan met een daarvoor bestemde asfaltfrees. Wanneer asfalt wordt verwijderd noemen we dit frezen.
Als eerste is het belangrijk te weten dat asfalt veel voordeliger is dan beton. De prijzen van asfalt en beton verschillen vaak meer dan 50%, en dat is niet het enige grote voordeel. Bij het juiste onderhoud gaat asfalt namelijk net zo lang mee.
Een oprit laten asfalteren kost gemiddeld tussen €35 en €55 per vierkante meter, afhankelijk van de oppervlakte en de voorbereidingswerken die moeten uitgevoerd worden. Bij kleine oppervlakten kan de prijs oplopen tot €150/m². Hoe groter de te asfalteren oppervlakte, hoe lager de prijs per vierkante meter.
Het asfalt zelf wordt aangebracht met behulp van een asfalteermachine. Het wordt vaak gebruikt voor de aanleg van openbare wegen. Bij particuliere woningen wordt het vaak toegepast bij het aanleggen van opritten, en als materiaal voor dakbedekking. Ontdek hier meer over de toepassingen van asfalt.