Doorgaans zit de gemiddelde opstijg snelheid rond de 300 km/u. Dit is ook afhankelijk van de luchtdichtheid, grootte en belading van het vliegtuig maar ook het weer en de windsnelheid hebben hier invloed op.
Hierdoor is een kortere startbaan nodig. Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Snelle, duurzame vlucht
In het vliegtuig kunnen zo'n 70 mensen mee binnen een recordtijd. Hij raast namelijk met gemiddeld 1235 kilometer per uur de lucht door. Als alle testen slagen zou hij zelfs een topsnelheid van bijna 2000 kilometer per uur kunnen aantikken!
Tijdens het stijgen en dalen van het vliegtuig ervaar je drukveranderingen, wat de smaakperceptie ook beïnvloedt. De constante drukverandering verwart de zintuigen waardoor ze smaken minder goed proeven. Daarnaast zorgt de drukverandering ook voor een opgeblazen gevoel.
De reden dat vliegtuigen rond de 10 kilometer hoogte vliegen, heeft te maken met de luchtdichtheid. Hoe 'dichter' de lucht, hoe meer weerstand het vliegtuig heeft.
Het verbruik hangt af van hoe snel er gevlogen wordt. Meestal wordt het verbruik aangegeven bij de kruissnelheid. Voor dit toestel is dat gemiddeld ongeveer 839 km/u met een het verbruik van zo'n 3000 liter per uur.
Wanneer je je op 10 km hoogte bevindt, is die afstand 10.000 keer groter. Daar, bovenin de troposfeer, is de temperatuur circa -50°C. Het afstandsverschil van 10 km dat totaal onbelangrijk is voor de afstand tot de Zon, is dus zeer significant voor de afstand tot het aardoppervlak.
De start
Als de piloot gas geeft, stijgt de snelheid van het vliegtuig en voelt u een stevige duw in uw stoel . Dit gevoel is te wijten aan de toename van de acceleratiekrachten die u tegen de bewegingsrichting in duwen, een normale fysieke reactie op het vliegtuig dat snelheid wint.
„We have to do some last-minute paperwork and should be underway shortly”. Passagiers horen deze vluchtaankondiging vaak voor het opstijgen. In pilotenpraat betekent dit dat, voordat het vliegtuig opstijgt, papierwerk zoals het berekenen van het actuele gewicht en het paraffineverbruik moet worden voltooid.
Een Boeing 747-100 kan 183.000 liter kerosine tanken. Als een half procent daarvan SAF is, gaat het over 915 liter. Uit onderzoek bleek eerder dat KLM voor elke 36 passagierskilometers (dus om 36 mensen een kilometer te laten vliegen) een liter brandstof nodig heeft.
De typische startsnelheid van straalvliegtuigen ligt tussen de 240 en 285 km/u (130 tot 154 kn; 149 tot 177 mph).
Een vliegtuig is een luchtvaartuig dat een hogere dichtheid heeft dan lucht en in staat is een gecontroleerde vlucht te maken. Het maakt hierbij gebruik van de opwaartse kracht, lift genoemd, veroorzaakt door de lucht die met een zekere snelheid over het speciale profiel van het vleugeloppervlak stroomt.
Het aantal vluchten verschilt per seizoen, de regio, economische omstandigheden of wereldwijde gebeurtenissen zoals de coronapandemie. Doorgaans vliegen er zo'n 150.000 tot 250.000 vliegtuigen per dag, wereldwijd. Dat betekent dat ongeveer iedere seconde 2 vliegtuigen opstijgen.
Volgens de FAA verwijst rotatie naar: " Wanneer de vleugels het gewicht van het vliegtuig van het oppervlak tillen . Bij de meeste vliegtuigen is dit het resultaat van de piloot die de neus omhoog draait om de invalshoek (AOA) te vergroten."
Een vliegtuig kan worden geraakt door bliksem, maar vliegtuigen zijn ontworpen om dit veilig te doorstaan. Zo zijn vliegtuigen uitgerust met verschillende veiligheidsmaatregelen als: geleidende materialen, bliksemafleiders en geavanceerde elektrische systemen om de gevolgen van blikseminslag te minimaliseren.
Op 15 juli 1957, nu precies 50 jaar geleden, verongelukt de KLM Super Constellation 'Neutron' in Nieuw-Guinea. Na de de start vanaf Biak stort het toestel in zee. 58 Mensen komen om en tien mensen overleven de crash.
Hoeveel vliegtuigongelukken vonden er plaats in 2022? Volgens het laatste rapport van de International Air Transport Association (IATA) waren er in 2022 in totaal 39 vliegtuigongelukken .
Vliegmaatschappij Tui blijft voorlopig de Boeing 737 Max gebruiken. Gisteren verongelukte een vliegtuig van dit type van Ethiopian Airlines, waarbij alle 157 inzittenden om het leven kwamen.
Doorstarts vinden gemiddeld plaats met een frequentie van 1-3 per 1000 benaderingen . Doorstartfrequenties variëren tussen verschillende vliegtuigoperators en operationele omgevingen. Een doorstart is geen noodgeval en kan om verschillende redenen noodzakelijk zijn.
Het kan ook heel eng zijn. Als je nog nooit in een vliegtuig hebt gevlogen, kan het een beetje eng zijn . Mensen hebben immers geen vleugels en zijn niet gewend om duizenden meters boven de grond te vliegen.
Doorgaans zit de gemiddelde opstijg snelheid rond de 300 km/u. Dit is ook afhankelijk van de luchtdichtheid, grootte en belading van het vliegtuig maar ook het weer en de windsnelheid hebben hier invloed op.
Vochtige lucht is lichter dan droge lucht.
Er werd vastgesteld dat de gemiddelde dagtemperatuur van de stratosfeer ongeveer -60°C bedraagt van 50.000 tot 60.000 voet. Daarboven stijgt de gemiddelde temperatuur met een snelheid van ongeveer 0,5°C per 1000 voet tot een temperatuur van ongeveer -30°C op 120.000 voet.
De juiste kledingkeuze. Wie tot nu toe aandachtig heeft gelezen, weet dat de lucht in het vliegtuig sterk geklimatiseerd is. Daarom is het in de cabine van het vliegtuig vaak iets kouder dan in de buitenlucht. De temperatuur aan boord verschilt bovendien ook bij dag- en nachtvluchten.