Die kan vaak gewoon niet harder dan 140 km/u. De Intercity waarmee jij naar je werk gaat, of de Sprinter tussen Zwolle en Kampen, gaan niet veel harder dan 140 km/u of soms zelfs 100 km/u. "Een paar treinen kunnen 160 km/u", vertelt Vincent Wever van OV Magazine.
De trein maakt echter veel stops. Hij rijdt ook over verouderde, gebogen sporen. Om die reden is de gemiddelde snelheid van de trein op een daadwerkelijke reis ongeveer 80 mijl per uur . In andere delen van de wereld kunnen hogesnelheidstreinen echter veel sneller rijden.
Over de HSL kunnen hogesnelheidstreinen rijden met een snelheid van meer dan 200 km/h. Over de HSL rijden dagelijks 269 treinen in hoge frequentie. Eurostar rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u. De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
De bekende rode treinen van Thalys vervoeren reizigers via een efficiënt netwerk tussen Duitsland, Nederland, België en Frankrijk met topsnelheden tot 300 km/u.
De ICE (InterCity Express) is een hogesnelheidstrein die alle grote steden in Duitsland met elkaar verbindt. Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen.
China: Shanghai Maglev
De Shanghai Maglev, een magneetzweeftrein, de snelste trein ter wereld rijdt met maar liefst 460 km/u over de rails! Deze trein verbindt het vliegveld Shanghai Puding met het Longyang Road metrostation. Het 30 km lange traject wordt in slechts zeven minuten afgelegt.
Veel RE-diensten rijden elk uur, met lijnnummers en soms zelfs namen, die per staat verschillen. Sinds eind 2006 bereiken Regional-Express-diensten tussen München en Neurenberg, die rijden op de hogesnelheidslijn Neurenberg-München, topsnelheden van 200 km/u (125 mph) .
In Europa is de snelst ontworpen trein de AGV, de opvolger van de TGV. AGV staat voor Automotrice à Grande Vitesse. Onder andere het Italiaanse Italo heeft de AGV afgenomen. De treinen zijn ontworpen voor 360 kilometer per uur.
De gemiddelde snelheid van de Shinkansen ligt op de 300 kilometer per uur. Hierdoor reis je gemakkelijk van Tokyo naar Kyoto in een kleine 2,5 uur. Het snelheidsrecord ligt echter op de 443 km per uur en staat op naam van de beroemde Tōkaidō Shinkansen.
De metro van Doha is een metronetwerk in Doha, de hoofdstad van Qatar. De eerste fase van het metronetwerk kwam in bedrijf op 8 mei 2019. Het beschikt over drie lijnen met een totale lengte van 76 km en 37 stations.
Want dat is het tweede punt: de trein. Die kan vaak gewoon niet harder dan 140 km/u. De Intercity waarmee jij naar je werk gaat, of de Sprinter tussen Zwolle en Kampen, gaan niet veel harder dan 140 km/u of soms zelfs 100 km/u. "Een paar treinen kunnen 160 km/u", vertelt Vincent Wever van OV Magazine.
Treinen mogen in Nederland maximaal 160 km/u (99 mph) rijden, met uitzondering van de HSL-Zuidlijn, die treinen met een snelheid van 300 km/u (190 mph) aankan. Eurostardiensten zijn de enige diensten die deze snelheid nu kunnen halen.
Bij gladde sporen moeten treinen langzamer rijden, zodat ze niet doorglijden bij een overweg of station. Zware regenval kan zorgen voor het onder water lopen van stationstunnels. Ook kan regenval het spoor of het talud waarop het spoor ligt beschadigen. Soms moeten wij daardoor het treinverkeer staken.
1. Vande Bharat Express . De Vande Bharat Express, ook bekend als Train 18, is India's snelste trein, die snelheden tot 180 km/u kan bereiken.
Langste trein
De lengte van deze trein, bestaande uit een locomotief en zestig Intercityrijtuigen, bedroeg 1.607 meter. Dat was ook de reden dat de loc met het nummer 1607 trekkracht van de trein was. Op de zijwanden van de loc stond de tekst: "Ik trok de langste reizigerstrein ter wereld".
De Nederlandse Spoorwegen hebben met een totale trajectlengte van 2.800 kilometer het grootste deel van het Nederlandse treinnetwerk in beheer. Per dag wordt met een passagierstrein gemiddeld 680 kilometer gereden, zegt woordvoerder Kees Rutten van de NS. „Alle treinen bij elkaar rijden zo'n 500.000 kilometer per dag.
1: Shanghai Maglev - 460 km/u (China)
Trein China
De trein haalt een gemiddelde van 200 tot 350 km per uur en komt op plekken waar geen wegen zijn. De snelste trein in China rijdt zelfs 435 km per uur! Ter vergelijking: een vliegtuig gaat ongeveer 800 km per uur.
De Thalys haalt snelheden tot 300 km/h en legt het traject van Amsterdam naar Parijs af in 3 uur en 18 minuten.
Japan neemt de koppositie in dankzij hoge cijfers voor topsnelheid, dienstsnelheid en bereik van inwoners. Ook Zuid-Korea heeft fascinerende cijfers: slechts 1.62% van de spoorwegen zijn hogesnelheidslijnen, maar ze bereiken maar liefst 44% van de bevolking.
Het openbaar vervoer in Nederland is voor lang niet iedereen toereikend. Hoewel grote delen van het land prima met het ov te bereiken zijn, blijft de auto nog altijd het snelste vervoermiddel.
De SSC Tuatara met een topsnelheid van 508 km/u is veruit de snelste auto in de wereld. De mensen bij SSC zijn in 2009 begonnen met de ontwikkeling van de SSC Tuatara. De Tuatara is vernoemd naar een Nieuw-Zeelandse hagedis.
Intercity, vaak afgekort tot IC (Duitse uitspraak: [iːˈtseː])), is de op één na hoogste treinclassificatie in Duitsland, na de Intercity Express (ICE) . Intercitydiensten zijn door locomotieven getrokken sneltreinen, meestal over lange afstanden.
Geen ICE. Het 9-euro-ticket geldt in heel Duitsland en in alle vormen van het openbaar vervoer. Uitgezonderd zijn hogesnelheidstreinen (ICE's) en intercity's, zoals die van Amsterdam naar Berlijn.
Voor treinen wordt de maximale remvertraging van rond de 1 m/s² deels bepaald door de geringere wrijving tussen metalen oppervlakken (wielen, rails en remblokken) en deels door de hogere massa. Bij eenzelfde aanvangssnelheid is de remweg van een trein ongeveer een factor tien langer dan die van een auto.