Om te voorkomen dat u stikt of wordt platgedrukt door de airbag, zitten er een aantal gaten in. Daardoor loopt hij vliegensvlug leeg, binnen 0,2 seconde. Nog sneller dan hij leegloopt, blaast een airbag zichzelf op (0,03 seconde!).
Het opblazen van de airbag na activering moet zeer snel kunnen gebeuren, daarom wordt de airbag opgeblazen door in de luchtzak een explosieve stof te ontsteken door een klein en zeer snel werkend gloei-element. Door deze ontploffing wordt de airbag zeer snel gevuld met de hete gassen die bij de explosie vrijkomen.
Je armen en handen zitten immers het dichtst op het stuur. Dat levert vooral veel botbreuken, schouders die uit de kom raken en sleutelbeenfracturen op. Gek genoeg veroorzaakt een airbag ook brandwonden. Dat komt omdat de airbag met een gigantisch grote snelheid uitklapt, namelijk 300 kilometer per seconde.
Deze veiligheidsvoorziening mag niet spontaan in werking treden. De ondernemer heeft aangeboden de helft van de herstelkosten voor haar rekening te willen nemen. De consument kan daar niet mee instemmen. Wanneer een airbag spontaan afgaat, komen de kosten van herstel wel volledig voor rekening van de ondernemer.
Gevaren van airbags
Door hun explosieve kracht kunnen airbags gevaarlijk zijn als passagiers minder dan 25 cm van de airbag vandaan zitten, bijvoorbeeld omdat geen gordel wordt gedragen. Ook als de bijrijder zijn voeten op het dashboard heeft gelegd, kan een ontploffende airbag voor flinke verwondingen zorgen.
Ontploft een airbag, dan gaat dat met een snelheid tussen de 160 en 350 kilometer per uur.
De gestolen airbags, koplampen en complete navigatiesystemen worden gebruikt voor herstel na schade. De onderdelen verdwijnen soms naar Oost-Europa, maar ook in Nederland worden ze 'hergebruikt'. Navigatiesystemen duiken soms zelf op in China, waar veel auto's worden geleverd zonder deze luxe-optie.
Airbag reset, reparatie of vervangen: de kosten
Airbag resetkosten: 70 – 120 euro per stuk. Airbag reparatiekosten: 120 – 1.200 euro per stuk. Airbag vervangen: 200 – 1.200 euro per stuk. Alle airbags + module en sensoren vervangen: 2.200 – 7.100 euro.
Of een airbag afgaat of niet wordt bepaald door vertragingssensoren, indien de vertraging groot genoeg is gaat een airbag af. In de worden “groot genoeg” zit ook stiekem de hoek van impact verwerkt, een bestuurders front airbag zal niet werken als je van de zijkant wordt aangereden.
Bij het vervoeren van kinderen tot 12 jaar op de passagiersstoel is het raadzaam om de airbag uit te schakelen omdat ze in veel gevallen nog niet de lichaamslengte hebben voor een airbag. Wanneer je de airbag voorin niet kunt uitschakelen, zet dan de passagiersstoel zo ver mogelijk naar achteren.
Waar een airbag zeer effectief is wanneer de passagier correct zit, kunnen de gevolgen veel erger zijn als je voeten zich op het dashboard bevinden. Het gevolg kan een ernstige voetbreuk, breuken in het gezicht en traumatisch hersenletsel zijn.
Airbags worden geactiveerd door een zeer snelle en krachtige ontplooiing. Er volgt een explosie, waarbij een grote hoeveelheid gas, namelijk 99% stikstof vrijkomt. Dit gas blaast de airbag compleet op. Een airbag komt met een grote snelheid van circa 300km/h naar voren.
De meeste auto's hebben een schakelaar om de passagier-airbag uit te schakelen, maar niet iedere auto heeft deze voorziening. Ook bij het monteren van een sportstuur of sport stoelen kan het nodig zijn om de airbag uit te schakelen, zonder dat gelijk alle aibags niet meer werken.
Bij vrijwel elke moderne auto zitten 1 of meerdere airbags. Dit zijn dan de airbags die bij de bestuurderszijde in het stuur zit en bij de passagierszijde in het dashboard zit. Geavanceerdere modellen hebben ook zijairbags in de hemelbekleding, portieren of stoelen zitten.
Tegenwoordig zitten in alle nieuwe auto's standaard airbags, echter is het aanwezig zijn van airbags in Nederland niet wettelijk verplicht. Een airbag wordt gezien als extra veiligheid in je auto, omdat het extra bescherming biedt voor zowel de bestuurder als de passagiers.
De waarschuwingsinrichting van het airbagsysteem van personenauto's in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aangeven. Het brandende lampje geeft feitelijk een storing aan maar deze recente APK eis is voor uw auto niet van toepassing.
Wanneer het regelapparaat de airbagmodules door middel van een spanning voorziet, zullen de airbagmodules in werking treden. Er volgt een explosie, waarbij een grote hoeveelheid gas, namelijk 99% stikstof vrijkomt. Dit gas blaast de airbag compleet op.
Het permanent branden van het airbaglampje kan verschillende redenen hebben – een probleem met de gordelspanners, de airbagmodule of de airbags zelf zijn slechts enkele opties. Om de exacte oorzaak te achterhalen en op de lossen is de eerste belangrijke stap om de auto een werkplaats in te rijden.
De crashsensoren, ook wel versnellingssensoren genoemd, bevinden zich in de regeleenheid van de airbag. In sommige airbagsystemen kunnen de sensoren zich ook aan de voorkant of aan de zijkant van het voertuig bevinden.
Raakt je auto betrokken bij een ongeval, dan meten twee sensoren (een mechanische en een elektronische) de impact. Als die groot genoeg is, gaat er een signaal naar het ontstekingselement van de airbag. In de airbag ontsteekt deze de gasgenerator en die blaast de zak op.
SRS storing Mercedes-Benz
Het lampje geeft aan dat de airbag niet af zou gaan in een noodgeval, maar omdat de accu naar enkele minuten rijden is bijgeladen verdwijnt het lampje, en is de airbag weer actief. Alleen dan hoeft u zich geen zorgen te maken.
Binnen 0,03 seconden is de zak volledig opgeblazen en na 0,2 seconden is hij weer leeg. Ter vergelijking: één keer met de ogen knipperen duurt 0,1 seconde.
Kinderen vanaf 1,35 meter mogen zonder een kinderstoeltje voorin de auto. Kinderen kleiner dan 1,35 meter, moet je altijd in een kinderstoeltje of zitverhoger zetten. Voorin én achterin. Let wel: in het buitenland gelden andere regels.
Kinderen tot 1,35 meter moet u in een goedgekeurd autokinderzitje vervoeren. Zowel voorin als achterin de auto. Dit moet altijd, of uw kind in uw eigen auto zit, of bij iemand anders in de auto. Zet een baby alleen in een autozitje op de voorstoel als de airbag is uitgeschakeld.