Banden spanning in banden loopt in ca. 2 weken terug van 2.5 bar naar 1.0 bar.
De luchtdruk in de band daalt dus ongeveer met 0.2 bar per maand, bij normaal gebruik. Het beste is daarom om maandelijks je bandenspanning te controleren. Als je dit moet aanvullen kun je dit ook zelf, verderop leggen we uit hoe. Je kan ook bij vrijwel elk tankstation je bandenspanning controleren en aanvullen.
De adviesspanning vind je in het instructieboekje. Belangrijk om te weten: heb je al 15 minuten of 5 kilometer gereden, dan moet je daar 0,3 bar bij optellen. Daarom luidt het advies: maak van banden oppompen vaste prik én pomp je banden hard genoeg op.
Op het moment dat er een paar tienden bar luchtdruk uit de band is ontsnapt, gaat het lampje branden om u te waarschuwen. Oorzaken van een te lage bandenspanning: De meest voorkomende oorzaak is schommeling in de buitentemperatuur.Bij daling van de temperatuur neemt de luchtdruk in de band af.
Onze personenauto's variëren ongeveer van 1,8 bar tot 3,2 bar. Elke autoband loopt langzaam leeg — zo'n twee tot vijf procent per maand. Met een klein lek of een spijker in de band, gebeurt dit nog sneller.
Ten eerste verandert het rolgeluid van de band; vlak na het lek raken zal het rubber harder gaan 'zoemen'. Zit er nog minder lucht in de band, dan verandert dat al snel in een klapperend of kloppend geluid. Verder merk je ook meteen dat de auto anders stuurt.
De eerste vraag die je kunt stellen is hoe je een lekke band herkent. In de loop van de tijd verliest iedere band wat lucht. Maar dat is erg weinig. Ben je in een bout gereden, dan is het duidelijk: de band loopt (langzaam) leeg en je hoort en voelt de bout ook duidelijk tijdens het rijden.
Bij een te lage bandenspanning is er juist ongelijkmatige verdeling van de druk. Hierdoor neemt slijtage aan de randen van de autoband toe. De band kan hierdoor vervormen, heeft een langere remweg, een instabiele wegligging en verbruikt meer brandstof.
Een te lage bandenspanning is gevaarlijk. Het zorgt voor een langere remweg en de wegligging is slechter. Ook verbruikt u meer brandstof. De juiste bandenspanning is dus veiliger, beter voor het milieu én voor uw portemonnee.
Probeer één keer per maand je bandenspanning te controleren. Doe dit bij voorkeur als je banden 'koud' zijn. Je banden zijn koud als je minder dan vijf kilometer hebt gereden. Bij de meeste benzinestations is een meter aanwezig om de spanning mee te controleren en de banden op te pompen.
De ideale bandenspanning ligt tussen 2 en 3 bar. Wanneer de luchtdruk in uw banden 0,5 tot 1,5 bar lager is dan voorgeschreven, spreken we van een te lage bandenspanning. Wanneer hij 0,5 bar hoger is dan voorgeschreven, spreken we van een te hoge bandenspanning.
Je moet koste wat het kost voorkomen dat je hem te hard of te zacht oppompt. Om te controleren of de band de juiste druk krijgt, lees je gewoon de cijfers op het display. In het geval van te veel oppompen, moet de lucht weglopen om vervolgens opnieuw op te pompen totdat de druk goed is.
Waarom loopt een autoband langzaam leeg? Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar.
Let erop dat de maximale bandenspanning kan afwijken van de standaard aangegeven lastindex. Bijvoorbeeld, een standaard band heeft vaak een lastindex van 2.4 bar, maar veel standaard banden kunnen een spanning van wel 3 bar aan.
Als u de banden bij 20 graden op 2,0 bar zet, staan ze als het 30 graden is op 2,1 bar. Als u dus de bandenspanning controleert of aanpast bij 30 graden dan dient u uit te gaan van 1,9 bar. Aldus bij een buitentemperatuur van 10 graden is de spanning in een band die bij 20 graden op 2,0 bar stond nog 1,9 bar.
De juiste bandenspanning voor een auto, verschilt per voertuig. Over het algemeen is de minimale bandenspanning 2.0 bar en de maximale bandenspanning 3.0 bar. Vaak zit er een klein verschil in de bandenspanning van de voor- en de achterbanden. De meeste auto's zijn achter namelijk zwaarder.
“Een autoband met onderdruk of met overdruk beïnvloedt de wegvastheid van het voertuig en verhoogt het risico op een platte band of een klapband.” In het geval van versleten autobanden, met onderdruk of met overdruk, volstaat het vaak om tegen een borduur te rijden om een klapband of een lekke band te veroorzaken!
Het is niet veilig om door te rijden met een lekke band. Een paar redenen hiervoor zijn: een lekke band zorgt ervoor dat u minder controle heeft over de auto. Het kan meer schade brengen aan uw band. En het kan schade brengen aan de velg.
Reparatiekits worden het meest gebruikt als vervanging van het reservewiel. Het is een pakketje dat weinig plek inneemt. Met zo'n kit kun je je lekke band – met een klein lek – zelf herstellen door er een vloeistof in te spuiten via het ventiel.
U kan voorzichtig verder rijden tot de dichtstbijzijnde bandencentrale. Beperk uw snelheid! Bij drukverlies raden we aan niet verder te rijden. Rijden met te lage bandendruk is gevaarlijk en maakt de reparatie nadien onmogelijk.
Met een MICHELIN ZP-band kunt u verder rijden met een maximumsnelheid van 80 km/u over een afstand van maximaal 80 km. Zo kunt u een specialist vinden die de band kan repareren of vervangen. Als er meer dan één band lek is, dan kunt u beter niet verder te rijden. Meer informatie over runflat-banden.
Het rubber van een uitgedroogde band is minder soepel en raakt sneller beschadigd. Hierdoor kunnen zelfs stukjes rubber losraken, waardoor het karkas of canvas zichtbaar wordt. De kans op een klapband is groot bij een band met scheuren in het rubber. Op de plekken met scheuren is het rubber minder sterk.
Het lampje gaat branden wanneer de spanning van de band met meer dan 20% afwijkt van de voorgeschreven spanning. Een van de mogelijke oorzaken van het brandend bandenspanning lampje, is dat je een lekke band hebt.
De minimale profieldiepte is 1,6 mm. Dit betekent dat u de banden moet vervangen zodra ze deze limiet hebben bereikt. Zo brengt u uw veiligheid niet in gevaar en overtreedt u de wet niet. Maar het betekent ook dat het niet nodig is uw banden te vervangen voor deze profieldiepte is bereikt.