Een auto die met 50 kW kan snelladen, laadt een accu met een capaciteit van 50 kWh in precies een uur van leeg naar vol. Zowel een laadsnelheid van 50 kW als een accu van 50 kWh (ongeveer goed voor 250 kilometer in de praktijk) zijn waardes die we op dit moment zien bij middenklasse elektrische auto's.
2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW) 12 tot 58 minuten via een snellader (250 - 50 kW)
Het vermogen van een laadpaal thuis varieert van 3,7 tot 22 kWh. Dat wil zeggen dat de laadpaal 3,7 tot 22 Kilowatt per uur bijlaadt. Heb je een elektrische auto met een accu van 66 kWh, dan is bij een 22 kWh-laadpaal je elektrische auto binnen drie uur volledig opgeladen.
Snellaadvermogen. Zoals gezegd heb je bij snelladers een veel hoger laadvermogen. Bij een reguliere openbare laadpaal heb je meestal een laadvermogen van 11 kW of 22 kW, maar bij een snellader is dit minstens 50 kW. Bij moderne snelladers kun je vaak met 150 kW of 175 kW laden.
Als je thuis laadt, speelt ook je stroomaansluiting een rol. Op ev-database.nl kun je zien hoe snel elk model auto kan opladen. In de praktijk komt een uur laden met een vermogen tussen de 3.7 en 11 kW neer op 20 tot 60 kilometer bereik. In 5 uur heb je er dus 100 tot 300 km bij.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
Snelladen zorgt voor meer warmte dan langzaam laden, waardoor het nodig is om de accu rustig af te laten koelen. Daarom gaat vanaf 80% automatisch het snelladen uit en gaat het opladen een stuk langzamer. Dat zorgt ervoor dat het weinig zin heeft om wanneer de accu boven de 80% aan een snellader op te laden.
In de praktijk komt een uur laden met een vermogen tussen de 3.7 en 11 kW neer op 20 tot 60 kilometer bereik. In 5 uur heeft u er dus 100 tot 300 km bij. Met een snellader kunt u de accu in minder dan 40 minuten opladen van 10 procent tot 80 procent.
Met de Audi E-tron 55 Quattro (maximale laadsnelheid 150 kW) deden we tientallen steekproeven van de laadsnelheid. Dat viel niet tegen: bij Fastned, Ionity, Shell NewMotion en Allego haalden we vaak snelheden tot 145 kW. Ionity was de enige aanbieder die 150 kW haalde: het maximum van de E-Tron.
Heb je een laadpaal die 11 kW kan leveren, dan kan er in 6 uur en 44 minuten (74 gedeeld door 11) opgeladen worden.
Sommige laadpunten kunnen 22 kilowatt leveren, maar er zijn momenteel maar weinig auto's die daar gebruikt van kunnen maken (o.a. de Renault Zoe, Audi e-tron (SUV en GT) en Porsche Taycan).
Rekenvoorbeeld laadtijd elektrische auto berekenen
Ga bijvoorbeeld uit van een accu met een vermogen van 75 kW en een laadpaal met een vermogen van 3,7 kW. Om de laadtijd te berekenen deel je 75 door 3,7. 75 : 3,7 = 20,27. Dat betekend dat de laadtijd ongeveer 20 uur en 15 minuten is.
Hoe lang duurt snelladen? De duur van snelladen is afhankelijk van onder andere het type lader en je auto. Gemiddeld sta je bij een snellader tussen de 20 tot 40 minuten aan de paal.
Laadpaal voor thuis meestal 3,7 of 11 kW
Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A. In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW).
Een veel voorkomende 1 fase aansluiting is 1 x 16A, wat resulteert in een laadsnelheid van 3,7 kW. Stel u heeft een elektrische auto welke een accupakket heeft van 80 kW dan zal deze met deze laadsnelheid pas na ongeveer 21 uur volledig opgeladen zijn wat een niet erg praktische laadtijd is.
In 12 minuten de accu van je elektrische Audi tot 80 procent aftoppen, het kan al vanaf 2020. In dat jaar komt de e-tron GT uit, Audi's eerste model dat de volle 350 kW die op hem wordt afgevuurd kan verwerken.
Het gemiddelde verbruik van een elektrische auto ligt tussen de 8 kWh en 30 kWh per 100 kilometer. Stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1500 kWh per jaar.
Aanbieders van snelladen hanteren prijzen tussen de € 0,65 en € 0,90 per kWh.
Je hebt een 1-fase aansluiting en je hebt een 3-fasen aansluiting, dus je vraagt je misschien af: waar is de 2-fasen aansluiting? Een 2-fasen aansluiting in huizen bestaat wel, maar dit is niet relevant voor elektrische auto's. Voor vrijwel alle elektrische auto's geldt dat je óf met 1-fase kunt laden óf met 3-fasen.
Waar het bij brandstofauto's om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto's over het aantal kilowattuur (kWh). Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan 'meenemen'. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt.
Telefoon 's nachts opladen is slecht voor telefoonaccu
Dit leidt namelijk tot veel meer accuslijtage dan wanneer je bijvoorbeeld tot 70 of 80 procent oplaadt. Lithium-ion-batterijen slijten namelijk veel sneller na 80 procent, dan daarvoor.
Geen zorgen: je mag gerust tot 100% opladen of de accu leegrijden tot het laatste procentje. Het is alleen belangrijk dat de accu niet té lang op één van die twee extremen blijft. Dus laadt de accu zo snel mogelijk op als deze (bijna) leeg is.
Vermijd snel opladen als het niet nodig is
Snel opladen kan handig zijn als je snel wat extra batterijvermogen nodig hebt, maar als je de tijd hebt, is langzaam opladen vaak beter voor de batterij. Onthoud dat de batterijprestaties na verloop van tijd sowieso zullen afnemen, ongeacht hoe je de telefoon oplaadt.