Het laadvermogen van een snellader is over het algemeen 50 kW, met een laadsnelheid van 200 km/u (ook weer afhankelijk van de aangekoppelde auto).
Gelukkig kunnen de meeste auto's snelladen, al is dat nog niet zo snel als de naam doet vermoeden. Afhankelijk van de auto duurt het aan een snellader zo'n 20 tot 40 minuten tot de accu weer grotendeels vol is.
Koppel je jouw elektrische auto aan een snellader, dan laad je het accupakket in gemiddeld 30 minuten voor 80% vol.
Hoe werkt snelladen? Een snellader levert een hoger vermogen dan een normale oplader. Hierdoor zit je batterij sneller vol. Waar je met een 12 watt oplader bijvoorbeeld 2 uur nodig hebt, om je toestel op te laden, heb je met een 18 watt snellader maar 1,5 uur nodig.
Laadpaal 22kW: 6,6kW >totale laadtijd 7 uur.
Moderne snelladers bieden 150 tot 350kW. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de auto weer opgeladen is. Van 10 tot 80% laden duurt, afhankelijk van de auto, ongeveer 18 minuten tot driekwartier tijd.
Wil je een auto opladen met een 3-faselader en met maximaal laadvermogen van 22 kW opladen, dan moet je beschikken over minimaal een meterkastaansluiting van ten minste 3x32A. De netbeheerkosten lopen dan direct op, variërend van een kleine 800 tot dik 1.000 euro, afhankelijk van de leverancier.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Langzaam opladen is niet per se goed, maar een verhitte batterij lijdt wel schade. Tegelijkertijd zijn de batterijen van nieuwe smartphones vaak zo gebouwd dat ze een hogere laadsnelheid wel aankunnen zonder oververhit te raken.
Drie minuten laden en je rijdt 100 kilometer door: de snelste oplader ooit komt deze winter op de markt. Een nieuwe laadpaal van het Zwitserse ABB is 'de snelste ter wereld', aldus het bedrijf. In drie minuten kan een auto weer 100 kilometer rijden, en in een kwartier is een accu helemaal vol.
USB-C snellader voor Samsung (Android)
Met meer dan 250 reviews / beoordelingen en ervaringen kun je het beste gaan voor de orginele snellader van Samsung, deze wordt geleverd met laadsnoer.
Snelladen = niet goed? Hoe de wagen wordt opgeladen, speelt volgens het onderzoek ook een rol. Snelladen zou namelijk niet zo goed zijn voor de batterijcapaciteit. Verrassend genoeg zou de aard van het gebruik van de auto geen of zeer weinig invloed hebben op de levensduur van de accu.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
Het is dan ook onmogelijk om je accu boven de 100 procent capaciteit te krijgen. Dit fabeltje was vroeger overigens wél waar, want 'oude' accu's kon je wel degelijk overladen. Al met al is snelladen dus niet schadelijk voor je telefoon. Een degelijke oplader levert nooit meer vermogen af dan je toestel aankan.
Volgens het FD werken Porsche, Jaguar en Audi aan elektrische modellen die wel met 350 kW kunnen laden. Allego verwacht dat meer automerken zullen volgen. Tesla gelooft trouwens niet in 350 kW; het bedrijf denkt hooguit laders te gaan bouwen van 200 à 250 kW.
Op dit moment is de Porsche Taycan (test) de ultieme snellaadkoning (270 kW), op de voet gevolgd door de Tesla Model 3 (250 kW), de Hyundai Ioniq 5 (220 kW) en de Audi E-Tron (150 kW).
De capaciteit van een lader wordt aangegeven in kW. Een publieke laadpaal heeft meestal een vermogen van 11 of 22 kW in wisselstroom (AC). We hebben het over een snellader als er meer stroom doorheen gaat, namelijk minimaal 43 kW. Die capaciteit gaat steeds verder omhoog, tot pakweg 350 kW bij de nieuwere installaties.
Een gemiddelde snellader levert ca. 16 Watt per uur. Om een snellader te kunnen gebruiken moet je telefoon wel gebruik maken van snel laadtechnologie.
Snelladen bij Fastned duurder
Dit komt volgens de aanbieder door de stijgende energieprijzen in Europa. Wilt u niks meer missen klik hier voor een voordelig Autovisie abonnement. Momenteel betaal je aan de laadpaal per kilowattuur 68 eurocent. Heb je een abonnement, dan betaal je 45 eurocent per kilowattuur.
Deze in Nederland rond rijdende elektrische auto's kunnen niet snelladen: Chevrolet Bolt, Fiat 500e, de oudere Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive, Fluence ZE, Twizy, de elektrische Smart en de Tesla Roadster.
CHAdeMO – deze kabels en stekkers bieden snel opladen met een capaciteit tot 50kW DC. Ze zijn meestal wel beschikbaar bij openbare oplaadpunten. Deze soort kabel is compatibel met een verscheidenheid van merken waaronder Toyota, Honda, Nissan, Mazda, en Mitsubishi.
Vergoeden kosten thuisladen
Directe verrekening van de elektriciteitskosten via een slimme laadpaal: de kosten worden vanuit de elektriciteitsleverancier vergoed aan medewerker. Als werkgever word je via de brandstofkaart belast voor de stroomkosten van de laadpaal.
Bekijk de Besen 22 kW - type 2 - 3x 32A laadpaal | Nu € 575 - Wallbox Discounter.
3-fase aansluiting
In woningen van na 2011 zit vaak een 3-fase (3x25A) aansluiting. Een 3-fase aansluiting is zeer geschikt voor een laadpaal met meer vermogen. Een 3-fase laadpaal heeft een standaard vermogen van 16A/3,7kW per fase. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW.