Formule E. De huidige Gen2-bolide uit het Formule E-kampioenschap heeft een topsnelheid van 280 kilometer per uur, langzamer dan de meeste topklassen uit de formuleracerij.
Ze halen in 2,8 seconde de 100 kilometer per uur dankzij de 250 kilowatt aan kracht. Een Formule E-auto weegt zo'n 903 kilogram en dat ligt vooral aan de batterij die zo'n 385 kilo weegt. Die batterij gaat makkelijk een hele race mee: de races zijn ook wat korter dan die van de Formule 1: ze duren drie kwartier.
Razendsnel. De prestaties van de nieuwe auto liegen er niet om. De coureurs rijden volgend seizoen met 470 pk aan vermogen, in plaats van 335 pk. De sprint van 0 naar 100 km/u kost maar 2,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 322 km/u.
Hoe snel trekt een formule 1 auto op? De Formule 1 is de raceklasse waarin auto's veruit het snelst optrekken. Formule 1 auto's hebben het vermogen om in slechts circa 2,5 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur te gaan. Het vervolgens optrekken tot 300 kilometer per uur neemt nog eens zo'n 8 seconden in beslag.
Daarmee moet een topsnelheid van 300 km/h mogelijk zijn. In 3 seconden wordt een snelheid van 100 km/h bereikt en vanuit stilstand komt de auto in 7,7 seconden op 200 km/h.
Formule E-bolides zijn qua acceleratie van 0 tot 100 kilometer wel vergelijkbaar met de F1 en MotoGP: het duurt 2,8 seconden.
Het Grand Prix-weekend op het nieuwe stratencircuit van Bakoe heeft een nieuw officieus record van hoogste topsnelheid opgeleverd. Williams registreerde in de kwalificatie een snelheid van 378 kilometer per uur bij Valtteri Bottas.
Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut. Beide getallen zijn dus significant hoger dan die van gewone straatauto's.
Porsche 918 Spyder – 0-100 in 2,5 seconden
De 918 zou dan de snelst accelererende productieauto ooit zijn, naast de Tesla Model S Plaid. De 4,6-liter V8 produceert in samenwerking met twee elektromotoren een gecombineerde 887 pk.
Hoewel de motor het kloppende hart van de auto is, zijn er nog een heel aantal andere onderdelen die onmisbaar zijn voor Formule 1-auto's. Zo wordt de motor gekoppeld aan een versnellingsbak: kosten hiervoor lopen vanaf 400.000 euro op tot rond de 800.000 euro.
De hoogst gemeten snelheid van een F1-auto ooit staat op naam van Honda. Ze verscheepten de RA106 uit het F1-seizoen naar de zoutvlaktes van Bonneville in de VS. Coureur en tevens redder van Grosjean in Bahrein, Alan van der Merwe wurmde zich in de Honda en behaalde een snelheid van 397,483 km/u.
Het enige probleem is dat we niet genoeg energie in de batterij hebben. Maar wat de aandrijving betreft, zouden we vier motoren kunnen plaatsen, één op elk wiel, en tien minuten lang sneller kunnen gaan dan de Formule 1', aldus Agag. Volgens Agag zal de ontwikkeling van accu's cruciaal zijn voor elektrisch racen.
De topsnelheid bedraagt 322 kilometer per uur. Voor de auto heeft Max Verstappen helemaal niets betaald.
1. SSC Tuatara. De SSC Tuatara met een topsnelheid van 508 km/u is veruit de snelste auto op het moment.
Iedere auto heeft achterwielaandrijving, weegt 1.225 kg en haalt een topsnelheid van 250 km/uur. Voor iedere auto worden bovendien dezelfde onderdelen gebruikt en de belangrijkste onderdelen zijn verzegeld.
Red Bull Racing heeft bekendgemaakt dat Max Verstappen dit raceweekend een nieuwe krachtbron in zijn RB18 krijgt. De titelverdediger heeft het tot op heden met één motor gedaan dit seizoen. Sergio Pérez krijgt ook voor de eerste keer een nieuwe motor.
Bugatti Chiron topsnelheid
Echte hypercar-specificaties dus. Hij gaat in slechts 2,3 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 420 km/u. Hij heeft verschillende rijmodi, waaronder Autobahn. In deze modus gaat de teller zonder al te veel moeite ruim over 400 km/u heen.
1. Bugatti La Voiture Noire: startprijs €16,5 miljoen. Met de La Voiture Noire (Frans voor 'de zwarte auto' haalt Bugatti de geest terug van hun oude model, de Type 57 SC Atlantic. Hier waren er slechts 4 stuks van gemaakt, waarvan één exemplaar vermist raakte tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Daarmee racet de wagen in twee seconden naar 100 km/uur. Over de kwartmijl - van 0 naar 402 meter, een Amerikaanse manier van meten - doet deze Tesla 9.2 seconden en haalt hij een snelheid van net geen 250 km/uur. Ter vergelijking: de McLaren 765LT doet dit in 9,9 seconden.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Formule 1-auto's rijden op benzine die voldoet aan zeer strenge eisen. Ze zijn nog strenger dan die voor gewone auto's. Shell bijvoorbeeld, maakt F1-brandstof die bestaat uit 99 % Shell V-power en 1% toevoegingen, waarover niemand iets loslaat.
Een hoop Nederlanders zitten vandaag weer voor de buis gekluisterd, want het Formule 1-seizoen gaat van start. Maar je kunt er ook voor kiezen om naar zo'n auto in je eigen garage te gaan kijken. Je kunt zo'n Formule 1-auto namelijk ook 'gewoon' kopen.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal. De koppeling zit aan het stuur, met twee hendels, zodat je die afhankelijk van het links of rechts de pits uitrijden kunt gebruiken.
In een bocht op de baan in Istanbul kan een coureur bijvoorbeeld te maken krijgen met 5,5 g in zeven seconden als hij de bocht neemt met 285 km/h. Op de rechte trajecten kan de snelheid wel weer oplopen tot 100 meter per seconde of nog meer – dus ruim 360 km/h. De tot nu toe hoogste snelheid is 372,6 km/h.
Het grote verschil tussen de Formule 1 en 2 is dat in de F2 de auto's gelijk zijn. Coureurs rijden dus niet, zoals dat in de Formule 1 wel het geval is, in auto's met meer vermogen of extra downforce op de zijkanten.