Verbruik: circa 40 l/100 km (stad), circa 22 l/100 km (buiten de stad), op topsnelheid is de volledige 100 liter tankinhoud in 12-15 minuten leeg (115 l/100 km). Speciale banden, houden het op topsnelheid 15 minuten uit.
Oh, en op topsnelheid kon de Veyron zijn brandstoftank van 100 liter in 12 minuten leegzuigen; de Chiron lukt het in 9 minuten.
Volgens de gecombineerde EPA meetcyclus verbruikt de Bugatti Chiron gemiddeld 21,3 l/100 km en dat is amper 2 liter minder dan de Veyron. Op de snelweg doet de Chiron het minder goed dan zijn voorganger met een gemiddeld verbruik van 16,8 l/100 km.
De transmissie van de Chiron combineert permanente vierwielaandrijving met een zeventraps-DSG met dubbele koppeling. Het sprintje van 0 naar 100 km/u neemt minder dan 2,5 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt meer dan 420 km/u.
De vanafprijs van de hypercar ligt momenteel op 2,7 miljoen euro. Met tonnen kostende opties en gepersonaliseerde verzoeken loopt het prijskaartje rap op. Van de nieuwprijs vloeit uiteraard 21 procent aan btw naar de staatskas, terwijl het bpm-bedraag nu 192.000 euro bedraagt.
Een Bugatti is zo duur vanwege de superieure technologie, unieke mechanische elementen en premium en luxe componenten waaruit elk voertuig bestaat. Deze supercars behoren tot de meest indrukwekkende die ooit zijn geproduceerd en hebben een passend prijskaartje.
De 'goedkoopste' Bugatti is de ruim 3 miljoen euro kostende Chiron. Het Frans-Duitse luxemerk introduceert echter een nieuwe instapper: de 30.000 euro kostende Baby II.
Nieuw record voor duurste nieuwe auto van Nederland
's Ochtends werd namelijk een Bugatti Chiron op kenteken gezet met een catalogusprijs van 4.064.477 euro.
De hoogst gemeten snelheid van de 300+ is 490 km/u, maar het schijnt dat 500 km/u prima te doen is in deze Chiron. De Koenigsegg Agera RS is trouwens officieel nog de snelste auto ter wereld.
De duurste auto ter wereld is geen bijzondere Ferrari of exclusieve antieke Bugatti, maar een Mercedes-Benz.
In Monaco, Cannes, Saint Tropez of Nice kun je een Bugatti Veyron huren voor 10.000 euro per dag. Of 65.000 euro per week.
Dit betekent dat de totale kosten ongeveer 407.577 euro bedragen en dat is exclusief belastingen, arbeidskosten, transport- en reiskosten. Voor eigenaren die niet van plan zijn om met hun Bugatti te rijden en de hypercar alleen als een investering zien, is het minder duur.
Bugatti is een gerenommeerd historisch Frans automerk, dat bekend is om zijn snelle, dure en exclusieve wagens. De merknaam is sinds 2021 in handen van de Kroatische autofabrikant Rimac.
De Bugatti Veyron beschikt over 1.001 pk (ter vergelijking: een standaard Volkswagen Golf heeft er 'slechts' 110) en is een tweezits coupé, waarvan er later ook enkele open modellen zijn gemaakt. Het exclusieve karakter van de Veyron maakt hem tot een zeer dure aanschaf.
Bugatti kopen? Dan moet je tweedehands shoppen, want alle modellen van Bugatti zijn uitverkocht.
Van de Veyron zijn veel meer exemplaren gebouwd dan van de EB110, toch denken de analisten dat ook deze auto een prima investering is. De gemiddelde tweedehands prijs van een Veyron lag op 620.000 euro in 2011. In 2013 was dit 730.000 euro. Vandaag de dag ligt die waarde volgens de analisten op 1,3 miljoen euro.
1. Ferrari Mondial 8 2+2 - € 38.750. De Mondial is de goedkoopste Ferrari die momenteel op de AutoWeek occasionzoeker staat. Dat treft, want bij zijn introductie in 1980 was de Mondial het nieuwe instapmodel.
Deze Bugatti is goed voor een prijs van 3.542.760 euro. De TL-231-K is iets 'goedkoper'. Deze Chiron werd vrijdag op kenteken gezet en heeft slechts 3.251.755 euro gekost. Dit zou betekenen dat er momenteel vier stuks met Nederlands kenteken zich in ons land bevinden.
Op basis van de bestaande architectuur maakt Bugatti uiteindelijk 551 auto's. Als alles volgens plan verloopt, zal in 2023 de laatste hypercar het Bugatti Atelier in Molsheim verlaten.
Na vier jaar gebruik moet je de vier turbo's (22.170 euro), de luchtinlaatkoelers (18.718 euro) en de brandstoftank (37.437 euro) vervangen. Zonder rekening te houden met andere kosten die nog niet vermeld worden, bedragen de onderhoudskosten van de Chiron Pur Sport op vier jaar tijd dus al zeker 407.577 euro …
De Chiron haalt 1500 pk uit een 8,0 liter W16 met vier turbo's. Van stilstand naar 100 km/h gaat in minder dan 2,5 seconden. Zijn topsnelheid is 420 km/h.
1. Bugatti Chiron – 4.064.477 miljoen euro. De duurste nieuwe auto op Nederlands kenteken werd vrij recent aangeschaft.
Hij vertelt hierin dat hij met het onderhoud van zijn twee Bugatti's ongeveer 22.500 euro (25.000 dollar) per jaar kwijt is. En dat is dan alleen nog maar voor het algemene onderhoud, waarbij een aantal filtertjes en vloeistoffen worden vervangen.