De Boeing Defense & Space Industries AH-64 Apache is de belangrijkste gevechtshelikopter van de Amerikaanse strijdkrachten. Het toestel werd aanvankelijk ontworpen met één missie; vernietiging van allerlei gronddoelen.
De helikopter kan maximaal 260 kilometer per uur vliegen. Het MMT kan daarmee in 30 minuten aan de rand van het gebied zijn waarin ze werken.
De snelste helikopter ter wereld is de Airbus Eurocopter X3 die een snelheid van 255kts (472 km/u) kon halen in een niet officële demonstratievlucht. Het toestel was een technologiedemo en is nooit verder geproduceerd.
Gemiddeld vliegt de helikopter tijdens de rondvluchtdagen ongeveer 185 km per uur. De topsnelheid ligt op 230 km per uur. In een kwartier kan dus een ronde van circa 45 kilometer worden gevlogen. In een half uur ongeveer 90 km.
Stationering. De Apaches zijn ingedeeld bij het Defensie Helikopter Commando van de Koninklijke Luchtmacht. 301 Squadron is met 20 stuks gestationeerd op Vliegbasis Gilze Rijen. 8 exemplaren zijn ingedeeld bij 302 Squadron op Fort Hood in de Verenigde Staten.
Natuurlijk hangt de prijs samen met de uiteindelijke uitrusting van de helikopter. In Maart 2017 kocht de US Army bij Boeing niet minder dan 268 Apaches AH-64E voor een gemiddelde stukrpijs van 12.7 miljoen dollar.
Aanschaf helikopter: €810.000. Helikopter brevet: €30.000. Brandstof: €16.000. Onderhoud: €19.200.
Helemaal leeg en zonder toeters en bellen weegt de Apache nog ruim 5.000 kilo. Hij is zo'n 15 meter lang en een kleine 4 meter hoog. Om 3 van deze 'pakketjes' te verschepen zijn een gigantische hijskraan, 3 speciale opleggers, 3 zeecontainers en de nodige opbergkisten nodig.
De term "Zulu", een binnen de politie courante codenaam, wordt in Nederland ook wel gebruikt voor een politiehelikopter.
Noodlanding. Helikopters storten niet vanzelf neer als de motor zou uitvallen. Door de dalende beweging beweegt de lucht door de rotors en blijven die in beweging (windmoleneffect). Deze techniek heet autorotatie, de helikopter gedraagt zich dan als een autogiro.
Wat zo'n reddingsactie mag kosten? Een banaan kost makkelijk tussen de €300 en €500, terwijl een helikoptervlucht pas begint vanaf zo'n €1.500.
Van de vloot van 28 helikopters staan er twintig op Gilze-Rijen. Acht Apaches zijn permanent gestationeerd in de Verenigde Staten voor opleidingsdoeleinden.
In Nederland verdient een helikopterpiloot tussen ongeveer € 3200,- en € 6700,- per maand. Dat is gemiddeld € 4950,- per maand. Die salarisschaal staat op de Nationale Beroepengids. Beginnende piloten bij het leger verdienen tussen € 2600,- en € 3500,- salaris per maand.
De EC135 wordt vaak gebruikt voor medische noodgevallen en militaire operaties en trainingen. De geschatte waarde van deze helicopter bedraagt 4.2 miljoen dollar.
De controle over een heli is weliswaar moeilijk, maar wel volledig. Met een heli kun je letterlijk alle kanten op. Het begint al bij het opstijgen en landen. Een vliegtuig met vaste vleugels moet hotsebotsend door de molshopen een aanloop nemen om op te kunnen stijgen met alle risico's van dien.
De Officier Vlieger gaat direct verdienen wanneer hij begint aan de opleiding. Bij het begin van de opleiding heeft de Vlieger in spé nog een lage rang en krijgt hij naar die rang betaald. Naarmate de opleiding vordert en er een hogere rang wordt behaald stijgt het loon mee. Dit ligt tussen €2173 en €9502.
Specificaties. aantal: in het begin 213 stuks (177 eenzitters en 36 tweezitters), nu 24 stuks tot 2024 (aantal neemt af tot het moment dat de F-35 alle taken heeft overgenomen).
Stationering. 15 van de Chinooks zijn ingedeeld bij 298 Squadron van het Defensie Helikopter Commando op Vliegbasis Gilze-Rijen. De overige 5 zijn ingedeeld bij 302 Squadron op Fort Hood in de Verenigde Staten voor opleidingen en trainingen met de luchtmobiele brigade.