G-krachten Zo'n effect wordt door fabrikanten van achtbanen ook wel een g-kracht genoemd. Natuurkundigen zijn vaak minder fan van de term omdat een g-kracht helemaal geen kracht is, maar de verhouding tussen de ervaren versnelling van een passagier, en de gemiddelde valversnelling op aarde (van 1g = 9,8 m/s2).
1 Gigabit glasvezel internet refereert aan de snelheid van het internet. Met 1 Gigabit glasvezel internet is de up- en downloadsnelheid 1 Gigabit per seconde (1000 Mbit/s). Dit is maar liefst tien keer zo snel als het Nederlandse gemiddelde van 100 Mbit/s.
Eén G-kracht staat gelijk aan het lichaamsgewicht. "In het geval dat hij tachtig kilo weegt, kreeg zijn lichaam tijdens de klap ruim vierduizend kilo te verwerken", legt coureur Jan Lammers uit. "Zo'n crash als die van Verstappen gebeurt maar zelden. Het is een enorme impact."
De ondervonden g-kracht als gevolg van de versnelling is 1g. Vrij zwevend in de ruimte is er geen resulterende kracht; een object is dan gewichtloos en ondervindt volgens de Wet van Newton geen versnelling en dus ook geen g-kracht. Ook in een bocht voel je g-krachten op je lichaam werken.
Interessant is om te kijken welke fysieke impact een Formule I-race heeft op de coureur. Om te beginnen zijn er enorme G-krachten op het lichaam. Normaal is dit 1 G, maar in de snel genomen bochten van de Formule 1 kan dit oplopen tot wel 5 G, dus 5 maal de zwaartekracht.
Vooral voor achtbaanfans is de G-kracht een handig hulpmiddel. Als een achtbaan een versnelling van 2G heeft, ga je elke seconde twintig meter sneller. Zo kun je altijd inschatten hoe snel een achtbaan ongeveer gaat!
Maar deze g-krachten kunnen ook gevaarlijk zijn. Gevechtspiloten gebruiken daarom speciale pakken om het bloed naar de hersenen te blijven persen. Wij mensen kunnen g-krachten goed waarnemen vanaf 3g, maar bij 6g worden we misselijk. Bij 9g raak je buiten bewustzijn en 14g is zelfs dodelijk.
Op aarde is de zwaartekrachtsversnelling bv 9,81. Op 1 kg werkt dan een zwaartekracht van 9,81 N.
BigDipper in Walibi Holland
Lost Gravity behaalt een topsnelheid van 87 kilometer per uur, waardoor je de 680 meter lange baan in 82 seconden aflegt. Door de 4.3G, de twee inversies en de Banked Top Hat ervaar je dat geweldige gevoel van gewichtloosheid!
Een redelijke waarde voor s is 0,5 m. Bij een snelheid van 6,0 m/s is dan de verhouding tussen de normaalkracht en de zwaartekracht 4,7. Of anders gezegd: de g-force of g-kracht is 4,7. Deze g-force mag niet te groot worden, anders leidt dit tot verwondingen zoals botbreuken.
Even fijn, maar op de lange termijn, kan het dodelijk zijn. De hoogste G-kracht in een achtbaan (op aarde) is 6.3, en die duurt maar een paar seconde. Als je daar toch niet tegen kan, dan spring je d'r uit, en dan ervaar je weer gewoon de normale valversnelling van 1G.
In formulevorm G=a/g. Beweeg je met een versnelling van bij voorbeeld 49 m/s², ondervind je een g-kracht van G=a/g=49/9,8=5. Zo gedefinieerd is de "g-kracht" geen kracht, maar een verhouding tussen versnellingen, en heeft de g-kracht geen eenheid.
Bij een positieve g-kracht van 3g voel je je drie keer zwaarder dan normaal, bij een g-kracht van -2g ervaar je juist een versnelling van 19,6 m/s2 omhoog [2]. In een vrije val, wanneer je met 1g naar beneden versnelt, is de g-kracht die op je werkt juist 0g; het voelt dan alsof je gewichtloos bent!
5G wordt een supersnelle vorm van internet. In theorie kun je er een downloadsnelheid van 4,2 gigabit per seconde (Gbps) mee halen.In de praktijk zal het eerder uitkomen op 1 Gbps. Ter vergelijking: 4G haalt gemiddeld een downloadsnelheid van 20 megabit per seconde (Mbps).
Niet alleen kon je bellen met 2G, ook tekstberichten konden nu probleemloos verstuurd worden. Daarnaast was 2G ongeveer vier keer zo snel als 1G, met een downloadsnelheid van 10kb/s.
Het is echter ook zo dat een zwaar voorwerp moeilijker in beweging is te krijgen. Deze twee effecten heffen elkaar precies op: zware en de lichte voorwerpen vallen met dezelfde versnelling. Of het nu gaat om ballen, muntjes, papiertjes of bloempotten: alles valt even snel op aarde.
op de Maan: gm = 1,6 m/s2.
Alleen de allergrootste waaghalzen durven een rit te maken in achtbaan Silver Star. Met een hoogte van 73 meter, een maximum snelheid van 130 km per uur en 4 G-krachten garandeert deze achtbaan namelijk een geweldige adrenalinekick.
Tijdens de crash remde zijn wagen af van 173 tot 0 km/u in slechts 66 cm. Hierdoor kreeg Purley 179,8 g te verduren en stond hij in het Guinness Book of Records voor de hoogste G-krachten die door een mens is overleefd (tot 2003, waarin Kenny Bräck tijdens een crash 214 g te verduren kreeg).
G-krachten zijn een handig hulpmiddel voor achtbaanfans. Als een achtbaan een versnelling van 2G geeft, dan ga je dus elke seconde zo'n 20 meter sneller. En dat merk je wel, als je in je stoeltje gedrukt wordt. Nog leuker wordt het bij achtbanen die 3G of 4G geven.
De meest extreme achtbaan in Nederland haalt korte tijd de 5G positief. Straaljagerpiloten ondergaan vaak zwaardere G-krachten waarvoor ze ook speciale drukpakken dragen. Bij wie langer dan 3 seconden aan een kracht groter dan 7-10 G wordt blootgesteld, treedt bewusteloosheid op.
Als je bij een achtbaan over de kop gaat, val je niet uit het wagentje. Dat komt door de centrifugale kracht. Deze kracht ontstaat als iets ronddraait of door een bocht gaat. Denk maar aan een emmer met water.
4g is dan een versnelling die 4 x zo groot is als de zwaartekrachtversnelling. Simpelweg 40 m/s² dus. Je wordt dan heel sterk tegen de rugleuning gedrukt. Een raceauto haalt dat niet denk ik, maar in straaljagers en raketten zou je daar wel aan kunnen komen.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.