De scooter zal ongeveer 40 km/u rijden en veel sneller optrekken. Wil je geen problemen op de rollerbank? Dan kun je de varioring gebruiken, waarmee je de scooter kan begrenzen rond 34 km/u.
Dit hangt wel sterk van de soort scooter af. Een Zip SP H20 zal bijvoorbeeld ongeveer 20 KM harder gaan en een Vespa LX snor 5 tot 15 KM harder. Het hangt puur van het type scooter af wat voor resultaten er worden behaald na het verwijderen van deze ring.
Wanneer deze 4-takt snorfiets CDI in een scooter (snor- of bromfiets) zonder varioring wordt gemonteerd, kan deze snelheden van wel 55 of 65 km/u behalen.
Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.
Dan heb je meestal een varioring van 3mm nodig. Ons advies is om verschillende maten te bestellen, zodat je zeker weet dat je scooter niet te hard gaat. Wil je geen problemen op de rollerbank? Ons advies is om er dan voor te zorgen dat de scooter maximaal 32 km/u op GPS rijdt.
Bij een 4-takt kun je alleen de prestaties verbeteren door de huidige cilinder te vervangen voor een cilinder met een grotere diameter. Bij deze aanpassing is een andere uitlaat niet nodig. Wil je nog meer resultaat behalen dan kun je bij een 4-takt ook spelen met het aanpassen van de nokkenas.
Wanneer scooters uit de fabriek komen zitten ze vast aan bepaalde reguleringen – of anders gezegd: eisen – en zijn ze begrensd tot een bepaalde (maximale) snelheid. Door zogezegd een ECU te plaatsen kan ervoor gezorgd worden dat de scooter 10 of 20 km/h sneller wordt. En dit biedt diverse voordelen.
Ja, het is strafbaar als je scooter harder kan dan 45 kilometer per uur, ook al houd je je verder aan de juiste snelheid. Het opvoeren van een scooter is dus verboden. Je kunt er een boete voor krijgen en in het ergste geval neemt de politie zelfs je rijbewijs in beslag.
Met een meetcorrectie van 5km/u erbij mag je bromfiets maximaal 50 km/u halen tijdens de test. Je krijgt dan eerst alleen een boete. Maar geeft de meting aan dat je scooter of brommer sneller kan dan de maximale constructiesnelheid plus 15 km/u, dan kan ook de scooter in beslag worden genomen.
met dit volledige pakket op je scooter haal je een snelheid van rond de 75 km/h.
De oplossing is om er een 60cc of 70cc cilinder op te laden zetten, de variateur te laten ontgrenzen, zwaardere rolletjes er in en dan vervolgens een 25 of 35 km cdi er in. Je hebt dan meer koppel waardoor je veel sneller optrekt maar je begrens je toeren veel lager door de langzamere CDI.
Snorscooter en bromscooter
Je kunt de Piaggio Zip kopen in zowel een bromscooter als snorscooter uitvoering. Bij de bromscooter moet je een helm dragen omdat deze 45 km per uur kan rijden.
Bromfietsen zijn bijvoorbeeld brommers, speedpedelecs of scooters en rijden maximaal 45 kilometer per uur. De overheid heeft regels om het aantal ongelukken met bromfietsen te verminderen. Zo mogen ze niet op het fietspad rijden omdat ze veel harder rijden dan fietsers.
Bij welke snelheid een WOK status
Een snorscooter mag niet harder kunnen dan 25 km/u. Aangezien er een afwijking mag zijn in de constructiesnelheid is er een marge van 4 km/u. De snorscooter mag dus 29 km/u rijden op de rollerbank.
In principe worden alle scooter gebouwd voor een hogere snelheid dan in Nederland is toegestaan. Technisch kunnen ze dit dus prima aan en loop je geen extra risico op defecten, in de meeste gevallen gaat je scooter zelfs zuiniger en prettiger rijden.
Net als bij een opgevoerde scooter met een blauw kenteken gaat het om een boete van 60 euro (tot en met 10 km/u te snel), een boete van 120 euro (11 tot en met 15 km/u te snel) of van 250 euro (meer dan 15 km/u te snel).
De bestuurder van een opgevoerde scooter, brom- of snorfiets met letsel draagt na een aanrijding vaak een deel van zijn schade zelf. Bovendien is een opgevoerde brommer niet verzekerd. De bestuurder van een opgevoerde brom- of snorfiets betaalt veroorzaakte schade daarom zelf.
De politie mag bromfietsen in beslag nemen. Dat gebeurt als je drie keer binnen twee jaar tijd wordt staande gehouden en je bromfiets dan telkens tenminste 15 kilometer te hard gaat op de rollerbank. Je bent dan definitief je bromfiets kwijt.
Een varioring is een klein onderdeel in een scooter of brommer die de snelheid kan beïnvloeden. Door de varioring te veranderen, kun je de snelheid van je scooter aanpassen. Het kan helpen om de scooter sneller of langzamer te laten gaan, afhankelijk van wat je wilt.
SCOOTER BOETES RIJSNELHEID
Meer dan 15 km/u: €260. Overschrijding van de max. constructiesnelheid van 25 km/h: t/m 10 km/u: €65.
Als het gewicht van de rollen niet juist is kan de scooter teveel of juist te weinig toeren maken. Je zal de juiste verhouding moeten vinden. Wanneer een scooter weinig toeren maakt zullen je rollen te zwaar zijn en bij te veel toeren te licht. Je kunt je scooter niet echt opvoeren met alleen andere variateurrollen.
Viertaktmotoren zijn vaak iets zwaarder. Ze trekken iets minder hard op (dit is vooral het geval met oude motoren, tegenwoordig is er nauwelijks nog verschil) Ze vragen iets meer onderhoud dan tweetaktmotoren (mede door de gevoelige kleppen) In sommige gevallen hebben ze een minder hoge topsnelheid.
Is een 2-takt of 4-takt motor beter? Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
Een analoge toerenbegrenzer werkt voor bijna alle gangbare scooters of bromfietsen met een 2-takt of 4-takt motor. De begrenzers werken niet bij motoren met directe injectie en scooters met een elektronische startonderbreker!