De snelste helikopter ter wereld is de Airbus Eurocopter X3 die een snelheid van 255kts (472 km/u) kon halen in een niet officële demonstratievlucht.
Gemiddeld vliegt de helikopter tijdens de rondvluchtdagen ongeveer 185 km per uur. De topsnelheid ligt op 230 km per uur. In een kwartier kan dus een ronde van circa 45 kilometer worden gevlogen. In een half uur ongeveer 90 km.
De afstand die een helikopter kan vliegen hangt af van de hoeveelheid brandstof die in de tank aanwezig is. Ga ervan uit dat hij met een volle tank 2,5 uur kan vliegen. Bij 180 km/h kan er dan 450 kilometer gevlogen worden.
Airbus Helicopters H155 (€9,4 miljoen)
De helikopter kan maximaal 260 kilometer per uur vliegen. Het MMT kan daarmee in 30 minuten aan de rand van het gebied zijn waarin ze werken.
Aanschaf helikopter: €810.000. Helikopter brevet: €30.000. Brandstof: €16.000. Onderhoud: €19.200.
Minimale vlieghoogten en laagvliegoefeningen
Militaire vliegtuigen mogen boven Nederland niet lager dan 360 meter vliegen. Helikopters mogen niet lager vliegen dan 50 meter. Propellervliegtuigen mogen niet lager dan 300 meter.
Helikopterrondvluchten op locatie kunnen al plaatsvinden vanaf circa EUR 37,50 per passagier. Het huren van de helikopter voor helikoptervluchten ten behoeve van vervoer, evenementen, foto of inspectiewerk begint rond de EUR 1.000,- ex btw, met plaats voor 4 passagiers en één piloot.
Een aangepaste helikopter kan ook een looping maken, maar moet dan wel uitgerust zijn met een stijve hoofdrotor.
Specificaties. aantal: in het begin 213 stuks (177 eenzitters en 36 tweezitters), nu 24 stuks tot 2024 (aantal neemt af tot het moment dat de F-35 alle taken heeft overgenomen).
De NH-90 heeft een aankoopprijs van 35 miljoen euro en zal mits goed onderhoud waarschijnlijk tussen de 25 en 30 jaar in dienst blijven; dat is maximaal 7.500 vlieguren. Even snel berekend kost dit per vlieguur zowat 4.600 euro aan afschrijving bij 250 vlieguren per jaar.
Natuurlijk hangt de prijs samen met de uiteindelijke uitrusting van de helikopter. In Maart 2017 kocht de US Army bij Boeing niet minder dan 268 Apaches AH-64E voor een gemiddelde stukrpijs van 12.7 miljoen dollar.
De Apaches zijn ingedeeld bij het Defensie Helikopter Commando van de Koninklijke Luchtmacht. 301 Squadron is met 20 stuks gestationeerd op Vliegbasis Gilze Rijen. 8 exemplaren zijn ingedeeld bij 302 Squadron op Fort Hood in de Verenigde Staten.
Een helikopter is een zeer onstabiel voertuig. Helikopters crashen zeven keer per 100.000 vlieguren. Een op de vijf ongelukken loopt fataal af voor een of meer inzittenden. Bij een crash is een hoogspanningskabel of ander obstakel vaak de oorzaak.
1. Hierom vliegen er regelmatig politiehelikopters boven ons huis. Bijvoorbeeld bij een vermist of verdacht persoon. Vanuit de lucht en in het donker kan met de warmtebeeldcamera aan de helikopter vast naar een of meerdere personen gezocht worden.
In Nederland verdient een helikopterpiloot tussen ongeveer € 3200,- en € 6700,- per maand. Dat is gemiddeld € 4950,- per maand. Die salarisschaal staat op de Nationale Beroepengids. Beginnende piloten bij het leger verdienen tussen € 2600,- en € 3500,- salaris per maand.
De controle over een heli is weliswaar moeilijk, maar wel volledig. Met een heli kun je letterlijk alle kanten op. Het begint al bij het opstijgen en landen. Een vliegtuig met vaste vleugels moet hotsebotsend door de molshopen een aanloop nemen om op te kunnen stijgen met alle risico's van dien.
Onderhoud van de helikopter, buiten de reeds vermelde turbines kost minimaal 3.500 euro per vlieguur. We moeten wat meer specifieke info krijgen over de NH-90, maar we vermoeden een verbruik van minimaal 400 liter A-1 Jetfuel per uur of zo'n 500 euro.
het beroep piloot traumahelicopter valt onder de beroepsfamilie Piloten, vlieginstructeurs. Het salaris Piloten, vlieginstructeurs ligt gemiddeld op € 10500 bruto per maand.
Ze hebben vaak medicijnen, bloed (voor bloedtransfusies) en andere hulpmiddelen bij zich, die niet standaard in een ambulance zitten.
Voor de PPL(H) opleiding bestaan de kosten uit helikoptergebruik, brandstof, instructeur, landingsgelden, theorie(examens) en verzekeringen. Houdt u rekening met een bedrag van in totaal ongeveer € 30.000,-.