De races kunnen echter tot 965 km lang zijn en omvatten duels van bumper tot bumper met een snelheid van 320 km/u. De bovenste serie in NASCAR met auto's met 850 pk die 1560 kilo wegen. Auto's kunnen op sommige banen snelheden bereiken van meer dan 290 km/u.
Hoe dat komt? Wel, iedere piloot heeft een nagenoeg identieke NASCAR Whelen Euro Series ™-auto – een Chevrolet, een Ford of een Toyota – met een V8-motor, 5.7 cilinderinhoud en 400 pk onder de motorkap. Iedere auto heeft achterwielaandrijving, weegt 1.225 kg en haalt een topsnelheid van 250 km/uur.
F1 versus NASCAR-auto's
De NASCAR-auto's bereiken 0-96 km/u in 3.4 seconden en kunnen een snelheid van 199.4 km/u halen – langzamer dan een F1-auto.
Cilinderinhoud: 358in³ (5.86l), stoterstang-V8 motor. Versnellingsbak: 4 versnellingen, manueel. Gewicht: 1455 kg zonder coureur, 1545 kg met coureur. Vermogen: 865 PK (645 kW) zonder restrictie; 445 PK (332 kW) met restrictie (op sommige circuits).
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
De Tesla Model S Plaid heeft 1020 pk waarmee je in 2,1 seconden naar de 100 kilometer per uur kunt accelereren. De topsnelheid bedraagt 322 kilometer per uur.
De topsnelheid van een IndyCar-bolide ligt ongeveer op 390 kilometer per uur met een 2.2 liter V6-motor. De Formule 1 haalt een topsnelheid van zo'n 360 kilometer per uur uit de 1.6 liter V6 hybride turbomotor.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
850 kg incl. rijder en brandstof volgens de regels van 2021), het vermogen (incl. ERS een piekvermogen van bijna 1000 pk), de aerodynamica en de banden zorgt voor de prestaties die een Formule 1-auto levert. De belangrijkste ontwerpeigenschap van een Formule 1-auto is de versnelling en niet alleen de topsnelheid.
Tot op heden is de Chiron Super Sport 300+ feitelijk gezien nog steeds de snelste auto ter wereld.
Koenigsegg Jesko Absolut (De snelste auto ter wereld)
Met zijn 1600 pk haalt voortkomend uit een 5,0-liter V8 met twee turbo's, moet het Zweedse snelheidsmonster 531 kilometer per uur halen.
Hoe groot is de Indy 500? De wedstrijd komt niet voor niets aan de bijnaam 'The Greatest Spectacle in Racing'. Aankomende zondagavond racen 33 coureurs 200 ronden over het ovale circuit van 2,5 mijl. Daarbij worden snelheden van ver boven de 350 kilometer per uur gehaald.
Op de baan van Daytona ligt de gemiddelde snelheid rond de 250 kilometer per uur. Vanwege de smalle baan moeten de coureurs er sinds 1987 namelijk met een snelheidsbegrenzer rijden.
Denk daarbij aan aerodynamica, de staat van de achterband en ook de acceleratie uit de bochten. In de officiële documentatie schrijft Ducati dat de MotoGP-motor harder kan gaan dan 350 kilometer per uur. De machine die Ducati in WSBK gebruikt gaat harder dan 315 kilometer per uur.
Door naar de belangrijkste open deur: een Formule 1-auto is op een willekeurig circuit altijd sneller dan een MotoGP-fiets. Sterker nog, een F1 is op een circuit in principe altijd sneller dan welke motorfiets ook.
Verstappen eindigde op P2 met 337 kilometer per uur. Zhou Guanyu (336 kilometer per uur) maakte de top drie af.
Een Formule 1-team mag in 2023 zo'n 150 miljoen dollar uitgeven aan het ontwerp en de ontwikkeling van de twee auto's. Het budgetplafond voor 2023 stond in eerste instantie op 135 miljoen dollar.
Voor motoren die worden ingekocht bij een motorleverancier, wordt al gauw 4 tot soms wel 10 miljoen euro neergelegd. Een gigantisch bedrag dat alleen maar oploopt door het optimaliseren en onderhouden van de motor.
De races variëren in lengte van 250 tot 600 mijl (400 tot 960 km). Het aantal rondes verschilt eveneens. Om een voorbeeld te geven. Op een van de kortste banen, Bristol, rijdt men 500 ronden van 0.5 mijl (250 mijl/400 km).
Bonussen Verstappen
Max Verstappen krijgt zelfs een premie als hij de snelste ronde rijdt tijdens de wedstrijd. Een zege levert Verstappen naar verluidt $1 miljoen op, waardoor de teller bij een succesvol seizoen snel op kan lopen.
Na de motor is de transmissie met acht versnellingen het op één na zwaarste onderdeel. Tijdens de ruim 300 km lange race op Silverstone schakelt een coureur meer dan 2.000 keer. Dat is een enorme belasting voor de tandwielen. Deze zijn gemaakt van hoogvast staal en ze moeten na elke race worden vervangen.
Door de downforce in combinatie met de motor is de topsnelheid van een Formule 1-wagen echter veel hoger dan die van een Formule E-wagen. De topsnelheid in de elektrische raceklasse is 280 kilometer per uur, terwijl een F1-bolide de 360 kilometer aan kan tikken op eigen kracht.
Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut. Beide getallen zijn dus significant hoger dan die van gewone straatauto's. Door dit hoge vermogen kan een Formule 1-auto binnen 2,6 seconden op 100 kilometer per uur zitten en ligt de top op ongeveer 370 kilometer per uur.