Begin met het schrijven van de details in je paragrafen. Daarna schrijf je per hoofdstuk een conclusie. Bij het trekken van de conclusies probeer je de deelvragen te beantwoorden. Uiteindelijk schrijf je de samenvatting, alleen wanneer je een uitgebreide rapportage hebt.
De Conclusie moet de belangrijkste oorzaak(en) van het probleem of de kans die het onderwerp van het rapport is, bevatten . De sectie moet de belangrijkste bevindingen samenvatten en linken naar de Aanbevelingen. Het mag geen bevindingen bevatten die niet gerelateerd zijn aan de Aanbevelingen.
Er zijn minstens vier manieren om een rapport te beëindigen: een samenvatting, een echte conclusie, een nawoord en helemaal niets . Ja, het is mogelijk om een document te beëindigen zonder conclusie (of "laatste sectie"). In de meeste gevallen is dat echter een beetje alsof je de telefoon neerlegt zonder zelfs maar gedag te zeggen.
De belangrijkste stappen bij het schrijven van een rapport zijn 1) het selecteren van een onderwerp, 2) het uitvoeren van onderzoek, 3) het formuleren van een stelling, 4) het voorbereiden van een overzicht, 5) het opstellen van het rapport, 6) het herzien van de inhoud en 7) het proeflezen voor de laatste hand .
Een rapport bevat meestal een inleiding en bronnenlijst. Mogelijke andere hoofdstukken zijn: voorwoord, managementsamenvatting, analyseonderdelen (structuur, cultuur, interne communicatie etc.), methode van onderzoek, resultaten, conclusies en aanbevelingen. Geef je hoofdstuk een informatieve titel inclusief nummer.
Herhaal je these: herinner lezers aan je hoofdargument. Herhaal je ondersteunende punten: herinner lezers aan je bewijs of argumenten. Sluit alles af door het aan elkaar te knopen. Schrijf een clincher: laat je lezer met de laatste zin iets hebben om over na te denken .
Een effectieve conclusie is belangrijk omdat deze het rapport samenvat voor de lezer en u de kans geeft om uw bevindingen te presenteren. Tegelijkertijd biedt het de lezer duidelijke aandachtspunten, mogelijke aanbevelingen en, afhankelijk van het type rapport, voorspellingen voor de toekomst.
Het eindrapport is uw kans om de belangrijke kenmerken van uw project te delen en informatie te presenteren over de resultaten die uw project heeft behaald . Het document moet worden geschreven alsof de lezer geen voorkennis heeft van de activiteiten van uw project. Het rapport moet de gehele uitvoeringsperiode bestrijken.
Conclusie met jouw uiteindelijke advies: beschrijf je uiteindelijke advies en geef aan waarom je tot dit advies bent gekomen in plaats van de alternatieven. Maak daarnaast een actieplan waarin je de benodigde stappen uitwerkt en aangeeft welke planning je aanraadt en welk budget ervoor nodig is.
Rapporten gebruiken duidelijke en beknopte taal , wat aanzienlijk kan verschillen van essays. Ze worden vaak onderverdeeld in secties, die elk hun eigen koppen en subkoppen hebben. Deze secties kunnen opsommingstekens of nummering bevatten, evenals meer gestructureerde zinnen.
Een conclusie moet altijd:
Markeer het belangrijkste argument dat in het essay wordt gepresenteerd . Vat het antwoord op de essayvraag samen, zoals aangegeven in de inleiding. Verwijs terug naar de essayvraag om aan te tonen dat deze is beantwoord. Versterk het hoofdthema van het essay, dat in de inleiding is vastgesteld.
Conclusie: Zorg ervoor dat u in de conclusie alle hoofdpunten kort samenvat in de volgorde waarin ze in het rapport zijn gepresenteerd . Aanbevelingen: In dit gedeelte doet u uw aanbevelingen of suggesties op basis van de bevindingen die u in eerdere gedeelten hebt genoteerd.
In de Discussie- en Conclusie-secties moeten auteurs de resultaten interpreteren, ze in de context van eerdere bevindingen plaatsen en uitleggen wat ze betekenen voor toekomstig onderzoek, evenals voor mogelijke toepassingen in het echte leven . Als de auteur deze punten niet zo duidelijk heeft gemaakt als ze zouden moeten zijn, noteer dit dan in uw review.
Schrijf je adviesrapport in een zakelijke stijl en wees vooral kort, bondig, actief, specifiek en duidelijk. Zorg ervoor dat opdrachtgevers en managers die jouw rapport snel doorlezen je advies eenvoudig begrijpen en inzien waarom dit advies goed is. Gebruik daarom opsommingslijsten en vermijd te lange zinnen.
Het specifiek rapport dient enkel de feiten te bevatten. Beschrijf wat je zag, hoorde, rook etc. Als je vermoedens hebt over hoe of waarom iemand op een bepaalde manier handelde, mag je dit alleen vermelden als ze in het kader van het onderzoek van nut kunnen zijn.
Goede standaardzinnen voor de afsluiting van een zakelijke brief zijn bijvoorbeeld: Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest.Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.Ik dank u bij voorbaat vriendelijk voor uw moeite.
Een goede afsluitende zin moet de alinea afronden en de lezer een gevoel van afsluiting geven . Conclusiestarters of overgangszinnen kunnen helpen het einde van de alinea aan te geven. Een afsluitende zin kan de onderwerpzin herhalen of de belangrijkste punten samenvatten.
Een uitsmijter is een pakkende conclusie of slotzin van een tekst of reclame-uiting. Het doel van de uitsmijter is om de tekst samen te vatten en de lezer aan te zetten tot een bepaalde gedachte of handeling. Bij wervende teksten onderscheiden we drie verschillende fases: blikvanger, argumentatie en uitsmijter.
Begin met schrijven van je rapportage:
Begin met het schrijven van de details in je paragrafen. Daarna schrijf je per hoofdstuk een conclusie. Bij het trekken van de conclusies probeer je de deelvragen te beantwoorden. Uiteindelijk schrijf je de samenvatting, alleen wanneer je een uitgebreide rapportage hebt.
Hoeveel geld geven ouders bij een goed rapport? Hoeveel geld geven ouders bij een goed rapport? Gemiddeld is dat € 5 per keer, aldus het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting).