Minimale lengte voor piloten: 157 centimeter | Maximale lengte voor piloten: 191 centimeter. Vloeiend in Engels (spreken en schrijven). Mensen die Engels niet als moedertaal hebben moeten tenminste level 5.5 halen op elke IELTS of een equivalent ICAO level 4 halen voordat de opleiding begonnen kan worden.
Piloot worden is niet gemakkelijk.Je hebt er een behoorlijk intensieve vliegopleiding voor nodig en je moet ook nog aan specifieke medische eisen voldoen. Je hebt goede ogen nodig en je moet fysiek fit zijn. Om aangenomen te worden voor de opleiding tot piloot moet je ook een technisch vakkenpakket gevolgd hebben.
Een persoon met aanhoudende ADHD zal (per definitie) de opleiding tot piloot niet kunnen voltooien. Medicatie die voor deze aandoening wordt gebruikt, is normaal gesproken disqualificerend.
Het is nodig een havodiploma te hebben met wiskunde en Engels, bij voorkeur met een toevoeging van natuurkunde.Ook met een vwo-diploma kan je piloot worden. Indien je een MBO-diploma hebt, kom je niet in aanmerking om de selectie door te komen. Een specifieke vooropleiding om piloot te worden is niet nodig.
Gemiddeld 10% tot 15% van de kandidaten komt door de selectie heen en kan beginnen aan de opleiding. Toptalenten, waarvan wij zeker zijn dat we ze naar onze normen kunnen opleiden en aan wie wij het vertrouwen kunnen geven dat ze zich zullen ontwikkelen tot uitstekende verkeersvliegers, gewaardeerd op de arbeidsmarkt.
Tot deze medische aandoeningen behoren onder meer een persoonlijkheidsstoornis die zich manifesteert in openlijke daden, een psychose, alcoholisme, drugsverslaving, epilepsie, een onverklaarbare bewustzijnsstoornis, een hartinfarct, angina pectoris en diabetes waarvoor medicatie nodig is om deze onder controle te houden.
Piloten met ADHD kunnen een medische certificering krijgen . Ze moeten echter een gedetailleerde ADHD-evaluatie ondergaan als ze niet in aanmerking komen voor de fast track. De standaard track is erg tijdrovend en intensief.
Middenniveau (na 5-10 jaar): Een ervaren co-piloot verdient gemiddeld tussen €8.000 en €10.000 bruto per maand. Gezagvoerder (Captain): Een gezagvoerder verdient gemiddeld €11.000 tot €14.000 bruto per maand. Voor captains die op langeafstandsvluchten vliegen, kan dit oplopen tot €16.000 of meer.
Maar we horen ook vaak dat het een zwaar beroep is. Wat maakt het zo zwaar? Normaal gezien vliegt een piloot zo'n 900 uur per jaar. Dat lijkt misschien niet veel maar zoals je kan zien in mijn dagplanning (zie onderaan artikel) ben ik dikwijls ongeveer zo'n 12 uur van huis weg voor een normale werkdag.
In termen van daadwerkelijke dagen, zeggen sommige publicaties dat de meeste piloten voor korte afstanden ofwel elke dag naar huis reizen als dat mogelijk is, of vijf dagen werken en dan drie of vier dagen thuis doorbrengen . Van piloten voor lange afstanden wordt gezegd dat ze meer tijd buitenshuis doorbrengen, hoewel ze wel 10 tot 15 dagen per maand vrij krijgen om hun familie te zien.
De International Civil Aviation Organization (ICAO) verhoogt vanaf november de maximale leeftijd voor vliegers naar 65 jaar.
“ Het gemiddelde IQ van USAF-piloten is ongeveer 120 , en de cijfers die ik heb gezien voor piloten van grote luchtvaartmaatschappijen variëren van 115 tot 130. Daarentegen is het gemiddelde IQ van afgestudeerden van twee van die United Airline HBCU "partners" ongeveer 85 tot 90, gebaseerd op de gemiddelde SAT's op die scholen.
Onderzoeksbureau Oliver Wyman schat in dat er op 1 januari 2023 ongeveer 324.000 verkeersvliegers zijn, terwijl er een vraag is van meer dan 342.000. In de komende jaren zal het verschil tussen vraag en aanbod steeds verder toenemen, waardoor er in 2029 een tekort zal zijn van 60.000 piloten.
Mythe #3: Je moet superslim zijn om piloot te worden. Nee, dat is het niet . Je moet wel een goed niveau van wiskunde, natuurkunde en Engels hebben, maar je hoeft geen Einstein te zijn. Veel piloten hebben in feite in andere gebieden gewerkt voordat ze besloten om te gaan vliegen als carrière.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €4000 tot €5500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Hoeveel verdient een Klm cabin crew in Nederland? Als we kijken naar de Klm cabin crew salarisstatistieken in Nederland op 5 februari 2025, dan maakt de vertegenwoordigde werknemer € 44.520; om preciezer te zijn is het salaris € 3.710 per maand, € 928 per week of € 24,41 per uur.
Kosten opleiding piloot en eventuele financieringsmogelijkheid. Tegenwoordig vergt de opleiding tot verkeersvlieger een investering van minimaal € 86.000,-. Behalve deze opleidingskosten kunnen er ook nog extra kosten bij komen door eventuele eisen van luchtvaartmaatschappijen.
Naast een "visuele (functie)beperking", "auditieve (functie)beperking" en "motorische (functie)beperking" ook spreken van een "autistische beperking" is niet correct, omdat er wel een visuele, auditieve en motorische functie bestaat, maar geen autistische functie.
Er is één uitzondering. Bij defensie kun je de opleiding tot vlieger niet volgen, als je dyslexie hebt. Daarnaast gelden er voor andere opleidingen bij defensie bepaalde opleidingseisen. Dit zijn eisen waaraan je moet voldoen aan het eind van de opleiding.
Slechte planning :
Een van de meest voorkomende fouten die piloten maken, is het niet goed plannen van hun vlucht. Dit omvat het niet goed onderzoeken van weersomstandigheden, brandstofvereisten en potentiële gevaren langs de vluchtroute.
Bepaalde medische aandoeningen, zoals een psychose, een bipolaire stoornis en bepaalde vormen van persoonlijkheidsstoornissen, zorgen er echter automatisch voor dat een piloot geen medisch certificaat van de FAA kan verkrijgen .
Meer specifiek bepaalt artikel 44729(c)(1): “Een piloot die de leeftijd van 60 jaar heeft bereikt, mag alleen als gezagvoerder dienen bij gedekte operaties tussen de Verenigde Staten en een ander land als er een andere piloot in de cockpitbemanning is die nog geen 60 jaar oud is.” De vereiste van een pilotenpaar in ...