Het bijtellingspercentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven. Het percentage blijft ook gelden als de auto van eigenaar wisselt of als een andere werknemer de auto gaat gebruiken.
Bijtelling elektrische auto 2021 na 5 jaar (60 maanden)
Dan gaan alle berijders van elektrische leaseauto's ouder dan 5 jaar dus naar een bijtelling van 22% over de gehele cataloguswaarde, tenzij dit beleid in de komende tijd nog wordt aangepast.
Er is een mogelijkheid om geen bijtelling te betalen over de zakelijke auto die tot je beschikking staat. Je mag dan niet meer dan 500km privé hebben gereden met de zakelijke auto. Om dit te kunnen aantonen dien je te beschikken over een sluitende rittenregistratie.
Na de 60-maanden-periode vervalt de 4%-bijtellingsregeling, en gelden de reguliere bijtellingspercentages voor zakelijke auto's. Concreet betekent dit een bijtelling van 22% over de cataloguswaarde van de auto, met een tijdelijke verlaging voor elektrische auto's van 5% op de eerste € 30.000.
Bijtelling staat eerste 5 jaar vast
De bijtelling en korting van je auto staan 60 maanden vast vanaf de datum eerste toelating (DET).
Het bijtellingspercentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven.
De bijtelling wordt opgeteld bij uw inkomen, waardoor u een hoger belastbaar inkomen krijgt. De bruto bijtelling is het bedrag dat per maand, of per loonbetalingsperiode extra op uw loonstrook staat. Voor de netto maanlasten wordt de bijtelling vermenigvuldigd met het bijbehorende inkomensbelasting tarief.
Wat wordt de bijtelling in 2024 voor EV's
U betaalt namelijk 16 procent bijtelling over de cataloguswaarde tot €30.000. Voor iedere euro die uw EV boven die waarde uitkomt, geldt een bijtelling van 22 procent. Dit geldt voor alle elektrische voertuigen die ná 1 januari 2024 op kenteken worden gezet.
De auto moet minimaal 15 jaar oud zijn. De auto moet zakelijk op naam gezet worden. Btw op een Youngtimer kan meestal niet teruggevorderd worden bij de Belastingdienst.
– Auto's met meer dan 0 gram CO2-uitstoot per kilometer betaalt u 22 procent bijtelling. Vanaf 2026 betaalt u ook voor volledig elektrische auto's 22 procent bijtelling. Is bijtelling aftrekbaar? Nee bijtelling is niet aftrekbaar, wel zijn andere autokosten aftrekbaar.
Antwoord. Leasen is meestal voordeliger dan de kilometers van je eigen auto declareren. De voornaamste kostenpost die je als leaserijder hebt, is de bijtelling: jaarlijks moet je een vast percentage van de nieuwprijs van je leaseauto bij je inkomen optellen en daar belasting over betalen.
Afkoop. De Fiscus maakt het in sommige gevallen mogelijk de bijtelling af te kopen. De voorwaarden hiervoor zijn helder: de bestelauto moet door meerdere medewerkers wisselend gebruikt worden. Pas dan is het mogelijk om als werkgever voor een 300 euro per jaar de boel af te kopen.
Als je ten onrechte geen bijtelling hebt toegepast vanwege een onjuiste kilometerregistratie, wordt de verzuimboete meestal vastgesteld op € 100 per overtreding (standaardbedrag voor administratieve nalatigheid). Deze boete kan hoger uitvallen bij structurele fouten of nalatigheid.
Waarom kan bijtelling duur zijn? Bijtelling kan duur zijn omdat een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig bij je belastbare inkomen wordt opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting dan wanneer je de auto van de zaak niet privé gebruikt.
In 2025 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 17% en 22%. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. De uitstootgrenzen worden ieder jaar opnieuw vastgesteld.
Als je gedurende het jaar besluit om de auto niet meer privé te gebruiken, kun je de bijtelling stopzetten. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als je verhuist en de auto alleen nog voor zakelijke doeleinden gebruikt of als je een andere auto gaat rijden en de auto van de zaak niet meer privé gebruikt.
Er is geen limiet aan het aantal auto's dat je op je naam mag hebben. Je kunt dus zoveel auto's registreren als dat je in bezit hebt. Wel kan het zijn dat de autoriteiten extra controles doen als je heel veel auto's op je naam zet.
Hoe lang blijft de youngtimer regeling nog? Op dit moment geldt de youngtimer regeling nog voor het jaar 2025. Ondernemers hebben nog steeds de mogelijkheid om gebruikmaken van deze regeling voor auto's van 15 jaar of ouder.
Kentekens scannen
Een veelgebruikt controlemiddel van de Belastingdienst. Een vorm waarbij willekeurig kentekens worden gescand, bijvoorbeeld op parkeerplaatsen bij de Ikea of pretparken. Vervolgens wordt gekeken of er bijtelling wordt betaald voor deze auto of dat er een verklaring is getekend.
De auto heeft een cataloguswaarde van € 50.000. Normaal gesproken is uw bijtelling voor privégebruik van de auto: (€ 50.000 x 22% =) € 11.000. Maar u hoeft niet meer bij te tellen dan uw totale autokosten.
Wanneer u op zoek bent naar een lage bijtelling auto dan is de kans groot dat u bij een elektrische auto uitkomt. Elektrische auto's hebben een lagere bijtelling dan benzineauto's. Een benzineauto heeft een bijtelling van 22%.
Na 60 maanden vervalt deze bijtelling. Maar als je in de auto blijft rijden, ziet de bijtelling er in 2024 zo uit: 16% (dankzij 6% korting op de standaard 22%) voor de eerste € 30.000, wat neerkomt op € 4.800. Plus 22% voor het resterende bedrag van € 45.000, wat € 9.900 is.
Van bruto naar netto bijtelling.
Over de bijtelling betaal je hetzelfde belastingtarief als over je loon. Val je in de eerste schijf en betaal je dus 37,10% belasting? Dan komt dat neer op een netto bijtelling van € 4.800 x 0,3710 = € 1.780,80 per jaar. Dat is € 148,40 per maand.
Voor een leaseauto is officieel geen salariseis vastgesteld. Voor welk bedrag je per maand mag leasen moet er gekeken worden naar een breder financieel plaatje. Ben jij benieuwd naar welke leaseauto past bij jouw salaris? Maak dan een balans op tussen je maandelijkse inkomsten en je maandelijkse uitgaven.
Het is eigenlijk vrij simpel: wanneer je in een jaar minder kosten maakt voor jouw auto dan de geldende bijtelling, hoef je enkel die kosten als bijtelling te rekenen. Kom je wél uit boven de bijtellingskosten, dan hoef je niet meer te betalen dan de geldende bijtelling. Dat is namelijk het plafond.