Veranderingen in het theoretische rijexamen
Door het rood rijden of te snel rijden levert je bijvoorbeeld een zware overtreding op, goed voor vijf strafpunten. Je moet minimum 41 op 50 halen, wat betekent dat je er bij twee zware overtredingen sowieso aan bent voor de moeite.
Ga op voor je rijbewijs rond 9.00 en 10.00 uur
Uit onderzoek van Verkeerspro uit 2014 en 2015 blijkt de ochtend het beste moment om af te rijden. Rond 9.00 of 10.00 uur slaagde namelijk ruim 52 procent van de kandidaten. Dat is meer dan het gemiddelde slagingspercentage.
De meeste examenkandidaten zakken op kijkgedrag. Er wordt hier onderscheid gemaakt tussen breed en ver vooruit kijken, op de juiste manier je spiegels gebruiken en kijkgedrag in specifieke situaties. Kijkgedrag is erg belangrijk op het rijexamen.
Deze duurt ongeveer 35 minuten. De examinator kijkt of je veilig en zelfstandig rijdt en de verkeersregels kent. Met of zonder navigatie rijdt je zelfstandig naar een bestemming. Ondertussen kijkt de examinator bijvoorbeeld of je goed voorrang verleent en kijkt hij naar je inhaalgedrag en beheersing van de auto.
Grote fouten
Een grote fout is een significante fout of een reeks herhaalde fouten op hetzelfde gebied van rijden . Voorbeelden hiervan zijn het niet stoppen bij een stopbord, gevaarlijke manoeuvres of verlies van controle. Soms resulteren grote fouten erin dat de examinator u moet vertellen wat u moet doen of zelfs de controle over de auto moet overnemen.
Drink vlak voor je rijexamen een kopje koffie. De cafeïne geeft je tijdelijk een oppepper, waardoor je optimaal presteert tijdens het rijexamen. Drink echter geen hele mok; anders zit je straks te stuiteren achter het stuur of moet je halverwege naar het toilet.
Dinsdagen succesvol
Uit de cijfers blijkt dat op dinsdagen het slagingspercentage het hoogste ligt.
Vrijdagen zijn vaak druk door het weekendverkeer. Daarom is het aan te raden om je rijexamen in het midden van de week te plannen, idealiter op dinsdag, woensdag of donderdag. Deze dagen bieden over het algemeen een meer ontspannen verkeersomgeving, wat helpt om je zenuwen onder controle te houden.
rem zoveel mogelijk op de motor; neem je voorrang als je voorrang hebt (probeer niet te stoppen op een kruispunt als je voorrang hebt); vergeet niet om je handrem op te trekken na je parkeermanoeuvre.
OW betekent "openbare weg".
Dit gaat vaak fout:
Overdreven kijken om goed aan de examinator te laten zien dat je kijkt. Te nonchalant kijkgedrag. Te gehaast door de spiegels vliegen en te weinig echt waarnemen. Te kort voor de auto kijken en daardoor laat reageren op situaties.
Het beste tijdstip voor een rijexamen bij CBR is doorgaans in de late ochtend (tussen 9:00 en 11:00) of vroeg in de middag (tussen 13:00 en 15:00), buiten de spitsuren. Dit zijn vaak de rustigste tijden op de weg, en ze sluiten goed aan bij de natuurlijke energie- en concentratieniveaus van de meeste mensen.
De CBR-locatie in Rotterdam heeft met 36,1 procent het laagste slagingspercentage van Nederland; Maastricht scoort het beste met 63,4 procent.
In één keer slaagde 48% van de mannelijke kandidaten, en 39% van de vrouwelijke kandidaten. Dus 52% van de mannen en 61% van de vrouwen doet één of meer keren herexamen. Ongeveer 20% zakt vier of meer keer. Gemiddeld slagen kandidaten na 2½ keer examen doen.
In bananen zitten stoffen die bevorderlijk zijn voor je alertheid, concentratie en motivatie. Het is lekker goedkoop en zonder risico's, dus baat het niet dan schaadt het ook niet. Tip 10: Wees vooral niet bang voor je examinator. Hij of zij is ook gewoon een mens, en is er niet op uit om je te laten zakken.
Het staat bekend onder rijinstructeurs als superfood voor het rijexamen, om de volgende redenen: bananen zitten vol met vitamine B, die helpen de zenuwen te kalmeren . Ze bevatten tryptofaan, een soort proteïne dat het lichaam omzet in serotonine, het 'gelukshormoon', wat je humeur opgewekt houdt.
Of stuur een kaartje met een klavertje vier, deze staan bekend om het brengen van geluk.
De examinator houdt goed in de gaten of je goed kijkt. Veel mensen zakken omdat ze te weinig kijken, of een spiegel overslaan. Maar let op. Het tegenovergestelde komt ook voor: dat mensen tijdens het afrijden juist te overdreven kijken en met hun hoofd draaien en daardoor zakken.
Het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) hanteert beoordelingscriteria waarin staat dat je bij een totaal van 35 of meer fouten zakt voor je praktijkexamen.
Bijzondere verrichting 1: Recht achteruitrijden
Stop aan de rechterkant op ongeveer een halve meter van de rijbaankant. Zorg dat de wielen in de rechtuit stand staan. Schakel in de achteruit versnelling. Laat de koppeling opkomen tot het aangrijpingspunt en rijd met lage snelheid achteruit.