Zorg dus dat je verzonnen elementen realistisch schrijft. Fantasy schrijven houdt ook niet in dat je alles in een wereld opnieuw uit moet vinden. Een boom is nog steeds een boom en alle herkenbare elementen die je uit onze wereld wilt gebruiken, mogen terugkomen. Maak een mix tussen het bekende en het onbekende.
Een vrouw is vastberaden om alle jurken te vinden en op te kopen die haar grootmoeder ontworpen heeft. Een schipbreukeling spoelt aan op een kunstmatig eiland, waarvan de excentrieke miljonair al jaren dood is. De schipper wil alleen maar weer weg, maar alle boobytraps om het fortuin te bewaken doen het allemaal nog.
Een boek kan op verschillende manieren spannend worden gemaakt. Bijvoorbeeld doordat je als lezer nog niet alle informatie hebt die je nodig hebt om te begrijpen wat er gebeurt. Tijdens het verhaal krijg je steeds een beetje meer informatie. Een schrijver kan je ook op het verkeerde been zetten.
de fantast
Verbuigingen: fantasten (meerv.)
Een goed verhaal bevat een verrassingselement
Iets wat iemand totaal niet verwacht, iets dat hem doet verbazen of waardoor hij aangenaam verrast raakt. Dat zijn elementen die de aandacht trekken. Ga daarom van de gebaande paden af, denk out of the box.
Je kunt een cursus doen of een opleiding volgen waar je de kneepjes van het schrijversvak leert. Om bijvoorbeeld schrijver bij een krant te worden, ga je naar de School voor Journalistiek. Zou je liever het script voor een film willen schrijven? Dan kun je een cursus scenarioschrijven volgen.
Voegwoorden aan het begin van de zin
Zinnen die beginnen met voegwoorden als 'en' of 'maar' of 'want' of 'omdat'. Voegwoorden zijn woorden die deelzinnen met elkaar verbinden. Volgens een ongeschreven regel mogen zinnen niet met een voegwoord beginnen.
Elk verhaal heeft een probleem of conflict nodig. Iets wat de hoofdpersoon tegenhoudt zijn doel te bereiken, of iets wat hij moet oplossen/overwinnen. In een spannend verhaal zorg je dat dit een spannender, misschien wel levensbedreigend, conflict is. Een nu-of-nooit of alles-of-niets conflict.
De werkelijkheid is natuurlijk genuanceerder. Iedereen kan een boek schrijven, maar als het niks voorstelt wil niemand het lezen. En zelfs bij een goed boek is er geen garantie op een succesvolle verkoop. Een voordeel: het is een stuk makkelijker om een goed non-fictieboek te schrijven dan een goede roman.
Traditioneel gezien bevat een kort verhaal 2.000-15.000 woorden. Voor verhalen in verhalenbundels is 5.000-8.500 woorden de meest gebruikelijke lengte.
fantasie (zn) : droombeeld, droomgezicht, fantoom, hersenschim, illusie, imaginatie, utopie, verbeelding, visioen, waan, waanvoorstelling, zinsbegoocheling. fantasie (zn) : verbeeldingskracht, vindingrijkheid, voorstellingsgave, voorstellingsvermogen.
Kinderen hebben een levendige fantasie. Dit is niet alleen leuk, maar ook nog erg goed voor hun ontwikkeling! Zij onderzoeken door hun fantasiespel nieuwe dingen en leren zich in te leven in een ander. Hierdoor leren zij ook om emoties te herkennen.
Geen slimmigheidjes of grapjes, geen woordspelingen. Een directe kop werkt goed met sterke aanbiedingen, bekende merknamen of producten waar de lezer vertrouwd mee is. Noem direct het voordeel. Je wilt de belangrijkste boodschap natuurlijk vooraan hebben staan.
Hoe ziet een blog eruit? In tegenstelling tot een whitepaper, hoeft een blog niet opgemaakt te worden door een grafisch vormgever. Er moet alleen een leuke afbeelding bij gemaakt of gevonden worden, de rest doet het CMS van uw website. Wel is het van belang dat u veel tussenkopjes en korte zinnen gebruikt.
Elke tekst die je ooit zult lezen heeft een onderwerp. Het onderwerp moet je kunnen omschrijven in één of slechts een paar woorden. Het is waar de tekst over gaat. Als er naar het onderwerp wordt gevraagd moet je nooit antwoord geven in de vorm van een zin.
In de literatuur is er sprake van twee soorten spanning: actiespanning en psychologische spanning. Bij actiespanning gaat het om de gebeurtenissen in het verhaal. Bij psychologische spanning gaat om de gedachten en gevoelens van de personages.
Open plekken - Veel verhalen en films worden spannend doordat er vragen worden opgeworpen, die niet meteen beantwoord worden. Zo'n vraag wordt in de literatuurwetenschap een open plek genoemd. De afstand tussen de open plek (de vraag) en de invulling ervan (het antwoord) noem je een spanningsboog.
Houd het conflict realistisch
Zodra de actie in een scène op gang komt, moet je het momentum erin houden. Veel schrijvers onderbreken dit - al dan niet bewust - door bijvoorbeeld een dialoog of flashback. Dit leidt de lezer af en trekt hem onmiddelijk uit de sfeer. Bovendien is het onrealistisch.