Start je elevator pitch met iets opvallends, waarmee je het ijs breekt en de aandacht trekt. Vertel in de kern kort en krachtig over jezelf en je idee. Bijvoorbeeld: wie ben je, hoe gaat jouw idee anderen helpen, wat is de toegevoegde waarde, wat wil je bereiken?
Een elevator pitch is een korte presentatie waarin jij de luisteraar in ongeveer één minuut probeert te overtuigen van de meerwaarde die jij te bieden hebt. Dit kan gaan om jouw meerwaarde als persoon of professional, maar het kan ook gaan om het vermarkten van een dienst, product of idee.
Wat is het? De pitch betekenis. De pitch betekenis is eigenlijk heel eenvoudig: het is een presentatie van jouw product, idee of overtuiging. Je vertelt jouw publiek over wat je van plan bent, hoe je ze kunt helpen of wat jouw product of dienst bijzonder maakt.
Een pitch, of, met de volledige naam “elevator pitch” is een boodschap van een minuut. Het is de bedoeling dat je binnen deze tijd je werk of idee zo duidelijk onder woorden kunt brengen dat de andere partij op zijn minst zeer geïnteresseerd is geraakt. Uiteraard ben je in de verhaal eerlijk en oprecht.
Een pitch is kort en krachtig, gebruik maximaal 3 minuten; Bedenk een prikkelende opening waardoor de ander direct luistert. Dat kan een stelling zijn, iets uit de actualiteit over die organisatie of een vraag naar de behoefte van je gesprekspartner; Een goede pitch gaat in op de behoefte of het probleem van de ander.
Begin met je naam, leeftijd en geef een paar karaktereigenschappen. Vertel in een paar zinnen wat jou bezighoudt en vooral waar je passie ligt. Wanneer je vanuit je passie vertelt, zullen je ogen gaan twinkelen en komt er vanzelf een informeel gesprek op gang.
Betrek je publiek bij je pitch door je verhaal en zinnen kort en bondig te houden, interactie aan te gaan en goed aan je lichaamstaal te werken. Zo houd je de aandacht van je luisteraar vast en voelen zij zich betrokken bij je verhaal. Zorg dat je publiek zich belangrijk voelt, want zij zijn je doelgroep.
Een pitch in PowerPoint moet kort, maar krachtig zijn. Een belangrijke regel is: “Clean is More”. Dat geldt zeker voor de PowerPoint die als ondersteuning moet dienen voor de pitch presentatie. Wanneer je teveel tekst op een slide zet kan dit de aandacht van je toehoorder afleiden.
Zorg ervoor dat alle onderdelen van je presentatie duidelijk gerelateerd zijn aan je kernboodschap. Je publiek – maar jijzelf ook – zal dan beter in staat zijn om jouw verhaal te onthouden. De meeste mensen weten dat oogcontact en een open uitstraling belangrijk zijn tijdens een presentatie.
Een originele presentatievorm is het gebruik van een infographic. Je gebruikt deze vorm om data op een duidelijke manier te presenteren naar het publiek. Infographics zijn enorm populair en komen steeds vaker terug tijdens presentatie vooral als er cijfers gepresenteerd worden.
In die setting is de elevator pitch een mooie manier om jezelf kort en krachtig te presenteren. Je vertelt spontaan, levendig en concreet wat je doet, voor wie en waarom. Ook deze pitch eindig je met een vraag of een verzoek. Op die manier nodig je de ander uit om te reageren en ontstaat er een gesprek.
De sales pitch is een instrument dat de verkoper helpt bij de voorbereiding van zijn presentative tijdens het verkoopgesprek met de klant en dat bestaat uit het analyseren van drie basiselementen: de beschrijving van het product (goederen of diensten), de algemene bedrijfsinformatie en de klantkenmerken.
De Elevator Pitch is dus een korte krachtige presentatie (+/- 1 min) waarin je prikkelt en enthousiast vertelt wie je bent en waar je goed in bent. De basis voor een Elevator Pitch is zelfkennis. Een pitch kan je voorbereiden, waardoor die op een sollicitatie krachtiger kan overkomen.
[film] - Een pitch (Engels voor onder meer verkooppraatje) is een beknopte presentatie voor een aanbesteding. In de creatieve industrie gebeurt de presentatie voor ideeën voor films en websites meestal mondeling en soms ook visueel.
Veel mensen denken bij pitchen aan een verkooppraatje in het bedrijfsleven. Niets is minder waar: er zijn genoeg mogelijkheden waarop je pitchen kunt inzetten in het onderwijs. Het houdt simpelweg in dat je je publiek in twee minuten weet te overtuigen van welk idee, plan of oplossing dan ook.