Hoe schrijf ik een mail?

Algemene tips voor het schrijven van e-mails:
  1. Blijf consequent formeel of informeel.
  2. Zorg voor een vriendelijke inleiding en start je bericht nooit met 'ik'.
  3. Houd de e-mail kort en ben zo concreet mogelijk. ...
  4. Gebruik geen afkortingen van vaste uitdrukkingen zoals MVG (met vriendelijke groeten) of gr (groeten).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op reginacoeli.nl

Hoe begin je een mail voorbeeld?

De aanhef van een zakelijke e-mail
  1. Geachte heer/mevrouw (als de ontvanger onbekend is)
  2. LS (Lectori Salutem, oudere en afstandelijke aanhef als de ontvanger onbekend is)
  3. Geachte heer (achternaam)
  4. Geachte mevrouw (achternaam)
  5. Beste (achternaam of voornaam, tutoyerende aanhef, vrij informeel)
  6. Waarde heer (achternaam)

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zakelijk.infonu.nl

Wat is een goede slotzin?

Klassieke voorbeelden van een slotzin

Gebruik deze klassieke slotzinnen als eventuele inspiratie: Wij vertrouwen erop u hiermee van dienst te zijn geweest. Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Wij zien uw antwoord met belangstelling tegemoet.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op managementsupport.nl

Wat zet je onderaan een mail?

Sluit zakelijke brieven en e-mails met een gepaste slotgroet af.
  1. Met vriendelijke groeten.
  2. Met vriendelijke groet.
  3. Vriendelijke groeten.
  4. Vriendelijke groet.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vlaanderen.be

Hoe sluit je een mail?

Een correcte, zakelijke groet hoeft niet overdreven formeel te zijn. De meest gebruikelijke slotgroet is: Met vriendelijke groet(en). Te formeel is een slotgroet als: Hoogachtend, of Met hoogachting. Te informeel is een slotgroet als: Groetjes, of Hartelijks.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zakelijkschrijven.nl

Hoe schrijf ik een goede zakelijke e-mail? Kijk & maak een mail, zo leer je heel veel! (Examentip)

34 gerelateerde vragen gevonden

Hoe ziet een goede mail eruit?

Selecteer een overtuigend onderwerp voor je e-mail. Adresseer en begroet de ontvanger op een gepaste manier. Vermeld de belangrijkste informatie aan het begin. Structureer de inhoud op een compacte en overzichtelijke manier.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op strato.nl

Hoe schrijf je een nette e-mail?

Maak bij het schrijven van je mail gebruik van reguliere briefconventies. Denk hierbij aan een aanhef zoals 'Beste meneer/mevrouw,' of 'Geachte meneer/mevrouw,' en een afsluiting als 'Met vriendelijke groet,'.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op stagemax.nl

Hoe schrijf je een officiële mail?

Tips
  1. Houd je brief beknopt en wijd niet teveel uit.
  2. Vermijd hevige emoties in je beschrijving (bijvoorbeeld in het geval van een klacht of motivatie).
  3. Wees concreet en verwijs naar duidelijke gebeurtenissen waarbij je datum en plaats noemt.
  4. Beschrijf helder wat je wilt en wat je van de geadresseerde verwacht.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op examenoverzicht.nl

Hoe stuur je een mail naar iemand?

Een e-mail schrijven
  1. Ga op je computer naar Gmail.
  2. Klik linksboven op Opstellen .
  3. Voeg ontvangers toe aan het veld Aan. Je kunt ontvangers ook toevoegen: In de velden Cc en Bcc. ...
  4. Voeg een onderwerp toe.
  5. Schrijf je bericht.
  6. Klik onderaan de pagina op Verzenden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.google.com

Hoe schrijf je een brief op de computer?

Kies een van onze briefsjablonenen open deze in Word voor het web om deze van u te maken. Tip: Als u al in webversie van Word, gaat u naar Bestand >Nieuwen klikt u onder de sjabloonafbeeldingen op Meer op Office.com. U staat op de pagina Sjablonen voor Word. Klik in de lijst met categorieën op Brieven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Hoe begin je met een brief schrijven?

De aanhef van de brief

Ken je de persoon die je schrijft niet, dan begin je met “Geachte”. Schrijf je aan iemand die je wel kent dan kan je beginnen met “Beste”. Na “Geachte” komt altijd een achternaam, na “Beste” een voornaam. Dus “Geachte heer” of “Beste Piet”.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op schrijverije.nl

Hoe schrijf je een beleefde email?

Bij communicatie met een docent, assistent of administratief personeel gebruik je het beste een formele aanspreking zoals 'Geachte professor', 'Geachte mevrouw' of 'Geachte heer '. Als de ontvanger heeft aangegeven dat je zijn of haar voornaam mag gebruiken kan je 'Beste ....' als aanspreking gebruiken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wet.kuleuven.be

Hoe begin je een mail als je niet weet of het een man of vrouw is?

Wat is de beste briefaanhef als je niet weet of de geadresseerde een man of een vrouw is? Als het geslacht van de geadresseerde onbekend (en niet te achterhalen) is, is het het gebruikelijkst om in de aanhef boven een brief of e-mail zowel heer als mevrouw te vermelden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onzetaal.nl

Hoe eindig je een mail met een vraag?

Graag beantwoord ik uw vragen hierover. Hartelijk dank voor uw informatieaanvraag. In de bijlage van deze mail vindt u informatie over onze organisatie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op secretarialservices.nl

Wat is een goede aanhef?

Als u de naam en het geslacht van de geadresseerde weet, is de beste aanhef in een zakelijke brief of e-mail Geachte heer + de achternaam of Geachte mevrouw + de achternaam. Als u het geslacht niet weet, is onder meer Geachte heer of mevrouw + de achternaam gebruikelijk.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op taaladvies.net

Kun je een mail beginnen met beste?

Beste is een informele aanspreekvorm, die zowel in brieven en e-mails als in gesproken taal gebruikt wordt. Na een aanspreking met Beste spreken we de gesprekspartner, toehoorder of lezer verder aan met de vertrouwelijke vorm je. Beste wordt gecombineerd met een voornaam of een ander zelfstandig naamwoord.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vlaanderen.be

Is Beste allen een goede aanhef?

Ken je de ontvanger of gaat het om een informele situatie, dan gebruik je 'Beste'. Ken je iemand heel goed, dan mag je ook 'Hallo', 'Hi', 'Hoi', 'Dag' of 'Goede…' gebruiken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zaleco.nl

Hoe sluit je een mail af in afwachting?

Je kunt een brief of email afsluiten door in afwachting van uw reactie, of in afwachting van uw reactie verblijf ik te gebruiken. Op deze manier sluit je de brief erg zakelijk af. Het is een klassieke, formele en afstandelijke afsluiting.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zzpdaily.nl

Hoe schrijf je een mail aan iemand die je niet kent?

Als je een e-mail stuurt naar onbekenden, vermijd dan het best 'Beste mevrouw' of 'Beste meneer' als je de genderidentiteit van die persoon niet kent. Opteer voor een neutrale aanspreektitel zoals 'Beste collega' of schrijf 'Beste + voor- en achternaam'.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ugent.be

Hoe schrijf ik een nette brief?

De vaste onderdelen van een formele brief
  1. een briefhoofd met: afzender. geadresseerde. datum. onderwerp. kenmerk.
  2. de aanhef.
  3. de afscheidsgroet.
  4. de ondertekening.
  5. de bijlagen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op lve.nl

Hoe moet je formeel schrijven?

10 tips voor een helder zakelijk verhaal
  1. Bedenk eerst wat je wilt bereiken. Je schrijft niet zomaar een zakelijke tekst. ...
  2. Kruip in de huid van je doelgroep. ...
  3. Gebruik opmaak om je structuur duidelijk te maken. ...
  4. Schrijf een ijzersterk intro. ...
  5. Vergeet niet af en toe een punt te zetten. ...
  6. Schrijf actief. ...
  7. Gebruik spreektaal. ...
  8. Ben concreet.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op letterdesk.nl

Wat moet er in een zakelijke e-mail staan?

Doorgaans komen in een zakelijke e-mail dezelfde basiselementen aan bod als in een zakelijke brief: afzender en geadresseerde, onderwerp, aanhef, eigenlijke inhoud, afsluiting, slotgroet en afzendergegevens.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op taaladvies.net

Kan je schrijven in Word?

Schrijven, tekenen of tekst markeren

In Word moet u de afdrukindeling hebben om met inkt te tekenen. Als het tabblad Tekenen grijs wordt weergegeven zodat u geen pen kunt selecteren, gaat u naar het tabblad Beeld en selecteert u Afdrukweergave. ; vervolgens kunt u een pen selecteren om mee te tekenen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Welke app om brief te schrijven?

Voor het schrijven van brieven, uitnodigingen, verslagen en andere teksten, is het Office-programma Word heel geschikt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op seniorweb.nl

Waar vind ik Word op mijn computer?

Als u Office hebt, kunt u de Office-apps in Windows 10 vinden door de naam van de app te typen in het zoekvak op de taakbalk. Typ bijvoorbeeld word in het zoekvak op de taakbalk en selecteer het in de lijst met resultaten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Populaire vragen