Bij Enviolo handmatig traploos schakelen kies je zelf de gewenste versnelling door aan de draaiknop te draaien. De draaiknop zit aan het stuur gemonteerd, bij het rechter handvat van de fiets. Als je aan de draaiknop draait, zie je in het display de versnellingsgraad veranderen.
Bij een derailleurversnelling schakel je meestal door het indrukken van hendels met je duim. Je kunt snel schakelen, ook als je trapt. Houd er rekening mee dat je bij een derailleurversnelling niet in stilstand kunt schakelen. Je hebt keuze uit sportieve elektrische fietsen met vaak ook meer dan 9 versnellingen.
Een Enviolo versnellingsnaaf schakelt traploos. Dat betekent dat je vloeiend en zonder tussenstappen kunt schakelen, ook wanneer je stilstaat. Ideaal wanneer even stilstaat en weer verder moet. Ook onder zware belasting blijft Enviolo vlot schakelen en daarom is het een ideaal systeem voor elektrische fietsen.
Het handmatige Enviolo systeem werkt met een soort gashendel. Je hoeft alleen aan de knop op je stuur te draaien en de versnelling geeft dan direct meer of minder weerstand. Schakelen met dit systeem is net zo eenvoudig als het volume van de radio aanpassen. De Enviolo automatische versnelling is nóg eenvoudiger.
Bij een traploze versnelling heb je niet te maken met een vast aantal versnellingen. Het aantal versnellingen is namelijk oneindig! Door middel van een draaischakelaar op het stuur bepaal je hoe licht of zwaar je trapt. Hiermee kun je heel geleidelijk en intuïtief de versnelling opvoeren.
Fietst u dagelijks, vooral in de stad en wilt u zelf weinig onderhoud uitvoeren? Dan is een naafversnelling iets voor u. Fietst u vaker grote afstanden of regelmatig op heuvelachtig terrein en vindt u wat onderhoud geen enkel probleem? Kies dan voor een derailleur.
Een naafversnelling is een versnellingssysteem dat geheel in de naaf van het achterwiel is weggewerkt. Doordat deze versnellingsmechaniek in de naaf verwerkt is, is het systeem vrij onderhoudsarm. Het systeem zit namelijk opgesloten in de behuizing van de naaf, en werkt stof- en vochtvrij.
Het systeem past de weerstand aan bij bijvoorbeeld heuvels of wind. Zodra je stilstaat worden de versnellingen automatisch teruggeschakeld, zodat je gemakkelijk weer op gang komt. Op elk gewenst moment kan je het automatisch schakelen uitzetten, zodat je zelf weer handmatig traploos schakelt.
De sportieve E-bike van het Jaar 2022 is de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ (€ 4099). Eervolle vermeldingen zijn er voor de Stella Tierra Pro MDB FI (€ 4599) en de Specialized Turbo Vado 4.0 (€ 4000).
Schakelen gebeurt door steeds twee paren tandwielen te koppelen op de assen. Per versnelling worden dus steeds vier tandwielen in serie gebruikt. De Pinion draait dus altijd vier tandwielen. Bij de Rohloff is dat alleen in de versnellingen 1, 2, 3, 5, 6 en 7.
Hoe werkt NuVinci? Het NuVinci versnellingssysteem heeft binnenin geen tandwielen, maar twee draaiende schijven met daar tussenin zes stalen kogels. In elk van deze kogel zit een klein asje en de hoek van deze asjes bepaalt de versnellingsstand.
De versnellingen van een fiets dragen energie over via een tandwiel, en het aantal tanden bepaalt de versnelling. De trappers drijven het achterwiel aan via een ketting, en dankzij de versnellingen kan een fietser zelf kiezen hoe lang het wiel moet draaien per keer dat hij de pedalen rondtrapt.
Veel e-bikes hebben 7 of 8 versnellingen. Voor Nederlandse omstandigheden is dat meestal prima. Een hoger aantal versnellingen kan nuttig zijn, als je regelmatig de heuvels of zelfs bergen in gaat. Maak je veel kilometers, dan kun je bij de naafversnelling 8 versnellingen overwegen.
Zet het zadel op de goede hoogte. Als je zadel te laag staat, trapt de fiets veel zwaarder. Je hebt hem op de juiste hoogte staan, als je been licht gebogen is als de trapper op zijn laagst staat (hoeveel dat aan Watt kost, kan TestKees helaas niet meten). Zet je stuur lager.
Versnellingen of niet
Een fiets zonder versnellingen gaat minder snel stuk en je kunt het achterwiel makkelijker uit je fiets lichten. Als je toch versnellingen wilt, kun je het best een fiets met drie of acht versnellingen kopen.
Een traploze automaat is een CVT, die met duwband of planetair tandwielstelsel werkt. Een sequentiële auotmaat is vaak een geautomatiseerde handbak met droge plaat koppeling, en is dus allesbehalve traploos.
Shimano Nexus 7 versnellingsnaaf
In vergelijking met de Nexus 3 heeft de Nexus 7 een breder bereik: de lichtste versnelling is lichter en de zwaarste is zwaarder dan bij de Nexus 3. Daarnaast heb je natuurlijk meer dan twee keer zo veel versnellingen, waardoor je in meer situaties jouw ideale traptempo kunt aanhouden.
De eerste versnelling is de lichtste en hiermee kun je prima een viaduct of brug op fietsen. Versnelling twee is over het algemeen de meest gebruikte versnelling. De tweede versnelling loopt licht en fietst het prettigst met een normale cruise snelheid van circa 18 kilometer per uur.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Bij een naafversnelling moet je bij het schakelen eigenlijk even stoppen met trappen. Dat is altijd beter voor de naafversnelling, maar het is extra belangrijk bij fietsen met trapondersteuning. De ondersteuning is in de hoogste stand best wel fel. Als je dan schakelt, kun je de naafversnelling kapot maken.
Elke versnelling is een combinatie van het aantal tanden op de kettingblad en het aantal tanden op het tandwiel. Als we kettingbladen hebben met 50/34 tanden en de cassette heeft een bereik van 11 tot 28 tanden, dan krijgen we 50×11 als hoogste versnelling en 34×28 als laagste versnelling.