Als je airco stinkt is het in de meeste gevallen een zweterige geur, één die je doet denken aan de stinkvoeten van een sporter. Deze geur kan komen doordat de airconditioning verstopt zit of gewoonweg vies is van binnen. De geur ontstaat door water die niet goed wegspoelt.
De stank van de airco wordt veroorzaakt door bacteriegroei op het raster van de verdamper. De airco haalt vocht uit de lucht en daarna loopt het vocht langs de verdamper via de afwatering naar buiten. Het vocht en de temperatuurverschillen zorgen ervoor dat de verdamper een kweekbak wordt van bacteriën.
Airco's geven verkoeling door warme lucht via een koudemiddel om te zetten in koele lucht. Helaas is het gebruik van deze koudemiddelen niet zonder gevolgen. Sommige zijn giftig of zeer licht ontvlambaar, andere dragen bij aan het fameuze gat in de ozonlaag.
Er wordt in de airconditioning van een auto gebruik gemaakt van het koudemiddel R134A, dit is bij auto's gebruikelijk die voor 2011 zijn geproduceerd. In jongere systemen wordt het gas R1234YF toegepast, omdat dit milieuvriendelijker is.
Als het muf ruikt zit er meestal vocht ergens in de auto. Vooral in de koude maanden verzamelt zich veel vocht in je wagen. Het probleem wordt verergerd door onvoldoende onderhoud: verstopte afvoeren of poreuze afdichtingen zijn een gemakkelijke toegangspoort voor nattigheid.
Ruik je een zoetige geur tijdens het rijden of wanneer je de auto net hebt uitgeschakeld? Breng je auto dan naar de garage toe. De kans is groot dat de radiator van je auto lek is. De zoete geur komt waarschijnlijk af van de koelvloeistof, die het giftige ethyleenglycol bevat.
Wanneer de geur van brandend rubber het resultaat is van een olielek, is de geur het sterkst wanneer je na een rit uit uw auto stapt. Maar je merkt het ook als je in je auto zit. Als de motorolie lekt, valt deze op de hete uitlaat. Samen met de geur kan dit ook rook en andere dampen veroorzaken.
Verder is het airco gas R32 wat doeltreffender dan het R410a gas en werkt het nog steeds goed wanneer het buiten erg koud is. R32 is echter een beetje giftig en licht ontvlambaar. De hoeveelheid R32 gas dat men mag gebruiken, wordt daarom ingeperkt door quota.
R32 is volgens diezelfde norm een zogeheten A2L-koudemiddel. Dat betekent dat het licht ontvlambaar is en een lage giftigheid heeft. “Om te ontbranden is er een concentratie van 0,3 tot 0,6 kg per m³ van nodig, en een ontstekingsbron met een directe vlam die een temperatuur heeft boven de 640 °C.
Klimaatimpact koudemiddel
Het koudemiddel in airco's zorgt ervoor dat het apparaat de lucht kan koelen. Meestal worden hiervoor fluorkoolwaterstoffen gebruikt, HFK's (bijvoorbeeld R410). Dat zijn sterke broeikasgassen met een grote klimaatimpact, vaak wel 2.000 keer zoveel als CO2.
Lekdetectie met stikstof
Leeg het aircosysteem en vul het vervolgens met maximaal 12 bar stikstof. Controleer minimaal vijf en maximaal tien minuten of de druk in het systeem gelijk blijft. Een eventuele lekkage kun je herkennen aan een sissend geluid van de stikstof die uit het systeem ontsnapt.
Als een periodiek onderhoud van de airco uitblijft, raken de filters verstopt waardoor er zich in de filters condenswater vormt. Dat water kan zich langs de voorzijde van de unit een weg naar buiten zoeken. Vervuiling in het aircosysteem kan ook te wijten zijn aan dode insecten of door de groei van algen.
De afvoer van de airconditioning is verstopt
Gecondenseerd water gaat via de afvoer naar buiten, waar het op gepaste wijze moet worden afgevoerd. Dit is een normaal proces, maar soms kan de afvoer van de airconditioner vuil, materie en zelfs insecten verzamelen en uiteindelijk verstopt raken.
Wanneer de warme lucht van een kamer in contact komt met de koude oppervlaktes van de verdamper van je airco-installatie, kan er zich condens vormen op de leidingen. Als er ook wat stof op ligt, ontstaat er een vochtige omgeving waarin bacteriën en schimmels kunnen woekeren.
Een seizoen gebonden controle, vooral op stof en vuil kan een schoonmaakbeurt aan de de airconditioning u veel narigheid besparen. In sommige gevallen is dat maar twee keer per jaar nodig. In een zeer stoffige ruimte moet u misschien wel elke maand uw airco controleren en schoonmaken.
Kijk de airco regelmatig na
Het is verstandig je airco elk jaar te laten nakijken en om het jaar te laten bijvullen. In de regel is meer onderhoud door de vakman niet vaker nodig dan eens in de 5 jaar. Laat regelmatig de interieur-/pollenfilters vervangen, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een grote beurt.
Let op: het R32-koelmiddel is geurloos. Installeer zo weinig mogelijk leidingen. De leidingen moeten tegen fysieke beschadiging worden beschermd en mogen niet in een niet verluchte ruimte worden geïnstalleerd, indien deze ruimte kleiner is dat de in onderstaande tabel vermelde minimumgrootte.
R32 biedt een 10% hogere efficiëntie dan R410A. Dit leidt tot een hogere prestatiecoëfficiënt en hogere score op de Energie Efficiëntie Richtlijn (EER). R32 is weliswaar ontvlambaarder dan R410A, maar biedt een lage verspreidingssnelheid van 1,9 km/h.
R32 9KG VOOR 169,00 EURO EX STATIEGELD.
Op last van de overheid moeten chloorhoudende koelmiddelen zoals R22 vanaf 1 januari 2015 zijn uitgefaseerd, met als doel om verdere aantasting van de ozonlaag te voorkomen.
Deze stof is niet giftig en kleurloos. Daarnaast is dichloordifluormethaan onbrandbaar en is het gas vloeibaar gemaakt. Het is een inert gas dat zwaarder is dan lucht.
Aircogas is verantwoordelijk voor de koeling van uw airco. Hoewel dit met veel verschillende gassen gedaan kan worden, zijn R134-a en HFO-1234yf (oftewel R-1234yf) de meest voorkomende. Sinds kort hebben wij zowel voor auto's met het koudemiddel R-134a als met het nieuwe koudemiddel HFO-1234yf de juiste apparatuur.
De meest voorkomende oorzaken voor het ontstaan van een reukstoornis zijn: een trauma aan het hoofd (bijvoorbeeld na een ongeluk of val), sinonasale afwijkingen (chronische ontstekingen) of een ontsteking van de bovenste luchtwegen.
Zo snel mogelijk de koppeling los en dan pas meer gas geven is de oplossing hiervoor. De banden kunnen beter doorslippen dan de koppeling. U zou zo ver terug moeten schakelen dat de motor de auto kan houden en u tussendoor dus niet hoeft te remmen.
Olie bevat ammoniumzouten die bij het uiteenvallen een visachtige geur verspreiden. Bij de verbranding van zwavel ontstaat een geur van rottend vlees. En na het uit elkaar vallen van polymeren ruik je een echte brandlucht.” Dat stinkt.