Smeer de rubbers bijvoorbeeld in met vaseline, talkpoeder of speciale rubber spray. Al deze middelen zorgen dat er geen vocht tussen je deurrubbers komt. Dit vocht is namelijk wat de rubbers aan elkaar vriest, waardoor je de deur niet (meteen) open krijgt.
Raamrubbers en andere rubber onderdelen, zoals pompmembranen en ruitenwisserbladen kunnen zacht en soepel gehouden worden door ze eenmaal per jaar licht in te smeren met glycerine.
Maak de rubbers van de deuren goed schoon en smeer ze in. Dit kan met een speciale rubberstick, maar talkpoeder helpt ook al. Vul de ruitensproeiervloeistof bij met een antivriesvariant.
Smeer geen vaseline op de deurrubbers. Het vet van de vaseline is veel te dik en hierdoor kan je de deur later niet goed sluiten.
Rubber kun je ook weer zacht maken door het in te smeren met glycerine. Dat kun je gewoon bij de plaatselijke apotheek halen en is niet duur.
Producten zoals WD40 en vaseline (petroleum) bevatten veel oplosmiddelen, welke helaas in je rubbers trekken en het rubber kunnen aantasten en op laten zwellen.
Als je een rubber wilt smeren om het tijdens de installatie glad te maken, doe er dan een druppel afwasmiddel op. Het rubber zal dan glijden zonder worden aangetast. Wat vaseline betreft, het is een petroleumderivaat. Zoals hierboven vermeld, tasten koolwaterstoffen rubber aan.
Smeer de rubbers bijvoorbeeld in met vaseline, talkpoeder of speciale rubber spray. Al deze middelen zorgen dat er geen vocht tussen je deurrubbers komt. Dit vocht is namelijk wat de rubbers aan elkaar vriest, waardoor je de deur niet (meteen) open krijgt.
Je kunt siliconenspray o.a. gebruiken om scharnieren en sloten, elektrische installaties, rubber, plastic, chroom en leer te beschermen tegen vocht. Siliconenspray heeft namelijk een prima vochtafstotende werking.
Daar is siliconenvet (en aanverwante smeermiddelen) het enige juiste middel voor. Waarom: tast de rubber ringen niet aan, net als bij de duikers, maar heeft daarnaast een afdichtende werking.
Je kan dit voorkomen door de rubbers van de auto in te smeren met glycerine. Dit zorgt er voor dat de rubbers soepel, elastisch en waterafstotend blijven, waardoor de kans kleiner wordt dat de autodeuren vastvriezen. Deurrubbers die in goede staat zijn kunnen toch vastvriezen.
Rubber auto insmeren. Het product wat je gebruikt mag niet vettig blijven en geen vlekken maken op bekledingen en textiel. Daarnaast mag het ook geen vuil aantrekken en moet het goed opdrogen. Professionele producten of een Siliconespray hebben de voorkeur, deze verdrijven het vocht.
Rubber onderhoud
Een simpele oplossing hiervoor is het insmeren van de rubbers met een onderhoudsmiddel, of een zuurvrije vaseline. Wanneer het gaat om rubber in de bouw of zware industrie heeft u al gauw een professionele oplossing nodig.
Voor het schuren en afwerken van rubber en zachte kunststof producten zijn speciale schuurbanden nodig met een siliciumcarbide schuurkorrel. In onderstaand overzicht vindt u de schuurbanden die voor het schuren van rubber gebruikt kunnen worden.
Rubber zal op zich niet oplossen in geen enkel solvent, maar bepaalde solventen, zoals tolueen bijvoorbeeld, zullen ervoor zorgen dat het rubber opzwelt, wat zeker niet gewenst is. Je kan best verschillende solventen in deze volgorde proberen: warm water met eventueel detergent. methyl alcohol.
Je kan je bumpers weer mooi zwart krijgen door ze even te verwarmen met een verfbrander. Hierdoor blijven ze langer zwart dan met smeermiddeltjes. Niet te lang op 1 plek blijven hangen maar rustig heen en weer gaan.
Een voordeel ten opzichte van een smeermiddel op basis van olie is dat siliconenspray geen (of veel minder) vuil aantrekt en minder erge vlekken achterlaat als je er per ongeluk mee knoeit. En de grap: Kijk hier eens: WD40 bevat ook twee bijzondere producten: Smeerspray met PTFE en Droogsmeerspray met PTFE.
Teflonspray: teflonspray heeft in principe dezelfde werking als siliconenspray. Het grote verschil met siliconenspray is echter dat teflonspray niet gemaakt wordt van olie of siliconen, maar van PTFE. Dit materiaal is vele malen hygiënischer en is daardoor HACCP-goedgekeurd.
Je kunt het zelfs gebruiken op metaal, kunststof en hout, zonder dat het vlekken achterlaat. Het smeermiddel is kleurloos, plakt niet, en geeft een uitstekende bescherming tegen vocht. Naast het beschermen van gereedschap en machines tegen roest, stoot de Siliconenspray stof, vuil, olie en ander viezigheid af.
Zijn de deurrubbers van je auto of caravan kapot of los? Het repareren van deurrubbers van je auto of caravan is met Cosmofix Industrielijm niet langer meer een vervelende klus!
Wil je een natuurlijk product gebruiken om vuil van het rubber van je wasmachine te verwijderen? Gebruik dan eventueel wat natuurazijn (schoonmaakazijn tast het rubber aan). De zuren in azijn doden schimmels, maar kunnen bij veelvuldig gebruik ook het rubber beschadigen.
Ik stel voor om de plakkerigheid eerst met een doekje met spiritus weg te nemen. Dat tast het rubber niet aan. Als dit niet helpt, is er wasbenzine, nagelremover of aceton. Deze producten eerst op een klein plekje uitproberen en kijken of het rubber daardoor niet wordt aangetast.
"Een weekmaker is een vloeistof die wordt toegevoegd aan plastic om het zachter te maken. Het probleem met die stoffen is dat ze na verloop van tijd gaan migreren. Ze komen weer vrij uit het plastic, en daardoor ontstaat dat plakkerige effect."
Hoewel WD-40 dus voor veel zaken is in te zetten, kun je er beter geen rubber of kunststof mee beschermen en smeren. En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat.