Een correcte, zakelijke groet hoeft niet overdreven formeel te zijn. De meest gebruikelijke slotgroet is: Met vriendelijke groet(en). Te formeel is een slotgroet als: Hoogachtend, of Met hoogachting. Te informeel is een slotgroet als: Groetjes, of Hartelijks.
De tips voor een goede slotzin op een rijtje
De laatste zin moet iets toevoegen aan je verhaal. Met de slotzin probeer je de lezer aan te zetten tot actie. Zorg er wel voor dat het geen commerciële of reclameachtige zin is. Er moet een balans zijn tussen zelfverzekerdheid en bescheidenheid.
Als iemand je bedankt zeg je: “Graag gedaan.” Of: “Helemaal goed!” Ook “Niets te danken” kan, al ben ik het er niet helemaal mee eens, want ik vind juist dat er wél wat te danken valt. Als ik de pakketbezorger of mijn mondhygiënist of de boekhouder bedank, vind ik “Tot je dienst” een gepaste reactie.
Woorden die je meent. Als jij een e-mail naar een klant verstuurt met een oplossing voor een probleem of als je een offerte verstrekt hebt, dan kan het beëindigen van de correspondentie met 'neem gerust contact op als u vragen heeft' bijzonder veel nut hebben, en zijn het tevens woorden die je absoluut meent.
Bovenaan de brief vermeldt u uw adres en dat van de geadresseerde, de datum en de aanhef. U sluit de brief af met uw naam en handtekening.
Met vriendelijke groeten en Met vriendelijke groet zijn de gebruikelijkste formuleringen. Die vormen zijn ook zonder met mogelijk: Vriendelijke groeten, Vriendelijke groet. Als een brief of e-mail een duidelijk informeel karakter heeft, zijn ook andere slotgroeten mogelijk: Groeten, Groet, Groetjes, Hartelijke groet.
Houd het onderwerp kort en krachtig en doeltreffend. Denk iets langer na dan je normaal gesproken deed om tot een goed onderwerp te komen, dit betaalt zich toch weer terug in de reactiesnelheid op je e-mail. Vraag jezelf bij het bedenken van het onderwerp af of de ontvanger ook begrijpt wat je hiermee bedoeld.
Toelichting. Namens deze betekent 'uit naam van de genoemde persoon'. Deze vaste formulering is te vinden in de slotformule van brieven die iemand in opdracht van iemand anders ondertekent. Bij namens dezen gaat het om meerdere personen.
Je zou een afsluiting zoals “In afwachting van uw reactie verblijf ik” of “Erop vertrouwend dat u volledig bent geïnformeerd” kunnen gebruiken. Zo sluit je die brief natuurlijk behoorlijk zakelijk af, ook al wil je daarbij natuurlijk niet te ouderwets overkomen.
Bij voorbaat (met een t op het einde) is goed. Bij voorbaat betekent 'van tevoren', 'nog voordat iets gebeurd of gedaan is'. Voorbaat is een oud woord voor 'voordeel', of eigenlijk: 'vooraf verkregen voordeel'. Voor- betekent hier 'vooraf' en baat is een oud woord voor voordeel.
Een informele brief schrijf je naar iemand met wie je op gelijke voet staat. In de brief mag daarom ook persoonlijke taal gebruiken, het hoeft niet al te formeel. Ook het afsluiten van de brief mag best wat luchtig, zoals je bijvoorbeeld een vriend zou begroeten.
Selecteer een overtuigend onderwerp voor je e-mail. Adresseer en begroet de ontvanger op een gepaste manier. Vermeld de belangrijkste informatie aan het begin. Structureer de inhoud op een compacte en overzichtelijke manier.
Begin simpelweg met typen en maak je verhaal. De eerste zin hoeft niet de zin te zijn die je als eerste typt. Denk er pas over na als je de basistekst klaar hebt. Waarschijnlijk bedenk je de eerste zin dan ook veel sneller, omdat je al weet waar je tekst over gaat.
Begin een formele e-mail altijd met een toepasselijke aanhef. Je kunt de geadresseerde het beste bij zijn of haar naam noemen (als je die kent). De aanhef van een formele e-mail begint in principe altijd met 'Geachte...', gevolgd door de aanspreektitel (heer/mevrouw), de achternaam van de persoon en een komma.
Een goede e-mailhandtekening maken betekent: belangrijke contactgegevens vermelden, je beperken tot de essentie en overzichtelijk werken. De ontvanger krijgt via de e-mail signature een indruk van de afzender als individu.
In formele en officiële boodschappen kunnen lezers het gebruik van ik als eerste woord als onbeleefd ervaren. Door te starten met ik kunt u immers de indruk wekken dat u zichzelf belangrijker vindt dan de lezer. U kunt dat gemakkelijk voorkomen door een ander zinsdeel op de eerste plaats te zetten.
In het slot kom je terug op de in de inleiding gestelde vraag of gegeven probleemstelling. Je kan een korte samenvatting geven, je conclusie geven, een afweging maken, een oproep of aanbeveling doen of je verwachtingen uitspreken. Kies de afronding die bij je tekst past.
Vaak staat het woordje 'dus' bij een conclusie. Een conclusie trekken gebeurt meestal aan het einde van de tekst, maar het kan ook aan het begin van de tekst. De uitspraak en de conclusie kan binnen één zin staan, maar ook binnen meerdere zinnen. Het is al laat (uitspraak), dus moet Jippe naar bed (conclusie).