Zuid-Afrika heeft het beste wegennet van Afrika. Er zijn national roads (snelwegen, autowegen en vierbaanswegen voor alle verkeer), regional roads (goede secundaire tweebaanswegen) en secondary provincial roads (alleen in deze categorie komen zand- en gravelwegen voor). Op enkele national roads wordt tol geheven.
De verkeersregels
Zuid-Afrikanen rijden aan de linkerkant van de weg. Veiligheidsgordels zijn verplicht en je mag niet bellen tijdens het rijden. Alle snelheidslimieten in Zuid-Afrika zijn in kilometers per uur.
Ja, autorijden in Zuid-Afrika is zeker veilig. Het verkeer is erg relaxed en totaal niet chaotisch. Het is wel handig om van een aantal dingen op de hoogte te zijn voordat je de auto instapt. Zo rijden ze in Zuid-Afrika dus aan de linkerkant van de weg en dat kan in het begin even wennen zijn.
Voor de meeste routes en wegen in Zuid-Afrika is geen 4×4 vereist. Een normaal type auto is de goedkoopste optie en voor vele wegen prima geschikt. Op de slechtere wegen moet u echter rekening houden met langzaam en voorzichtig rijden alsmede de (kleine) kans dat u vast komt te zitten.
De verkeersregels zijn bijna identiek aan die van Groot-Brittannië. Je rijdt aan de linkerkant van de weg en je haalt aan de rechterkant in. Op gelijkwaardige kruispunten is de auto die het eerst bij de kruising is degene die voorrang heeft.
In Zuid-Afrika betaalt u met de Rand. In de meeste steden en dorpen kan u gemakkelijk met een bankkaart betalen.
Groot-Brittannië maakte het linksrijden verplicht in 1835, en die regeling gold uiteraard ook in de landen die toen deel uitmaakten van het Britse Rijk. Dat verklaart dus waarom tot op de dag van vandaag India, Pakistan, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika en andere Britse ex-kolonies links rijden.
Wat benzine betreft zijn de kosten in Zuid-Afrika een stuk lager dan in Nederland. Gelukkig maar, want tijdens de meeste reizen worden behoorlijk wat kilometers gemaakt. Voor de kosten kun je rekening houden met ongeveer ZAR 1,50 per kilometer die je rijdt, of ca. ZAR 15,00 per liter benzine.
Redelijk wat Nederlandse toeristen die naar Kaapstad reizen die huren daar een auto. Dat komt omdat een bezoek aan Kaapstad vaak gecombineerd wordt met een rondreis. En ook als je alleen in Kaapstad en omgeving blijft is het vrij handig om een auto als transportmiddel ter beschikking te hebben.
Voor Zuid-Afrika heeft u officieel het internationaal rijbewijs IRB 1968 nodig. Bezoekt u tevens Eswatini dan heeft u officieel een ander internationaal rijbewijs nodig, namelijk IRB 1949.
Onveilige gebieden in Zuid-Afrika
De veiligheidsrisico's hebben vooral te maken met criminaliteit in en rondom de grote steden en de luchthavens. Er wordt aangeraden de townships, de woongebieden aan de rand van de grote steden, en de sloppenwijken niet zonder gids te bezoeken.
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is Kaapstad een veilige stad waar de meerderheid van de mensen geen problemen ondervinden. Maar net als in elke andere grote stad zijn moet je een paar voorzorgsmaatregelen wanneer je op ontdekkingstocht gaat in deze prachtige regio. Loop niet te koop met dure juwelen.
In Zuid-Afrika wordt het probleem van de gelijkwaardige kruising als volgt opgelost: de auto die van rechts komt heeft niet voorrang, maar degene die als eerste aankomt.
Behalve in Engeland, is links rijden ook verplicht in Australië, Cyprus, Indonesië, Nepal, Namibië, Japan, Maleisië, Barbados, Zuid-Afrika, Bangladesh, Thailand, Schotland, Pakistan, India, Hongkong, Ierland, Oeganda en Sri Lanka.
Mits inachtneming van de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen, kan in Zuid-Afrika doorgaans veilig gereisd worden. Zuid-Afrika is een zeer gewaardeerde toeristische bestemming met duizenden bezoekers per jaar en heeft een ideale reisinfrastructuur. Het overgrote deel van bezoekers of reizigers ondervindt geen problemen.
Taxi's zijn er relatief weinig in Zuid-Afrika, behalve rond de trein- en busstations en bij vliegvelden. Bovendien zijn taxi´s niet goedkoop. Je betaalt al snel omgerekend een euro per kilometer. Een minibusje is dus vaak een veel meer betaalbaar alternatief.
Waakzaamheid is in Johannesburg absoluut aangeraden. Maar eerlijk is eerlijk, dat geldt voor veel grote steden. Ja, er vinden veel geweldsmisdrijven plaats. En ja, toch zijn er ontzettend veel toeristen die - met een aantal regels en hun gezonde verstand - alsnog een hele fijne tijd hebben in Jo'burg.
Een glas bier in een cafe (0,5 liter) kost ongeveer € 2,00 – 2,50. De prijzen in de supermarkt zijn ook lager hoewel ze niet veel verschillen van de prijzen die u gewend bent in Nederland.
Zuid-Afrika is, in vergelijking met Europa een goedkoop land, maar net iets duurder dan de meeste andere Afrikaanse landen. Het land is nu eenmaal welvarender.
Je wordt meestal uitgenodigd om 's avonds te komen eten en dan word je zo tussen zeven en acht uur verwacht. Dan krijg je een drankje, een drankje en nog een drankje. Het enige wat er is om te voorkomen dat je voor negen uur al stomdronken bent is een schaaltje chips.
Voor de verkeersveiligheid, goede afwikkeling van het verkeer en het voorkomen van chaos moet je samen een keuze maken of je allemaal links of rechts rijdt. Het is eigenlijk een arbitraire keuze om links of rechts te rijden. Zowel Groot-Brittanië als Nederland staan in de top-3 van meest veilige landen in Europa.
Een ander voordeel was dat rechtshandige personen een paard makkelijker bestijgen van de linkerkant, wat ook verstandig is als de schede links hangt. Ten slotte was het veiliger om vanuit de berm het paard te beklimmen en niet vanaf het midden van de weg. Links opstappen betekent dan ook automatisch links rijden.