Hoe rijdt u een Audi S tronic? S tronic is een automatische transmissie en een handgeschakelde transmissie in één. U start en blijft in de D-stand tot de vierde versnelling.Dan schakelt u over naar de S-stand.
De S tronic combineert de efficiency en sportiviteit van een conventionele handgeschakelde versnellingsbak met het comfort van een moderne automaat. Deze versnellingsbak met dubbele koppeling maakt sneller schakelen mogelijk en dat vrijwel zonder voelbare trekkrachtonderbreking.
De Audi S-Tronic is ook een vrij betrouwbare transmissie, wat betekent dat het een echte upgrade is ten opzichte van zijn voorganger. De Audi Multitronic is gemakkelijk de minst betrouwbare versnellingsbak die door Audi werd gemaakt, ook al lijkt hij het meest op de S-Tronic.
Zowel S-Tronic als Tiptronic zijn automatische transmissies van het merk Audi, meer bepaald is S-Tronic Audi's naam voor hun eigen versnellingsbak met dubbele koppeling, terwijl Tiptronic Audi's naam is voor hun eigen versnellingsbak met automatische koppelomvormer en enkele koppeling.
De automaat schakelt wanneer je gas geeft automatisch door naar een volgende versnelling. Des te rustiger jij gas geeft des te geleidelijker dit gaat. Kom je auto tot stilstand dan schakelt deze automatisch naar de 1e versnelling. Kies je voor een auto met automaat dan hoef je zelf dus niet te schakelen.
Als je met een automaat voor een stoplicht staat moet je hem gewoon in D laten staan. Enkel als je langer stilstaat zoals bijvoorbeeld voor een overweg of brug moet je hem in D of N zetten. De automaat is gewoon gemaakt om enige tijd in D te staan met uw voet op de rem.
Bij het binnenrijden van een kettingwasstraat staat er meestal de volgende aanwijzing voor voertuigen met automatische transmissie: „Uit de versnelling, versnellingspook op “N”, motor uitzetten, niet sturen, niet remmen. “
Tijdelijk levert Audi de S tronic-automaat zonder meerprijs op de Audi A4 Limousine & Avant, de Audi A5 Sportback, Coupé & Cabriolet, de Audi A6 Limousine & Avant, de Audi A7 Sportback en de Audi Q5. De Audi A8 & A8 L krijgen desgewenst kosteloos een tiptronic-automaat met koppelomvormer.
De multitronic werd in 2000 in de Audi A6 geïntroduceerd. De sterkste motor die met multitronic beschikbaar was had een maximaal koppel van 280 Nm. Later volgden ook de Audi A4 en Audi A8 met multitronic.
De tiptronic is een automaat waarmee op elk moment spontaan is te schakelen. Het dynamische schakelprogramma DSP past zich aan de individuele rijstijl van de bestuurder aan en bepaalt zelf het optimale schakelmoment. In een tweede schakelcoulisse (de tiptronic-sleuf) is de tiptronic handmatig te bedienen.
Is er een verschil tussen DSG en S tronic? De twee transmissies zijn identiek. DSG is de handgeschakelde versnellingsbak met dubbele koppeling van de Volkswagen Groep, terwijl hetzelfde onderdeel bij Audi S tronic wordt genoemd.
Levensduur DSG koppeling
Digicar adviseert iedere 100.000 km de 'DSG koppeling' te laten controleren. Met een gemiddelde levensduur van c.a. 150.000 km tot 250.000 km wat uiteraard afhankelijk is van rijgedrag en rij-omstandigheden!
Met welk type DSG versnellingsbak de auto is uitgevoerd hangt af van de motor en de grote van de auto. Zo is de DQ200 veelal te vinden in de kleine auto's zoals de VW Polo en de VW Golf met de lichtere motoren.
Kenmerken & technische parameters van de versnellingsbak. S tronic is een automatische versnellingsbak voorzien van een dubbele koppeling, waarmee de modellen van Audi vanaf 2005 zijn uitgerust. Daarvoor noemde men het DSG, evenals bij andere voertuigen die de Volkswagen Groep bouwt.
Met Audi drive select is het autokarakter effectief aan te passen aan de rijsituatie, de wegconditie en de persoonlijke voorkeuren. Instellen van de autokarakteristiek met behulp van de standen Auto, Comfort, Dynamic, Efficiency en Individual.
De modellen die tot nu toe beschikbaar zijn met een DSG-versnellingsbak zijn: Volkswagen: Passat (ook als Variant), Passat CC, Golf, Touran, Eos, Sharan (2011), Jetta, Caddy en Tiguan, Polo (2009) en Scirocco. Audi: A3, TT, Audi A4, Audi A5, Audi A6 en Audi Q5 (Ook wel "S-Tronic" genoemd in nieuwere modellen).
De Audi A4 B8 was in productie tussen 2008 en 2016 en is een van de meest succesvolle Audi A4-modellen tot nu toe. Toen de B8 A4 uitkwam, zorgde hij voor een revolutie in het segment, omdat het de eerste A4 was die zijn rivalen ruimschoots overtrof op het gebied van luxe en raffinement.
De conventionele automatenbak werkt met trappen. Zo heb je een 4-traps, 5-traps, 6-traps of 7-traps automaat. Een beetje vergelijkbaar met de handgeschakelde bak. Er zijn uiteraard ook wel uitzonderingen met meer trappen, maar komen minder vaak voor.
Audi levert een groot aantal modellen tijdelijk standaard met een S tronic-automaat met dubbele koppeling. De extreem snel en soepel schakelende transmissie is zonder meerprijs beschikbaar op de TFSI benzine- en TDI dieselmotoren in de Audi A4, A5, A6, A7 en Q5.
Dankzij de zeventraps automaat kan Adaptive Cruise Control samen met 'Stop & Go' de auto volledig tot stilstand brengen en weer laten optrekken als de file binnen drie seconden weer op gang komt. Een andere nieuwe optie is Remote Start via de FordPass App.
Leren rijden met een automaat in 'drive'
Om te vertrekken met een automaat, hou je je voet eerst stevig ingedrukt op het rempedaal en zet je de pook in de D-stand. Start de motor en laat het rempedaal langzaam los (vergeet de handrem niet!). De auto begint nu te rijden. Om sneller te gaan, druk je het gaspedaal in.
De motor moet stationair draaien en de handrem niet aangetrokken of ingeschakeld. Als de auto wel in de versnelling staat én op de handrem belemmert u de beweging van de loopband. Er zit vast een beveiliging op om schade aan auto of loopband te voorkomen, maar het zorgt wel voor vertraging voor u en andere klanten.
Neutrale stand – N
In deze stand kunt u de motor starten en er is geen versnelling ingeschakeld. Zet de parkeerrem aan, wanneer de auto stilstaat en de keuzehendel in stand N staat.
Standen automaat
Zet je de auto in de P-stand, dan blokkeert je versnellingsbak. Deze stand heeft dus als het ware hetzelfde effect als je handrem. Het zorgt ervoor dat je auto niet gaat rollen na het parkeren.
Tips voor automaten
Rij altijd in de eco-, winter- of de normaalstand, dat zorgt voor een zo vroeg mogelijk opschakelen naar hogere versnellingen. Gebruik de sportstand zo weinig mogelijk. Laat het gaspedaal even iets 'opkomen' als je op snelheid bent. De automaat schakelt dan direct naar een hogere versnelling.