Als je sneller wilt rijden, kies je een hogere versnelling. De CVT-automaat doet eigenlijk hetzelfde, alleen automatisch en volledig traploos. De metalen duwband loopt namelijk niet over tandwielen, maar door twee poelies – de gleuf in de omtrek daarvan wordt naar het midden toe dieper.
Geconcludeerd kan worden dat de CVT-automaatbak al jarenlang zijn dienst bewezen heeft en dat voorlopig ook nog wel even zal blijven doen. De techniek werkt brandstofbesparend door de optimale overbrengingsverhouding en daarnaast is de techniek (in principe) ook betrouwbaar.
Continu variabele transmissie (CVT): geen vaste versnellingen. Bij een wagen met continu variabele transmissie zijn er geen vaste versnellingen. Je bepaalt het toerental met het gaspedaal, de CVT zorgt ervoor dat je versnelt. Het systeem is vergelijkbaar met dat van een scooter.
Bij een CVT bak zijn er geen vaste overbrengingsverhoudingen. Niet de tandwielen zorgen voor de overbrenging, maar een rubberen of metalen duwband die over schijven beweegt die variëren in dikte.
De conventionele automaat is vooral beproefd, comfortabel en geschikt om een groot koppel over te brengen. De CVT heeft een hoog rendement door zijn traploze overbrenging waardoor de motor altijd in een zo gunstig mogelijk toerental draait.
Constructie van een CVT-versnelling
Een CVT-versnellingsbak werkt volgens een geheel ander principe. Op de aandrijfas, die met de motor is verbonden door een koppelomvormer of een koppeling, bevindt zich in plaats daarvan de primaire poelie set.
Leren rijden met een automaat in 'drive'
Om te vertrekken met een automaat, hou je je voet eerst stevig ingedrukt op het rempedaal en zet je de pook in de D-stand. Start de motor en laat het rempedaal langzaam los (vergeet de handrem niet!). De auto begint nu te rijden. Om sneller te gaan, druk je het gaspedaal in.
De levensduur van een CVT is enorm afhankelijk van de omstandigheden tijdens het gebruik. Het is dus eigenlijk onmogelijk om op afstand een voorspelling te doen hoe lang u nog van uw auto/versnellingsbak kunt genieten. In alle redelijkheid denk ik dat 200.000 km een minimaal te verwachten levensduur zal zijn.
CVT staat voor continu variabele transmissie. Het is een soort automatische transmissie. Ze zorgt voor een vlotte afstelling van de overbrengingsverhouding, en heeft geen vaste positie. Ze coördineert automatisch het toerental van de krukas met de motorbelasting.
De ZF-automaat is betrouwbaar, van hoge kwaliteit en doet het onder meer goed in sportwagens. De ZF-automaat kan prima omgaan met veel trekkracht en is dankzij de koppelomvormer prettig bij het rijden met een caravan. De DSG-automaat is een automaat met dubbele koppeling. Het zijn goed beschouwd twee automaten in één.
Als je met een automaat voor een stoplicht staat moet je hem gewoon in D laten staan. Enkel als je langer stilstaat zoals bijvoorbeeld voor een overweg of brug moet je hem in D of N zetten. De automaat is gewoon gemaakt om enige tijd in D te staan met uw voet op de rem.
Met een automaat in de bergen rijden
Heb je een automaat, dan is het verstandig om deze in de handmatige stand te zetten. Hierdoor kun je zelf de gewenste versnelling kiezen en zo veel mogelijk op de motor afremmen bij een afdaling. Ook voorkom je dat de auto bergop te snel doorschakelt naar een nieuwe versnelling.
de auto blijft niet stilstaan als-ie in Drive staat en dat zorgt in de beginperiode weleens voor een kleine botsing. automaten zijn over het algemeen duurder. het is echt even wennen als je een handgeschakelde auto gewend bent, doordat je onder andere je linkervoet niet gebruikt tijdens het rijden.
Ook verslijten de remmen sneller, omdat er moeilijker op de motor wordt afgeremd in een automaat. Dit betekent dat een automaat iets duurder in onderhoud kan zijn dan een auto met een handmatig systeem.
CVT is een afkorting voor Continu Variabele Transmissie of in het Engels voor Continuous-Variable Transmission en wordt toegepast door verschillende autofabrikanten. De CVT vindt zijn oorsprong in Nederland en wel bij DAF dat destijds de Variomatic leverde.
De letter S staat voor sport: dit houdt in dat de auto minder ver zal opschakelen, zodat er meer acceleratie (versnelling) plaats vindt wanneer je gas geeft. De letter M staat voor manual: hier geef je zelf wanneer de auto op moet schakelen of juist terug moet schakelen.
Door de schijven van zo'n set dichter naar elkaar toe te schuiven zal de riem verder naar de buitenkant geduwd worden en over een grotere diameter werken. Wanneer de schijven uit elkaar bewegen, zal de riem juist weer richting de as zakken en over een kleinere diameter werken.
Een auto met automatische versnellingsbak is vaak bijzonder geschikt als caravantrekker. Zeker traditionele automaten met koppelomvormer en CVT-automaten zijn geliefd bij caravanrijders.
Een halfautomatische versnellingsbak is een systeem waarbij de overbrengingen geregeld worden door elektronische sensoren op bevel van de bestuurder. Het grote verschil tussen een handgeschakelde transmissie en een halfautomatische versnellingsbak is dat er bij de laatste geen koppelingspedaal in de auto te vinden is.
Werking. De transmissie bestaat uit een vario, een koppeling en een eindvertraging. De overbrengingsverhouding wordt veranderd door middel van een getande V-snaar die over verstelbare poelies loopt. De vertanding van de V-snaar heeft geen aandrijvende functie, maar dient enkel om de buigzaamheid te verbeteren.
De Suzuki Vitara en Suzuki S-Cross zijn per direct leverbaar met een zestraps automatische versnellingsbak. Daarnaast krijgen de Vitara en de S-Cross vanaf modeljaar 2021 een hoger trekgewicht: 1.500 kilogram. De Suzuki Vitara met automaat is er vanaf 27.550 euro, de S-Cross met automaat is er vanaf 28.400 euro.
Variomatic, ook wel CVT of variabele transmissie genoemd. Een variomatic koppeling is een vernuftig koppelingsysteem en zorgt voor een continue maximaal koppel (en dus kracht), ongeacht het toerental van de motor en zonder dat je rekening hoeft te houden met de toerental of de koppel / vermogenscurve.
Je bent met een automaat zonder schokken, gekraak of stilvallen sneller vertrokken aan de lichten. Ook op een hellende baan ben je gemakkelijker weg. Kortom, met een automaat schakelt je relaxniveau een versnelling hoger en je stressniveau een versnelling lager.
Als je een keer snel moet optrekken kun je de 'kick down' gebruiken. Het gebruik van de kick-down dient zoveel mogelijk vermeden te worden, omdat hierbij in lagere versnellingen wordt geschakeld om meer vermogen beschikbaar te krijgen om snel door te trekken.
P = 'park' (parkeren) R = 'reverse' (achteruitrijden)